مطرح شدن نام استاندار هرمزگان در دادگاه موسسه البرز ایرانیان؛
اتهام متهمین اول و دوم اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور و اتهام متهم ردیف سوم معاونت در اخلال عمده است. وی با اشاره به گردش کار پرونده گفت: نحوه تشکیل مؤسسه البرز اعتبار ایرانیان به اینگونه است که ابتدا به عنوان شرکت امیرالمومنین در سال 87 از سوی ثبت اسناد و املاک اشرفیه به "سرمایه 750 هزارتومان" به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۷۲۷۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۹ 14 March 2019

به گزارش تابناک کرمان، نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان "پرونده تعاونی‌ البرز ایرانیان" و "تعاونی ولیعصر"، چهارشنبه 22 اسفند در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به صورت علنی و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در بخشهایی از این دادگاه، نماینده دادستان تهران نام فریدون همتی استاندار هرمزگان را نیز به میان آورد.

در بخشی از گزارشی که "خبرگزاری میزان" (رسانه رسمی قوه قضاییه) و نیز "خبرگزاری مهر' از مشروح این دادگاه منتشر کرده‌اند، آمده است:

نماینده دادستان درباره اعمال نفوذ برخی از افراد در این خصوص گفت: "مکاتباتی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی افراد توانسته‌اند با اعمال نفوذ کارهای این مؤسسه را پیش ببرند، مثلاً در تاریخ ۱۳۹۰/۳/۲۳ آقای فریدون همتی که اکنون استاندار هرمزگان است با آقای رحمانی ارتباط داشته و مکاتباتی باهم در این خصوص انجام داده‌اند."
نماینده دادستان افزود: "در یکی از این مکاتبات اینگونه آمده است که ادغام مؤسسه البرز ایرانیان با مؤسسه فردوسی بلامانع است و این مجوز و نامه دستمایه‌ای برای ادامه اقدامات مجرمانه متهمین می‌شود."
وی گفت: "آقای امیرحسین آزاد [متهم ردیف اول] در رابطه با ارتباطاتی که با افراد ذی‌نفوذ داشته است می‌گوید من با آقای همتی نزد آقای پورمحمدی نرفتم، چون من صرفاً یک راننده بودم و او را به مقصد رساندم. این متهم (آزاد) در رابطه با اعمال نفوذ همتی می‌گوید، چون جلسه آن‌ها دوستانه بود و در رابطه با مسائل روز بود منعی برای حضور من در آن جلسه وجود نداشت و من می‌توانستم در جلسات آن‌ها شرکت کنم، البته قربانی معتقد است که اظهارات آقای آزاد کذب است و او با اعمال نفوذ توانسته است امضاها را جعل کند."
گفتنی است قاضی صلواتی رییس این دادگاه نیز گفت: این پرونده 35 جلد دارد، کل سرمایه‌گذاران 91 هزار نفر هستند و تاکنون 6 هزار و 36 نفر از شکات به دادسرا مراجعه کرده و دادخواست ارائه داده‌اند.
وی افزود: از تیر 91 تا آذر 96، گردشکار مالی البرز ایرانیان 43 هزار میلیارد تومان و از اردیبشهت 94 تا اسفند 96، گردشکار مالی شرکت تعاونی ولیعصر 17 هزار و 600 میلیارد تومان بوده است.

رئیس دادگاه تعهد باقیمانده البرز ایرانیان را تا روز دستگیری متهمان، 1400 میلیارد تومان و شرکت تعاونی ولیعصر را 259 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی از طریق بانک تجارت 700 میلیارد تومان خط اعتباری ایجاد کرد که 630 میلیارد توسط بانک تجارت پرداخت و 16 هزار و 200 نفر از سپرده‌گذاران البرز ایرانیان تسویه شدند.

وی ادامه داد: از طریق بانک کشاورزی نیز برای شرکت تعاونی ولیعصر، 130 میلیارد خط اعتباری ایجاد شده که 135 میلیارد تومان تاکنون هزینه کرده و در واقع بیشتر از آن مقداری که گرفته، هزینه نموده و 15 هزار و 356 نفر را تسویه کرده است.

نماینده دادستان مشخصات متهمان این پرونده را به شرح زیر اعلام کرد:

1- امیرحسین آزاد، شغل بیکار، باسواد، شیعه، فاقد سابقه کیفری، بازداشت با قرار موقت از ۹۵.۱۲.۱۶
2-حسن قربانی متولد 54، باسواد، فاقد سابقه کیفری، بازداشت با قرار موقت از ۹۳.۳.۲۸
3-مهدی بهرامی حسن‌آبادی متولد 59، بیکار، متأهل، باسواد، فاقد سابقه کیفری و بازداشت از تاریخ ۹۷.۳.۲۷

نماینده دادستان گفت: اتهام متهمین اول و دوم اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور و اتهام متهم ردیف سوم معاونت در اخلال عمده است.
وی با اشاره به گردش کار پرونده گفت: نحوه تشکیل مؤسسه البرز اعتبار ایرانیان به اینگونه است که ابتدا به عنوان شرکت امیرالمومنین در سال 87 از سوی ثبت اسناد و املاک اشرفیه به "سرمایه 750 هزارتومان" به ثبت رسیده است.
وی گفت: موضوع این شرکت منحصراً برای اعضاء پرداخت و تخصیص وام و انجام خدمات اعتباری بوده است که بعد از تغییرات در دوره‌های مختلف از تعاونی امیرالمومنین به البرز ایرانیان تغییر می‌یابد.

لازم به ذکر است فریدون همتی استاندار هرمزگان خردادماه سال 96 هنگام مسوولیت در استانداری قزوین؛ در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفته بود "موسسه آرمان البرز ایرانیان هیچ ارتباطی به بنده ندارد."
وی ضمن رد هرگونه وابستگی موسسه آرمان البرز ایرانیان به خودش گفته بود: "هرکسی باید پاسخگوی عملکرد خود باشد. به دلیل وجود رابطه فامیلی (سببی) یکی از مدیران این مجموعه با بنده برای ایجاد فشار با توجه به موقعیت اینجانب و به منظور تخریب، عده‌ای دست به تهمت و افترا می‌زنند."

گفتنی است متهم ردیف اول این پرونده "امیرحسین آزاد" فرزند استاندار پیشین استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، همدان و ایلام در دولت‌های احمدی‌نژاد است.

متن کامل گزارش در خبرگزاری مهر
متن کامل‌ گزارش در خبرگزاری میزان

موسسه‌ای با 43 هزار میلیارد گردش مالی و 6 هزار شاکی
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار