قابل توجه وزارت جهاد کشاورزی؛
بتدریج در طول مسیر تران وخشکان با ریزش‌های جانبی مواجه شده تا اینکه با تداوم ریزشهای جانبی بیشتر بخش ترآن به کلی از مدار خارج شد و از آنطرف هم چاه‌های میله‌ای ، شدند چاه‌های زباله دانی، مسیر سیلاب‌ها و ...و.... تا جایی که به عنوان قنات بائر قلمداد گشت و دور و برش به کلی خلوت شد، خلاصه و خلاصه امروز و فردا کردن کار احیاء و بازسازی به اینجا رسید تا سیلی مهیب از حوالی چاه‌های میله‌ای مجاور اتوبان همین سال گذشته وارد بخش خشکانی که با هزاران زحمت و هزینه‌های سنگین بازسازی شده بود گردید و سیلاب‌هایی پیوسته همراه با گل و لای و موادی که حمل می‌نمودند، کوره بخش خشکان قنات را به کلی نابود و بر روی تلاش‌ها و کارهای انجام شده خط قرمز کشیدند و حالا مواجه شده‌اند «با تئوریهای صددرصد غلط و غیراصولی وزارت نیرو» که فوراً نسخه چاه به جای قنات را می‌پیچد، و روزگار امثال این قنواتی که قادرند به بهترین وجه ممکن پشتوانه تأمین آب استان باشند را برای همیشه از مدار خارج و فرصت می‌دهند که چاه‌های موجود را سریعاً تخریب و جهت سیلاب‌ها را آزاد بگذارند.
کد خبر: ۷۳۰۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۴ 02 April 2019

به گزارش تابناک کرمان، قنات ابراهیم آباد باغین معروف به ظهیرالدوله در عصر و زمان خودش، متفکرین وافرادی که برای تأمین آب و ایجاد فرصت‌های شغلی نه در شعار بلکه به صورت تعهدی در نهایت برنامه‌ریزی و کار می‌کردند‌ تپه‌ای گسترده با رسوبات دانه‌بندی شده در بخش شرقی اتوبان جدیدالاتأسیس باغین - ماهان پس از ارزیابی توپوگرافی و شیب زمین‌ها, از دامنه کوه‌های جوپار مشخص نمودند.

موقعیت تپه به گونه‌ای است که بخشی از سیلاب‌های جاری شده از دامنه کوه‌های جوپار و یا رودخانه‌ فصلی چاری باغین که از مناطق کوهستانی قریت‌العرب سرچشمه می‌گیرند, در اطراف این تپه جمع شده و بتدریج در رسوبات دانه‌بندی شده نفوذ و به لای‌های غیرقابل نفوذ در عمق هفتاد متری می‌رسند. دراینجا ‌آب‌سفرهای زیرزمینی را ایجاد نموده‌ بطوری که به خوبی می‌توانست آب‌دهی قنات را تا یکصدوبیست لیتر در ثانیه تضمین نماید. پس از جمع‌بندی مجموعه اطلاعات صحرایی اولین چاه گمانه را زدند و دیدند که استنباط آنها صددرصد درست است. چاه‌های میله‌ای بعدی را هم زدند تا مجاورت اتوبان وسعت سطح تپه مجریان امور را وادار نمود که طرح سه نخ را روی تپه ارائه و اجراء و بدین ترتیب آب دهی مرا به 120 لیتر در ثانیه رساندند، از اتوبان به بعدهم چاه‌های میله‌ای بخش خشکانش شروع می‌شود. درحوالی ابراهیم آباد مظهر شده طول آن هیجده کیلومتر، سرجمع بخش تران شش کیلومتر و دوازده کیلومتر هم طول بخش خشکان می‌باشد.

زراعت و باغبانی ابراهیم‌آباد را ده‌هاوده‌ها سال رونق بخشید. ولی بتدریج در طول مسیر تران وخشکان با ریزش‌های جانبی مواجه شده و مورد بی‌مهری قرار گرفت. تا اینکه با تداوم ریزشهای جانبی بیشتر بخش ترآن به کلی از مدار خارج شد، کسانی که برسر مالکیت اختلاف داشتند از فکرم خارج شدند، از آنطرف هم چاه‌های میله‌ای ، شدند چاه‌های زباله دانی، مسیر سیلاب‌ها و ...و.... تا جایی که به عنوان قنات بائر قلمداد شد و دور و برش به کلی خلوت شد. اداره کل اوقاف و امورخیریه استان در طی سال‌ها باخبری به فکرافتاد که در این مورد اظهار نظر نماید. کارشناس معینی تعیین و با عشق وعلاقه اینکه به کار قنات‌داری داشت، کار پاکسازی و راه‌اندازی بخش خشکان را با همه معضلاتی که برسرراه بود به اتمام رساند. بر سر تأمین آب از بخش خشکان اختلاف نظر بود که آنهم، بازدیدهای کارشناسی پیوسته ومسئولین رده بالای اوقاف برای راه‌اندازی متفق‌القول شدند. در حوالی اتوبان یعنی در بخش اتصال تران به خشکان ریزشها مرتباً تداوم پیدا کرده وایجاد تونلی نموده‌اند که ادامه آنها برای اتوبان بسیار خطرناک می‌باشد. خلاصه و خلاصه امروز و فردا کردن کار احیاء و بازسازی را که به اینجا رسید تا سیلی مهیب از حوالی چاه‌های میله‌ای مجاور اتوبان همین سال گذشته وارد بخش خشکانی که با هزاران زحمت و هزینه‌های سنگین بازسازی شده بود گردید. سیلاب‌های پیوسته همراه با گل و لای و موادی که حمل می‌نمودند، کوره بخش خشکان را به کلی نابود و بر روی تلاش‌ها و کارهای انجام شده خط قرمز کشیدند، حالا حاصل شده نقطه نظرات ضد و نقیض و آخرین پیشنهاد از طرف آب منطقه‌ای که در بخش تران چاه به جای قنات بدهند. قسمت تران شش کیلومتر است، به عبارت بهتر سه نخ دو کیلومتری به صورت کوره قنات زه آب‌های منطقه را جمع‌آوری می‌نموده و به 120 لیتر در ثانیه می‌رسانده، حالا مواجه شده‌اند «با تئوریهای صددرصد غلط و غیراصولی وزارت نیرو» که فوراً نسخه چاه به جای قنات را می‌پیچد، و روزگار امثال ما را که قادریم به بهترین وجه ممکن پشتوانه تأمین آب استان باشیم برای همیشه از مدار خارج و فرصت می‌دهند که چاه‌های موجود را سریعاً تخریب و جهت سیلاب‌ها را آزاد بگذارند تا بصورت صد درصد از صفحه روزگار محو و نابود شوم. تقاضا دارم از کلیه کسانی که با شرح وضعیت این قنات آشنا شدند ، کمک کنند که کاری کارشناسی و علمی روی آن انجام شود تا یادگاری گران‌مایه از نیاکان و پیشینیان متفکر حفظ و حراست نمایند.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار