قابل توجه وزارت جهاد کشاورزی؛
سالهای سال و یا ده‌ها سال است که آبیاری نوین در نقاط مختلف استان کرمان اجرا می‌شود، ولی تاکنون گزارشی که وقایع و مواردی که از شروع مطالعه تا پایان اجرا و بهره‌برداری تحولات تأمین آب را نشان بدهد، در دست نیست و یا تهیه نشده است.
کد خبر: ۷۲۹۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۳ 28 March 2019

به گزارش تابناک کرمان، مطالعه و اجرای سیستم‌های آبیاری نوین همکاری بنیادی برای مهار بحران آب در استان‌های کویری و خشک مثل استان کرمان بشمار می‌رود. آبیاری نوین بهره‌برداری بهینه از آب را آموزش می‌دهد. راه حل‌های افزایش راندمان آبیاری را می‌توان در آبیاری نوین معنی نمود. با تحلیل دقیق از شرایط اقلیمی استان کرمان متوجه خواهیم شد که برای حفظ میزان مؤثر تولیدات کشاورزی اجرایی نمودن طرح سیستم‌های آبیاری تحت فشار اساس کار است. شناخت پارامترهای فنی- مهندسی از آب و خاک و شرایط آب و هوایی، نوع کشت، نیاز آبی و .... لازمه تصمیم‌گیری برای انتخاب و اجرای نوع سیستم آبیاری تحت فشار می‌باشند. به عبارت بهتر با اجراء و جمع‌بندی مشکلات و نارسایی‌های بعد از اجرای هر طرح است که می‌توان برای بهتر شدن و یا بالا بردن راندمان تولید اقدام نمود.

سالهای سال و یا ده‌ها سال است که آبیاری نوین در نقاط مختلف استان کرمان اجرا می‌شود، ولی تاکنون گزارشی که وقایع و مواردی که از شروع مطالعه تا پایان اجرا و بهره‌برداری تحولات تأمین آب را نشان بدهد، در دست نیست و یا تهیه نشده است. و به همین دلیل ارزیابی طرح‌های آبیاری تحت فشار در استان تاکنون امکان‌پذیر نبوده و نتوانسته نظر کشاورزان و مالکان را بطوری بخود جلب نماید که واقعاً متقاضی باشند. اعتبارات منظور شده برای تشویق و اجرای آبیاری نوین، دلایل عدم اجرای طرح‌های آبیاری نوین علی‌رغم هزینه شدن اعتبارات، دلایل جمع‌آوری طرح آبیاری تحت فشار پس از اجراء نارسای‌های فنی و مهندسی طرح‌های آبیاری در اولین سالهای بهره‌برداری و محدود نمودن تمایل مالکان از تداوم کار آبیاری تحت فشار تحلیل نشده است. زمانی می‌توانیم این صنعت را در جامعه کشاورزی ترویج نمایم که ضعف‌ها و نارسایی‌ها را بررسی و برای آنها راه حل اجرایی پیدا کنیم.

پیشنهادات:
1- معین نمودن اعتبارات منظور شده برای مطالعه و اجرای طرح‌های آبیاری نوین در دو دهه گذشته.
2- آمار سطح زیر کشت آبیاری تحت فشار موجود در حال حاضر.
3- آمار طرح‌های آبیاری تحت فشار مطالعه و اجرا شده که پس از اجرا جمع آوری شده‌اند.
4- آمار طرح‌های آبیاری تحت فشار که با داشتن نقائص فنی قابل بهره‌برداری نیستند، نیز اقدامات انجام شده برای رفع نارسایی‌ها.
5- آمار طرح‌های آبیاری نوین موفق و مشخص نمودن دلایل موفقیت آنها.
6- برنامه‌ریزی برای ترویج طرح‌های آبیاری تحت فشار موفق.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار