روش‌های کود دهی، سمپاشی، نوع سموم، مدیریت بر زمان سمپاشی، نوع سم همه و همه درست و بجا بوده اند؟ آخرین تحقیقات مستند و مدون بخش تحقیقات در خصوص نوع سم و زمان بهره‌برداری از آن چیست؟ آیا مرکز تحقیقات جایگاهی بین کشاورزان دارد؟ که مستقیماً از داده‌های مرکز تحقیقات در امر کوددهی، سمپاشی و سایر نهادها, استفاده نمایند؟
کد خبر: ۷۱۷۰۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶ 19 February 2019

به گزارش تابناک کرمان، معاونت توسعه بازار جهاد کشاورزی اظهار کرد: جهاد کشاورزی دو وظیفه مهم دارد که تأمین غذا و امنیت غذا در هر جامعه می‌باشد و بخش کشاورزی تابع عوامل قهری است مثلاً در سال گذشته پسته و گردو دچار مشکل گرمازدگی و سرمازدگی شد و حدود 90 درصد پسته و گردو از دست رفت.

هفتمین اتوبوس مطالبه گری بسیج رسانه استان کرمان( تاریخ انتشار 12 بهمن 1397تابناک کرمان)

وقتیکه صحبت از شرایط آب و هوایی(قهری) در کشاورزی می‌شود، دو مفهوم تداعی می‌گردد: اول مفهوم سنتی که آباء و اجداد ما بکار می‌بردند. یعنی شخصیت‌هایی که در عصر و زمان خود ایستگاه‌های باران سنجی و یا دماسنج‌های پیشرفته نداشته، با تجارب شخصی و یا هر آنچه که از پیش کسوتان خود شنیده و یا ، یاد گرفته بودند در خصوص وضعیت آب و هوا در ماه‌ها و فصول مختلف سال قضاوت نموده و با معیارهای تجربی، تاریخ کاشت، مدت زمان داشت و یا برداشت را معین و امور کشاورزی‌شان را انجام می‌دادند. مجموعه تجارب هواشناسی که سینه به سینه از نسلی به نسل بعدی منتقل می‌شد, در امر کشت و کار بکار گرفته و در زمان و شرایط خود موفق هم بودند.
در وهله دوم کم کم هنرستان ها، دانشکده ها، مراکز تحقیقات، آزمایشگاه های کشاورزی رونق , و بنیان گذاری شدند. تا به این ترتیب تمامی پارامترهای هواشناسی، هیدرولوژی، خاکشناسی و ....را که ممکن است در کشاورزی اثر داشته باشند, شناسایی و پس از آن با هماهنگی مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌ها، رشد و نمو، ثمر دهی گیاهان آزمایش شده و نتایج آنها، وسیله مراکز تحقیقاتی و ترویجی به کشاورزان منتقل و راهکارهای افزایش تولید فراهم گردد. تحت چنین شرایطی که پیشرفت علم و دانش شکوفا شده و حتی الامکان موازین کارشناسی جایگزین موارد سنتی و از رده خارج شده است. دیگر محک زدن معضلات و مشکلات تولید محصولات زراعی با پارامترهای سنتی و قهری آنهم برای مسئولین و شخصیت‌های رده بالای سازمان دولتی, نمی‌تواند جایز و یا قابل قبول باشد. چطور ممکن است که به خودمان به قبولانیم که گرمازدگی، سرمازدگی، 90 درصد کاهش محصول پسته، گردو و یا ... را به دنبال داشته است؟ آیا پدران ما یا کشاورزان امروزی می‌توانند از ارگان‌هایی که با پیشرفته‌ترین و مجهزترین امکانات تحقیقاتی سروکار دارند، این مسائل را قبول کنند؟ راستی آیا تنها گرما و سرما تأثیرگذار کاهش محصول بوده‌اند؟ مگر این درختان درپروسه‌های زمانی چند صد سال یا قرن‌های گذشته، در این استان سازگاری نداشته‌اند؟ نوسانات گرما و سرما با توجه به ایستگاه‌های هواشناسی در پنجاه سال گذشته تا چه حد تأثیرگذار و مخرب تولید محصول بوده است؟ اینجاست که بایستی کمی تعقل نموده و مسئله کاهش تولید محصول را بیشتر کند وکاو نمود. روش‌های کود دهی، سمپاشی، نوع سموم، مدیریت بر زمان سمپاشی، نوع سم همه و همه درست و بجا بوده اند؟ آخرین تحقیقات مستند و مدون بخش تحقیقات در خصوص نوع سم و زمان بهره‌برداری از آن چیست؟ آیا مرکز تحقیقات جایگاهی بین کشاورزان دارد؟ که مستقیماً از داده‌های مرکز تحقیقات در امر کوددهی، سمپاشی و سایر نهادها, استفاده نمایند؟
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
حال و روز کشاورزی امروز ما مناسب نیست چرا که :
1- استفاده از افراد و مدیران غیر متخصص در جاهای تخصصی
2- استفاده از افراد در بعضی از پست ها مدیریتی بدون تجربه کافی
3- عدم روحیه جهادی در اکثر مدیران جهادکشاورزی
4- عدم نظارت کافی دستگاه های نظارتی مستقر در جهاد کشاورزی
....
...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار