در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کرمان مطرح شد؛
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه باید نگاه ویژه در حوزه اقتصادی پدید آید، گفت: به نظر می‌رسد سال 98 آغاز مهمترین تحولات اقتصادی در کشور باشد.
کد خبر: ۷۲۷۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲ 14 March 2019

به گزارش تابناک کرمان، در شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران پور ابراهیمی اظهار داشت: استان کرمان جزو استان‌هایی‌ست که بیشترین تعاونی‌ها را دارد.

وی با اشاره به اینکه باید نگاه ویژه در حوزه اقتصادی پدید آید، بیان داشت: به نظر می‌رسد سال 98 آغاز مهمترین تحولات اقتصادی در کشور باشد.


نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: اقدامات اتاق بازرگانی استان کرمان زبانزد است و رتبه نخست را در سطح کشور بنا به گفته رئیس اتاق ایران دارد.
پورابراهیمی ادامه داد: میانگین میزان بهره‌برداری واقعی مجموع واحدهای تولیدی استان کرمان نسبت به میزان اسمی حدود 50 تا 55 درصد است.
وی اضافه کرد: دولت ما اطلاع جامع از حجم دارایی‌هایش ندارد و در حال شناسایی و به‌روزرسانی اطلاعات خود در این زمینه است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: دارایی‌های بلااستفاده و کم‌استفاده دولت 6 برابر حجم نقدینگی است و متوسط نرخ بازدهی دارایی‌های وقفی در اقتصاد ایران 3.5 درصد است.
پورابراهیمی اظهار داشت: دشمن می‌خواهد فروپاشی اقتصاد ایران را رقم بزند بنابراین بر روی نفت تمرکز کرده‌ایم و ما می‌توانیم، بودجه‌ریزی بدون نفت را برنامه‌ریزی کنیم و این امکان‌پذیر است.
وی با بیان اینکه ادبیات پوپولیستی بر اقتصاد ایران حاکم شده است، تصریح کرد: ادامه مسیر کشور در حوزه اقتصادی با ادبیات سنتی امکان‌پذیر نیست.
پورابراهیمی بیان داشت: 40 تا 50 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی و 50 هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی در کشور طی سال داریم و 900 هزار میلیارد تومان یارانه در اقتصاد ایران وجود دارد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی، نیروهای موثر و توانمندی‌هایی که داریم می‌توانیم دهه پنجم انقلاب را به دهه اقتدار جمهوری اسلامی تبدیل کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: وقتی در کشور مجموعه همه سیستم‌های پاداش‌دهی به کارهای غیرمولد، دلالی و واسطه‌گری باشد کجا باید به دنبال سرمایه‌گذاری‌های مولد برویم.

غلامحسین شافعی در چهلمین یکمین شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان اظهار داشت: اتاق بازرگانی کرمان یکی از اتاق‌های فاخر ایران است و نقش موثری در سطح ملی دارد.
وی بیان داشت: در سال 90 کار متفاوتی در کشور انجام شد و نقش اساسی را مجلس ایفا کرد و آن قانون بهبود فضای کسب و کار است اما در اجرای قانون دارای مشکل اساسی هستیم و بر اساس بررسی‌ها هنوز 20 درصد این قانون هم اجرا نشده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: اگر قانون بهبود فضای کسب و کار را اجرایی کنیم، این قانون اثرگذاری‌های ملموسی را خواهد داشت.
شافعی ادامه داد: تغییر رویکرد در مسائل اقتصادی امری ضروری است و مشکلات ما بالاتر از سطح اقتصاد خرد و کلان است زیرا در قاعده‌گذاری دچار مشکل هستیم.
 وی بیان کرد: وقتی در کشور مجموعه همه سیستم‌های پاداش‌دهی به کارهای غیرمولد، دلالی و واسطه‌گری باشد کجا باید به دنبال سرمایه‌گذاری‌های مولد برویم.
شافعی متذکر شد: تمام سیاست‌های ناپیدای تشویقی برای اقتصاد غیرمولد در کشور است و تا این تغییر پیدا نکند، تلاش‌های ما به نقطه مطلوب نمی‌رسد.
وی با اشاره به اینکه شرایط کشور غیرعادی است، افزود: شرایط غیرعادی را با تصمیمات زمان عادی نمی‌توان اداره کرد و اگر مدیران استانی بر اساس شرایط موجود تصمیم بگیرند چگونه پاسخگوی دستگاه‌های نظارتی باشند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ابراز داشت: آنقدر محدودیت منابع نداریم بلکه مشکل بزرگ ما چگونگی مصرف منابع است و بخش دولتی و خصوصی برای این مسئله باید چاره‌ای بیندیشد.
شافعی با طرح این پرسش که آیا می‌توان در تهران یک نسخه واحد برای تمام کشور نوشت، عنوان کرد: نگاه به استانداران باید از هزینه‌ای به درآمدی تغییر یابد و استاندار باید والی باشد و بتواند کارهای بیشتری انجام دهد.
وی اظهار داشت: بخش صنعت به جای اینکه به منبع ارزآوری تبدیل شود به منبع ارزبری تبدیل شده و بخش بازرگانی در خدمت تولید خارج کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان گفت: نیروگاه‌های سیکل ترکیبی نسبت به کاهش سطح آب چاه‌های آب هشدار داده و این در شرایطی‌ست که 40 درصد برق تولیدی کرمان وابسته به آب است.

محمدجواد فدایی در شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان اظهار داشت: استان کرمان به لحاظ منابع و امکانات شرایط خوبی دارد و بهشت معادن کشور است و 40 درصد ارزش افزوده معادن را داریم.
وی بیان داشت: با وجود شرایط نامطلوب منابع آبی در استان کرمان اما رتبه‌های برتر در تولید برخی از محصولات را داریم و در صنایع عم توسعه خوبی طی سال‌های گذشته داشته‌ایم.
استاندار کرمان خاطرنشان کرد: یک سوم آثار ثبت جهانی کشور در استان کرمان قرار دارند و 650 اثر ثبت ملی هم در این خطه داریم.
فدایی تصریح کرد: با وجود این امکانات اما به لحاظ توسعه وضعیت خوبی در استان کرمان نداریم و در برخی از شاخص‌های توسعه آمار پایینی داریم و شرایط خوبی وجود ندارد.
وی میزان بیکاری در استان کرمان را 11.5 درصد ذکر کرد و اظهار داشت: 117 هزار جویای کار در استان کرمان داریم هرچند طی سال گذشته و امسال طبق برنامه برای ایجاد شغل پیش رفته‌ایم.
استاندار کرمان تاکید کرد: باید زمینه خوبی را برای مشارکت بخش خصوصی فراهم کنیم و شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی ظرفیت خوبی‌ست تا بتوانیم مشکلات بخش خصوصی را رفع کنیم.

در شورا موازی‌کاری با شوراها و نهادهای موازی نداریم

همچنین رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در این نشست اظهار داشت: نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی همکاری خوبی با اتاق کرمان و شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی دارند.
سید مهدی طبیب‌زاده با اشاره به اینکه چهلمین جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی با موضوع انرژی برگزار شد، ادامه داد: در شورا موازی‌کاری با شوراها و نهادهای موازی نداریم و به مسائل کلان و بهبود فضای کسب و کار پرداخته‌ایم.
وی تصریح کرد: سه بند از پنج بند لایحه مربوط به مالیات‌ها از سوی هیأت نمایندگان اتاقبازرگانی استان کرمان ارائه شده است و اتاق کرمان در کمیته بحران تامین اجتماعی کشور و استان عضویت دارد.

40 درصد برق تولیدی کرمان وابسته به آب است

طبیب‌زاده از برنامه‌های استان کرمان برای تامین زیرساخت‌های برق سخن به میان آورد و ابراز داشت: کرمان نخستین استان از نظر نصب نیروگاه‌های خورشیدی است و مطابق با برنامه در این زمینه پیش می‌رویم.
وی عنوان کرد: نیروگاه‌های سیکل ترکیبی نسبت به کاهش سطح آب چاه‌های آب هشدار داده و این در شرایطی‌ست که 40 درصد برق تولیدی کرمان وابسته به آب است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان افزود: با هدف حمایت از خانواده‌های زیرپوشش سازمان‌های حمایتی مانند بهزیستی تاکنون 520 نیروگاه 5 کیلوواتی خورشیدی نصب شده است.

50 مصوبه ملی و 55 مصوبه استانی شورا

دبیر اجرایی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان هم در این نشست به ارائه عملکرد این شورا در سال جاری پرداخت و بیان داشت: 9 جلسه شورا طی سال جاری برگزار شده است که برخی از جلسات با حضور مسؤولان کشوری بوده است.
فاطمه مهرابی ادامه داد: بررسی مسائل و مشکلات صادرات استان، ارائه پیشنهادات بخش خصوصی برای بهبود فضای کسب و کار، بررسی نقش بهره‌وری در توسعه اقتصادی و بررسی نقش بهره‌وری در بخش کشاورزی ازجمله موضوعات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان در سال جاری است.
وی همچنین بررسی نقش بهره‌وری در بخش کشاورزی جنوب استان، بررسی مسائل و مشکلات ایجاد شده برای محصولات پسته و خرما، ارتقای بهره‌وری در حوزه انرژی را از دیگر موضوعات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان در سال جاری برشمرد.
مهرابی با اشاره به اینکه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان در سال جاری 105 مصوبه شامل 50 مصوبه ملی و 55 مصوبه استانی داشته است، گفت: 25 مصوبه اجرایی شده، 71 مصوبه در دست پیگیری است و 9 مصوبه هم اجرایی نشده است.


انتهای پیام/حسن عباسی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار