تخلیه هر روزه‌ی آب توسط تانکرها بیانگر شرایطی هست که با دست و پنجه خودمان برای شهر کرمان ساخته‌ایم. مگر کار کارشناسی و مهندسی با کسی شوخی دارد، آب‌ها را خودمان جمع‌آوری نموده‌ایم، به موقع بررسی نشده، به موقع فکر نشده به موقع راه حل پیدا نکرده‌ایم.
کد خبر: ۷۲۹۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۳ 28 March 2019

به گزارش تابناک کرمان،حسن اشرف‌گنجویی؛ تخلیه هر روزه‌ی آب توسط تانکرها به راستی بیانگر چیست؟ بالا آمدن لحظه به لحظه آب‌های زیر سطحی شهر کرمان، کار اجرایی پروژه‌های پل‌سازی را مختل نموده است. در شرایطی که پمپاژ مستمر آنها و یا حمل پیوسته با تانکر جوابگو نمی‌باشد. لازم به توضیح است که استان کرمان مهد معادن ذی قیمت و ارزشمند جهانی است، از این استان بعنوان کلکسیون معادن صحبت می‌شود. معادن ذوب مس سرچشمه، گل گهر سیرجان، سنگ آهن اقصی نقاط زرند و همه معادن در حال برداشت و یا برداشت شده در سراسر استان به موقع قابل رؤیت و برای به ثبت دادن و برداشت آنها به عالی‌ترین شکل ممکن اقدام شده است.

عقلای نمایندگان استان کرمان برای بحران آب‌های زیر سطحی شهر چه طرحی دارند؟

ولیبا تأسف عمق لایه غیرقابل نفود، بشقابی بودن این لایه در عمق چهل متری از سطح زمین شهر کرمان، انباشت شدن آب‌های ناشی از فاضلاب‌ها از عمل چهل متری از سالیان سال قبل به دید کسی و یا مسئولی نیآمده است. به این ترتیب آب‌های آلوده از عمق چهل متری بتدریج انباشته شده و کم کم ارتفاع گرفته‌اند. بطوری که امروزه به سطح زمین رسیده‌اند، وقتی که در بازرسی استانداری کرمان مسئولیت پیگری مجموعه شکایت‌های مردمی مرتبط با آب‌های زیر سطحی را ورق می‌زدم، چون بی خبر از همه جا و به شدت متأسف و بحران زده شده بودم، نامه‌ای از عملکرد کلیه ارگانهای مسئول در قبال پدیده مزبور اخذ و به تک‌تک آنها مراجعه و با بی‌تفاوتی و جواب غیرقابل قبول مواجه شدم. مجموعه پیگیری‌های کارشناسی‌ام برای جمع آوری اطلاعات و پیدا کردن راهکارهای مطالعاتی اساسی و پس از آن پی بردن به چگونگی مهار این پدیده هم با چشم «غره» و خاتمه بخشیدن به این قبیل پرونده ها مواجه شده و کار همه پرونده ای که چند سال بر روی آن کار و تلاش انجام داده بودم خاتمه و بایگانی گردید. خواستم خیلی خلاصه توضیح دهم که تخلیه هر روزه‌ی آب توسط تانکرها بیانگر شرایطی هست که با دست و پنجه خودمان برای شهر کرمان ساخته‌ایم. مگر کار کارشناسی و مهندسی با کسی شوخی دارد، آبها را خودمان جمع آوری نموده‌ایم، به موقع بررسی نشده، به موقع فکر نشده به موقع راه حل پیدا نکرده‌ایم، خواستیم این مسئله فوق‌العاده پیچیده در زمان نمایندگی این شخص و یا آن شخص رو نشود، شاید آمار آراء کاهش یابد، ما انسانها توانسته‌ایم بر روی هر حقیقت سرپوش گذاشته و از طرح وقایع طفره رفته‌ایم، ولی آیا طبیعت با این فرم رفتاری ما خودش را تغییر می‌دهد و آب‌ها را به نحوی محو می‌نماید که خاطر رأی بگیرها آزرده نشود؟ قطعاً جواب منفی است. آب‌های زیر سطحی به تناسب بی‌اعتنایی و بی‌برنامگی تمامی خلل و فرج خاک‌ها را پر کرده تا جایی که به سطح زمین و در حال جاری شدن هستند. این آب‌ها همچون چاهی ارتزین دارای فشار آب منفذی از گستره سطح بشقابی شکل شهر کرمان را فرا گرفته‌اند. طبق قوانین علمی، وفنی مهندسی عمل می‌کنند نه بصورت صوری و نمایشی، تخلیه زه آب‌های سطح شهر کرمان با بی‌اعتنایی به علم و دانش زمین شناسی کارشان به اینجا کشیده شده و تنها با متوسل شدن بنیادی به علم قابلیت مهار و کنترل را دارند. تا زمانیکه این مسئله را مطرح و کار ارزیابی ها و بررسی های کارشناسی را آغاز ننماییم. شدت بحران بصورت لحظه‌ای افزایش خواهد یافت و فرصت جمع‌آوری و پمپاژ و حمل با تانکرها را هم خواهد گرفت.
پیشنهادات:

1- ارگان مسئول در قبال مطالعه و بررسی وضعیت آب‌های زیر سطحی شهر کرمان معین گردد.
2- تاریخچه آغاز و ارتفاع گرفتن آب‌های زیر سطحی شهر تحلیل کارشناسی شود.
3- پدیده کوره‌ها و چاه های میله‌ای مرتبط با قنوات که از نظرها محو و بر روی سطح زمین آنها هر نوع سازه‌ای بنا شده مورد ارزیابی کارشناسی قرار داده شود.
4-نقشه زمین‌شناسی شهر کرمان از سطح زمین تا عمق حداقل یکصد متری بطوری که بیانگر جنس لایه‌ها، شیب لایه‌ها، وضعیت طاقدیس‌ها، ناودیس‌ها، مسیر گسل‌ها، نوع گسلها همه و همه تحقیق و ارزیابی گردد.
5-راهکارهای ایجاد ارتباط آب‌های زیر سطحی با نقاط ضعف عمق یک‌صدمتری زمین شهری کرمان ارزیابی و برای فرار آب‌های زیر سطحی راه‌حلهای تلفیقی و اجرایی طراحی و به مورد اجرا گذاشته شود.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار