کوچ برای استان کرمان یا کوچ برای شهرکرمان؟ اگربررسی گردیده که استان کرمان را کوچ دهیم به کجای کشور؟ اگر منظور جابجایی و کوچ برای شهرکرمان درنظر گرفته شده، شهر را به استان دیگری منتقل نماییم یا اینکه در همین استان جایگاهی برای آن در نظر گرفته شده که کوچ داده شود؟ جابجایی دراستان بطرف شمال، جنوب، شرق و یا غرب استان مطالعه و کارشناسی شده است؟
کد خبر: ۷۲۹۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰ 27 March 2019

به گزارش تابناک کرمان، مهندس علیزاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان (دو راهکار برای بحران آب کلانشهرکرمان وجود دارد، نخست اینکه مردم شهرستان کرمان را به منطقه دیگری کوچ دهند) دوهفته نامه فرهنگی پرسه ـ شماره 9 نیمه مرداد ماه 1396 به نقل از ایسنا منطقه کویر، صحبت کوچ دادن کرمان ازطرف مقام عالی رتبه و تعیین کننده مسائل آب هرخواننده روزنامه را عمیقاً به فکر وامیدارد از این جهت که از زبان فردی بیان می‌گردد که در رأس طیف کارشناسان و متخصصین آب استان قرار دارد و بیانش سطحی نیست. دراینجا سؤالات زیادی مطرح می‌گردد، اینکه کوچ برای استان کرمان یا کوچ برای شهرکرمان؟ اگربررسی گردیده که استان کرمان را کوچ دهیم به کجای کشور؟ اگر منظور جابجایی و کوچ برای شهرکرمان درنظر گرفته شده، شهر را به استان دیگری منتقل نماییم یا اینکه در همین استان جایگاهی برای آن در نظر گرفته شده که کوچ داده شود؟ جابجایی دراستان بطرف شمال، جنوب، شرق و یا غرب استان مطالعه و کارشناسی شده است؟ نظر به اینکه شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان کرمان نماینده ومجری قوانین وزارت نیرو قلمداد می‌گردد، دغدغه‌ها و نارسانی‌ها ومعضلات آب مدیر عامل آن را وادار نموده که نظریه کوچ را مطرح نماید، منابع آبی کجای استان را جوابگوی نیازهای بنیادی منطقه‌ای می‌داند که قصد کوچ شهرکرمان را به آنجا دارد؟ جناب آقای علیزاده بعنوان مدیرعامل محترم بایستی این نکات را تجزیه وتحلیل و به سمع کلیه خوانندگان نظریه کوچ کرمان برساند؟ اگر این نظریه بدون ارزیابی کارشناسی و مهندسی می‌باشد، بهتراست که برای تأمین آب کرمان نکات کارشناسی ذیل را سرلوحه ودستور کارمدیریت خود درمدت زمانی که مدیرعامل هستید قراردهید:

1ـ مطالعه دقیق قانون توزیع عادلانه آب که دستور کار وزارت نیرو وشرح وظایف شرکت سهامی آب منطقه‌ای برای اجراء دراستان کرمان می‌باشد.
2ـ ارزیابی دقیق وکارشناسی کلیه طرح‌های بندانحرافی، پخش سیلاب که توسط شرکت سهامی آب منطقه‌ای دراستان کرمان اجرا شده، پیدا کردن راهکارهای مناسب برای اصلاح آنها و یا تخریب قبل از بروز خسارت چشمگیر به مناطق پایین دست آنها.
3ـ متوقف کردن کلیه پروژهای آبخیزداری و یا سدخاکی که بدون هماهنگی آب منطقه‌ای و یا ارزیابی کارشناسی بی‌وقفه اجراء می‌شوند.
4ـ ارزیابی مهندسی از کلیه پروژهای سدخاکی و آبخیزداری اجرا شده درسطح استان، برنامه‌ریزی برای اصلاح به موقع آنها و یا دستور تخریب قبل ازبروز خسارات سنگین و تلفات انسانی.
5ـ شناسایی محل‌های مناسب پروژهای سد خاکی و آبخیزداری وتنظیم دستورالعمل برای ارگانهایی که در این رابطه کار می‌کنند.
6ـ انجام مطالعات جامع از آب‌های سطحی استان و برنامه‌ریزی برای چگونگی مهار بخشی ازآنها قبل از ایجاد خسارت.
7ـ تعطیل صدور پروانه‌های حفر ویا جابجایی چاه.
8ـارائه آمار معین از چاهای غیرمجاز واقداماتی که درجهت محدود نمودن آنها انجام شده است.
9ـ ارائه آمار از تعداد چاه‌های عمیق سطح شهرکرمان که سطح آبهای زیر سطحی آن بالا است، بهره‌برداری بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی اعماق زمین، سطح آب‌های زیر سطحی را روز به روز بالاتر می‌برد.
10ـ معین نمودن نیاز آبی فضاهای سبز و کلیه نیازهای شهرداری کرمان و تطبیق آن با میزان آبی که از سفره‌های زیرزمینی بوسیله چاه‌های عمیق پمپاژ می‌نمایند.
11ـبرنامه‌ریزی برای کلیه جریان‌های سطحی که پس از هر بارندگی درسطح شهرکرمان جمع شده وسبب بالا بردن سطح آب‌های زیر سطحی می‌شود.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار