خلاصه این گروه کارشان را محرمانه در احیاء قنات همسیج آغاز کردند تا آنجا که فهمیدم، پیمانکار اصلی غیر محلی و کارگران و مغنیان آنها افغانی بودند از لای روبی و حذف موانع بر سر راهم شروع کردند سالهای، سال گل‌کشی و لای روبی مغنیان محلی را به خوبی دیده بودم...
کد خبر: ۷۲۹۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۷ 28 March 2019

به گزارش تابناک کرمان، قنات همسیج هستم در دوره افتاده ترین نقاط شهرستان زرند مرز استان کرمان و یزد واقع شده‌ام، مادر چاه‌ام در دامنه رشته کوه‌هایی قرار دارد که از نعمت ریزشهای جوی هر ساله برخوردار می‌باشد، از برف هم بی‌بهره نمانده‌ام. چاه‌های میله‌ای که داشتم را به موازات این رشته کوه‌ها طراحی و اجرا نمودند با حداقل امکانات قرن ها قبل مسیر کوره ام را از مادر چاه تا مظهر قنات بر مبنای شیبی مناسب اجرا نمودند، به طوری که همه‌ی زه آب‌های دیواره سمت راستم که متأثر از مناطق کوهستانی بود، پس از جمع‌آوری به طرف مظهرم جریان می‌یافت. طولم کم و در حد هفتصد متر بود، ولی به واسطه‌ی تولید زه آب‌ها از منطقه کوهستانی، از آبدهی بسیار خوب وبیش از چهل لیتر در ثانیه برخوردار بودم. کشاورزان روستای همسیج به خوبی از من استفاده می‌کردند، در حفاظت و نگهداریم سعی می‌کردند. گذشت زمان شیب کوره‌ام را به هم زده بود، جاهایی آب بیشتر و یا کمتر باقی می‌ماند مخصوصاً به طرف مظهرم. گذشت تا هفت سال قبل گروهی از من بازدید و ظاهراً از چگونگی احیاء و به روز شدنم صحبت داشتند. مسائل این گروه با خودشان بود و برای مغنیانی که قبلاً برایم زحمت کشیده بودند ارزشی قائل نشده و آنها را در جریان نمی‌گذاشتند، سخت در خود فرو رفته بودم که این گروه چه کاری می‌خواهند انجام دهند و چه تغییراتی در من ایجاد می‌نمایند. سخت بود برایم که چه تحولاتی را بایستی بپذیرم.

خلاصه این گروه کارشان را محرمانه آغاز کردند تا آنجا که فهمیدم، پیمانکار اصلی غیر محلی و کارگران و مغنیان آنها افغانی بودند از لای روبی و حذف موانع بر سر راهم شروع کردند سالهای سال گل کشی و لای روبی مغنیان محلی را به خوبی دیده بودم، این کار آنها برایم شگفت آور بود از این جهت که اصلاً به کارهای قبلی نمی‌خورد از جاهای نرم بستر کوره‌ام به راحتی گل کشی و بالا می‌فرستادند، به جاهایی که کمی سخت بود و نیاز اصلی به لای روبی بود کاری نداشتند. روزهایی که کار می‌کردند روش کارشان بدین ترتیب بود. مالکان و حقابه برانی که در محل روستا چشم انتظار افزایش آبدهی بودند هیچ تغییری را مشاهده نمی‌کردند. کارشان به سرعت و ظرف چند روز خاتمه یافت و از محل رفتند.

وقتی که از روی نادانی و بی‌خردی در کوره‌ام کار می‌کردند آن قدر به ستوه آمده بودم که یک بخش از من روی آنها ریزش نماید. حسرت اضافه شدن آبدهی مرا هم به دل حق آبه‌بران گذاشتند. متأسفانه توصیه می‌کنم که کار اصلاح و باسازی مرا به افراد خبره محلی واگذار نمایند تا دوبرابر آنچه آب تولید می‌نمایم، آب در اختیار کشاورزان قرار دهم.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار