متأسفانه مشاهده می‌شود که کمک دولت در حد تهیه چادر هلال‌احمر و حضور مسئولان در محل حادثه خلاصه می‌شود. صدا و سیما نیز در دمیدن ساز استفاده از احساسات نوع دوستی مردم تبحر خاصی پیدا کرده است و طوری وانمود می‌کنند که دولتی وجود ندارد و یا دولت بی‌عرضه است و باید مردم خود دست بکار شوند. متأسفانه باید گفت که آن دولتها و این دولت به این وضع عادت کرده‌اند و هیچ وظیفه ای را احساس نمی‌کنند.
کد خبر: ۷۲۹۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۰ 28 March 2019

به گزارش تابناک کرمان، مرتضی کناری زاده؛ همواره در اخبار و شبکه‌های اجتماعی تأکید زیادی بر کمک‌های مردمی به سیل زدگان می‌شود!!! در عجبم دولتی که بدون کمک مردمی به دولت و مردم سوریه، مردم فلسطین، یمن، مردم عراق ودیگر کشورها کمک نقدی و غیر نقدی می‌کند چگونه در هنگام مواجه شدن هموطنان با سیل، زلزله و یا ورود سایر بلایا، مصیبت و گرفتاری‌ها به آنان متأسفانه رسانه ملی و همه شبکه‌های اجتماعی بلافاصله از مردمی که خود مشکلات دارند و گرفتار قرض، وام و هزاران مشکل دیگر هستند تقاضای کمک می‌کنند و توقع هم دارند که مردم کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را بلافاصله به آن مناطق سرازیر کنند. نگارنده معتقداست دولت که وظیفه اصلی در حمایت از شهروندان خود دارد چه نقشی در این زمینه ایفا می‌کند!؟ یعنی دولتی که در کمک به سایر کشورهای دیگر در بیت‌المال را باز می‌کند و یا سایر نهادهایی که در کمک به آن کشورها پیش قدم هستند چگونه هیچ توانایی در رفع مشکل چند روستا را ندارند؟!
تا قبل از بروز سیل در خرم‌آباد و شیراز و سایر شهرستانها فقط چند شهر در گلستان دچار سیل‌زدگی شده بودند قاعدتاً دولتی با درآمد نفتی خوب و اخذ مالیات از مردم و بودجه مناسب باید قادر باشد در کمک به مردم و رفع مشکل آنها پیشگام باشد. بدون شک هر دولتی بودجه خاصی برای حوادث غیرقابل پیش‌بینی، پیش بینی می‌کند! و در صورت بروز حوادث از محل همان بودجه استفاده خواهد کرد و بنابراین نباید نیازی به کمک مردم باشد. متأسفانه مشاهده می‌شود که کمک دولت در حد تهیه چادر هلال‌احمر و حضور مسئولان در محل حادثه خلاصه می‌شود. صدا و سیما نیز در دمیدن ساز استفاده از احساسات نوع دوستی مردم تبحر خاصی پیدا کرده است و طوری وانمود می‌کنند که دولتی وجود ندارد و یا دولت بی‌عرضه است و باید مردم خود دست بکار شوند.
متأسفانه باید گفت که آن دولتها و این دولت به این وضع عادت کرده‌اند و هیچ وظیفه ای را احساس نمی‌کنند، این حق مردم است که دولت به وظیفه اصلی خود عمل کند و باید به مطالبه عمومی تبدیل شود اگر قرار باشد در خصوص هر مشکلی که رخ دهد، مردم کمک کنند و دولت فقط نظاره‌گر باشد چه نیازی به دولت است !؟ اگر مردم خود باید مشکلات را حل کنند پس بودجه این امورات کجا صرف می‌شود؟! اینکه بودجه ملت در اختیار دولت است ولی مردم باید به سیل زدگان و زلزله زدگان کمک کنند چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟! متأسفانه این رویه به یک عادت «بد» برای دولت تبدیل شده و انتظار عمومی و بحق مردم است که دولت کریمه و رفاه بلافاصله با تمام قوا به کمک مردم بشتابد نه اینکه بعد از چند روز و دست و پنجه نرم کردن مردم با مشکلات از سایر مردم درخواست کمک کنند و بعد از آن آرام‌آرام مسئولان مدعی در انواع رسانه‌ها ظاهر شوند تا بگویند همه چیز تحت کنترل است و مشکل حل می‌شود و یا از مردم درخواست کمک نقدی و غیر نقدی نمایند. صداوسیما بعد از گذشت چند روز اعلام کرد که نهادهای نظامی ماشین‌آلات جنگی خود را به صحنه آورده است. از طرفی در فضای مجازی خبرهایی می‌شنویم که استاندار گلستان در تعطیلات عید در خارج از کشور بسر می‌برد و ... همه شگفت انگیز است!
اقدام فوری و بدون معطلی دولت برای حل مشکل مردم و جبران آنی و مکفی ضرر و زیان مردم باید به مطالبه جدی مردم تبدیل شود. در این خصوص دولت که نماینده مردم است دو مسئولیت اساسی بر عهده دارد:
1 . پیش از وقوع حادثه
2. پس از وقوع حادثه.
دولت مکلف است تا پیش از وقوع هر حادثه‌ای با پیشبینی آن و با استفاده از تجربیات سالیان گذشته و تجربه سایر کشورها تدابیر لازم را انجام دهد. برخی اقدامات و سایر نهادهای عمومی را هم دولت نباید انجام دهد. متأسفانه باید گفت بسیاری حوادث پیش آمده در چند روز پیش ناشی از اقدامات انجام شده توسط دولتیان بدون فکر و اندیشه بوده است، صدور مجوز ساخت‌وساز در حریم رودخانه، خیابان سازی در کنار ساحل و عدم انجام زیر ساخت مناسب، قطع بی‌رویه درختان و سایر اقدامات تخریب کننده محیط زیست که اگر انجام ندهند بسیار بهتر است. به عنوان مثال راه آهنی که در شهرستان آق قلا بدون پیش بینی خروج آب و پل مناسب باعت جمع شدن سیلاب و طغیان به سمت شهر کرده است.

دوم اینکه بعد از وقوع این حوادث در هر شهر یا روستایی لازم است که دولت بسیار چابک و فعالانه وارد عمل شود. این سؤال در ذهنم آزارم می‌دهد که ستاد حوادث که از سوی دولت ایجاد شده است و بودجه‌ای هم صرف خود می‌کند چطور قادر به نقش آفرینی فعالانه و بدون چشم داشت کمک مردمی نیست. بعنوان مثال در سیل شهرستان آق قلا مشاهد شده که مردم با تراکتور و قایقهای خود اقدام به جابجایی مردم می‌کردند. آیا ستاد بحران و شهرداری و سایر نهادها و ارگان ها که دارای امکانات بسیار خوب هستند نباید بلافاصله در صحنه حاضر شدند و به مردم کمک فوری ارائه می‌دادند تا کمتر دچار آسیب شوند؟! این وظیفه دولت است که بدون معطلی و فوری وارد عمل شود. بدون شک مردم عزیز در تمامی حوادث کشور همیشه یک قدم از دولت و مسئولان جلوتر هستند و این افتخاری است برای مردم انسان دوست و با محبت سرزمین ایران علاوه براین دولت باید در جبران ضرر و زیان مردم نیز وارد عمل شود. تمامی ضرر و زیان وارده به مردم که بخش اعظم آن ناشی از قصور و غفلت دولت است باید بلاعوض جبران شود. دولت که از مردم مالیات اخذ می‌کند و بودجه عموم مردم را در اختیار دارد مسئولیت جبران ضرر وارده به مردم ناشی از حوادث را هم بر عهده دارد. این یک مطالبه جدی مردم است، متأسفانه تجربه نشان داده است که دولت بسیار کند و دیر وارد صحنه می‌شود و تا مدت‌ها بعد نیز عوارض ناشی از حوادث بر زندگی و روح مردم جبران نمی‌شود. دولت باید بداند که جبران ضرر و زیان مردم یک وظیفه فوری است نه یک پروژه عمرانی که اول بودجه پیش‌بینی کند و در دراز مدت آن را اجرا کنند و بعد به آن افتخار کنند و آمار ارائه دهند. امید است با توجه به وظایف‌های مشخص شده، تغییر نگاهی را در این شرایط شاهد باشیم.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار