رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: نرخ سود بانکی در سال ۹۸ تغییر می‌کند؟/غفوری‌فرد: مخالف رفراندوم بودم/خروج ۸۹ مادر باردار پرخطر از منطقه سیلابی شعیبیه/پورابراهیمی: دولت روحانی غرب را گستاخ‌تر کرد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۳۰۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۴ 02 April 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

پروانه سلحشوری: اصلاح قانون انتخابات تعداد نمایندگان زن را به ۵۰ تن می‌رساند

سال ۹۸ برای زنان سال خوبی خواهد بود. زنان مجلس دهم از سال ۹۴ تا کنون چند طرح مهم را در دستورکار قرار داده بودند و امید دارند که در سال آخر به نتایج خوبی برسند. پروانه سلحشوری عضو فراکسیون زنان مجلس در گفت وگو با «آزادی» به تشریح اصلی‌ترین برنامه‌های این فراکسیون و سرنوشت هر یک از طرح‌های ارائه شده پرداخته است. او امیدوار است امسال با خبر‌های خوبی در حوزه زنان همراه باشد. یکی دیگر از موارد اعمال تبعیض مثبت برای افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس است. این طرح خود من پیشنهاد دادم به اتفاق همکاران پیگیری کردیم. از ابتدا نیز گفته بودیم که این طرح صرفا در قالب اصلاح قانون انتخابات و استانی شدن آن مقدور خواهد بود. اکنون که مجلس در حال بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات است، امیدواریم که این سهمیه برای زنان در نظر گرفته شود. وقتی که پیشنهادهای بررسی شود این مسأله نیز بررسی می‌شود. پیشنهاد این است که تعداد زنان مجلس یک ششم کل نماینده یعنی حدود ۵۰ نفر باشد. فکر می‌کنیم اولین خبر خوب حوزه زنان در سال ۹۸ همین موضوع باشد.

اصلاح‌طلبان از ترفند «کی‌بود، کی‌بود؟ من نبودم» استفاده‌ می‌کنند

اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی به خبرآنلاین گفت: اصلاح‌طلبان دچار بحران‌اند، چون می‌گویند کی بود کی بود؟ من نبودم و زیر بار این مشکلات و گرفتاری‌ها که پدید آمده نمی‌روند و می‌گویند که کار ما نبوده است و تقصیر آقای روحانی است. بنده خدا آقای روحانی!

کمک به سیل زدگان از صندوق توسعه ملی

محمد بیرانودی نماینده مردم خرم آباد وچگینی در گفت وگو با خبرآنلاین اظهار داشت: از آنجایی که استان لرستان به شدت درگیر سیل است و خسارات جبران ناپذیری به جان و مال مردم وارد شده، به همت تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش نویس طرح جبران خسارات ناشی از سیل را برای استان های سیل زده از محل صندوق توسعه آماده کرده ایم که به اذن مقام معظم رهبری بتوانیم علاوه بر کمک ها و تعهدات دولت کمک بیشتری به سامان گرفتن مردم سیل زده داشته باشیم

نرخ سود بانکی در سال ۹۸ تغییر می‌کند؟

نرخ سود بانکی برای سپرده های بلند مدت در حال حاضر حداکثر ۱۵ درصد و نرخ سود بانکی برای سپرده های کوتاه مدت حداکثر ۱۰ درصد است. در سال گذشته نرخ سود روزشمار نیز حذف و تنها به مانده حساب ها در پایان ماه سود تعلق می گیرد. حالا اما زمزمه هایی در خصوص بازنگری نرخ سود بانکی به گوش می رسد. گفته می شود، دومین ماه بهار موضوع نرخ سود بانکی بار دیگر در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ضلع غربی تپه قلعه فلک‌الأفلاک ریزش کرد

مدیرکل میراث فرهنگی استان لرستان گفت: پل کشکان، پل گاومیشان، افرینه، گپ و شکسته خسارت‌ دیده است. با توجه به اینکه پل‌های تاریخی استان در مسیر سیلاب بودند بیشترین آسیب را در جریان سیل متحمل شده‌اند. خوشبختانه در جریان این رانش به پیکره اصلی قلعه فلک الافلاک آسیبی وارد نشده است. / تسنیم

غفوری‌فرد: مخالف رفراندوم بودم

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به مخالفت خود با برگزاری رفراندم در دوازدهم فروردین ۵۸ به خبرآنلاین گفت: نخست اینکه فکر نمی کردیم بتوانیم رفراندوم برگزار کنیم زیرا در آن زمان هنوز شهربانی و ژاندارمری مستقر بودند که هیچ یک نیرو نداشتند. در آن زمان اسلحه به وفور در دست مردم بود، تمام پادگان ها هم از سوی منافقین غارت شده بود، مثلا چریک های فدایی خلق تانک دزدیده و در مقابل دفترشان در بلوار کشاورز گذاشته بودند، حتی بعد از اینکه برای گرفتن تانک به آنها مراجعه کرده بودند گفته بودند فردا تحویل می دهیم اما در نهایت ندادند.

خروج ۸۹ مادر باردار پرخطر از منطقه سیلابی شعیبیه

دکتر فرهاد ابول نژادیان، رئیس دانشکده علوم پزشکی شوشتر گفت: ۵۳۹ مادر باردار در منطقه شعیبیه وجود دارد که از این تعداد، ۸۹ مادر باردار که وضعیت پرخطر داشته‌اند از منطقه خارج شده‌اند. همچنین تلاش کرده‌ایم تا حد امکان دیگر گروه‌های پر خطر از جمله کودکان زیر یک سال، کودکان زیر پنج سال و سالمندان را هم از منطقه خارج کنیم. خوشبختانه از نظر دارو و ملزومات هیچ کمبودی وجود ندارد. داروها، واکسن، تجهیزات اورژانس، ملزومات تنفسی، مانیتورینگ و دیگر ملزومات به روستای کاظم و محل اسکان موقت سیل‌زدگان منتقل شده است. تاکنون هیچ موردی از بیماری‌های عفونی در منطقه گزارش نشده است و تلاش نیروهای ستادی، مدیریتی و عملیاتی دانشکده موجب شده سلامت مردم به خطر نیفتد.

بارش‌های جدید در راه ایران

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: سیستم بارشی جدید از شنبه هفته بعد وارد کشور می‌شود. این سامانه یکشنبه و دوشنبه ۱۸ و ۱۹ فروردین در جنوب غرب سبب بارش باران خواهد شد. پیش بینی می‌شود که مجموع بارش‌های این سیستم بین ۳۰ تا ۴۰ میلی‌متر باشد که در قیاس با سامانه‌های چند روز اخیر، بارش آن قابل توجه نخواهد بود. البته اطلاعات دقیق‌تر در این باره طی دو، سه روز آینده اعلام می‌شود. امروز سه شنبه سیزدهم فروردین، در لرستان بارش قابل توجهی نداریم و انتظار می‌رود تنها در برخی مناطق بارش‌ها به شکل پراکنده باشد.

پور ابراهیمی: دولت روحانی غرب را گستاخ‌تر کرد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: صدماتی که در حوزه اقتصادی به کشور وارد شده، ناشی از انحراف از مسیر اصلی آرمان‌های اقتصادی انقلاب است. محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که در سال ۹۷ اظهارات صریحش در انتقاد از سیاست‌های ارزی دولت و مخالفت صریح با FATF، وی را به یکی از جدی‌ترین منتقدان سیاست‌های اقتصادی دولت در مجلس تبدیل کرد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از عوامل مؤثر در مشکلات اقتصادی کشور را بی توجهی به مبانی ارزشی و فقهی اقتصاد می‌داند و معتقد است: «بر اساس آرمان‌های انقلاب اسلامی قوانین بانکی باید بر اساس مبانی اسلامی و شیعی پایه گذاری می‌شد که در این بخش حرمت ربا از موضوعات بسیار مهم بود، اما در ادامه راه انقلاب این آرمان‌ها مورد بی توجهی قرار گرفت و امروز بخشی از مشکلات نظام بانکی ناشی از عدم به روز رسانی قانون در حوزه نظام بانکی بر اساس مبانی اسلامی و شیعی است.» وی صدماتی که در حوزه اقتصادی به کشور وارد شده است را ناشی از انحراف از مسیر اصلی انقلاب عنوان می‌کند و اعتقاد دارد، «تبعات ناشی از این انحراف مشکلاتی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است. » پور ابراهیمی تجربه برجام را تجربه‌ای شیرین خواند و گفت: «برجام این تجربه را به ملت ایران آموخت که با جریان استکباری باید از موضع قدرت صحبت کنیم.»

تهیه سند تحریم ایران توسط انگلیس

با نزدیک شدن به مهلت پایانی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، لندن سلسله مقرراتی را به طور ویژه برای ادامه تحریم‌ها علیه ایران آماده کرده است. با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، بسیاری از مقررات و قوانین اتحادیه اروپا باید به مقررات و قوانین داخلی تبدیل شوند. با اینکه پارلمان انگلیس در «قانون خروج از اتحادیه اروپا» مصوب سال ۲۰۱۸ یکجا همه مقررات و قوانین اتحادیه اروپا را به قوانین داخلی تبدیل کرد، اما دولت انگلیس به ‌طور ویژه سندی برای تبدیل تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران به قوانین داخلی خود آماده کرده است. این مقررات در ۵۲ صفحه و ۷۸ فصل در ۷ مارس، شانزدهم اسفند به پارلمان ارائه‌شده و بلافاصله پس از خروج از اتحادیه اروپا حالت رسمی خواهد گرفت. در این سند مصوب شده: ' هدف از تصویب این مقررات آن است که انگلیس قادر باشد پس از خروج از اتحادیه اروپا همچنان کارآمد تحریم‌ها علیه ایران را اجرا کند. ' بر اساس این سند، مقررات تحریم‌ها در داخل خاک و آب‌های قلمروی انگلیس جاری بوده و شامل حال تمام شهروندان داخل و خارج این کشور می‌شود. اتحادیه اروپا دو مجموعه تحریم علیه ایران تصویب کرده است. یکی تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای و دیگری تحریم‌هایی که هدف آن را 'تشویق ایران به رعایت حقوق بشر' است. در این سند، هدف از تحریم‌های انگلیس نیز تشویق ایران به منصرف شدن از توسعه هسته‌ای و محدود کردن قابلیت‌ها برای دستیابی به سلاح وسیستم‌های پرتاب آن عنوان‌شده است. اتحادیه اروپا در ژانویه ۲۰۱۶ و در پی تصویب برجام برخی از تحریم‌های خود علیه کشورمان را «معلق» کرد. اما تحریم‌های تسلیحاتی و مرتبط با برنامه اتمی، گرافیت و سایر فلزات نیمه عمل‌آمده و حتی تحریم نرم‌افزار همچنان برجاست.

نصیحت سیلابی ضرغامی: قدری هم به فکر لایروبی ذهنمان باشیم!

عزت الله ضرغامی رئیس اسبق صدا و سیما با انتشار عکسی از سیل لرستان مطلبی در اینستاگرامش نوشت.

در این مطلب آمده است؛

لایروبی!
ضمن ابراز همدردی مجدد با آسیب دیدگان عزیز سیلاب‌های اخیر، از عوامل مهم بروز سیل‌های خانمان برانداز عدم لایروبی رودخانه ها، سد ها، دریاچه ها، بنادر و... است. لایروبی یعنی برداشتن لایه‌های رسوب شده در طول زمان و در صورت نیاز جایگزین کردن مواد با کیفیت و مناسب به جای مواد ضعیف قبلی. از نتایج مهم لایروبی، افزایش ظرفیت نگهداری آب است. فوائد زیست محیطی لایروبی نیز در جای خود قابل بحث است. از آسیب‌های مهم مدیریت منابع آب کشور ضعف در لایروبی است. گفته می‌شود میزان رسوب پشت دریاچه‌های سد به حدی است که سالیانه به اندازه یک سد بزرگ از ظرفیت ذخایر آبی کم می‌شود. در روش مکش (ساکشن)، کشتی‌های بزرگ لایروب، با حفر گودال‌های عمیق و وسیع رسوبات را جمع‌آوری و به ساحل منتقل می‌کنند. از این رسوبات در ساحل سازی استفاده می‌شود. در روش کششی، رسوبات مجددا به داخل آب باز گرداننده می‌شوند. در واقع غلظت رسوب را توزیع کرده و مواد مغذی داخل رسوبات را برای تقویت منابع غذایی آبزیان به سطح آب هدایت می‌کنند.

پی نوشت

فکر می‌کنم موقع آن رسیده که به جای عکس گرفتن با پروژه‌های جدید، با حفظ و نگهداری پروژه‌های قدیمی‌تر عکس بگیریم!
تعمیر و نگهداری در صنعت، ساختمان و... نیز از موارد فراموش شده‌ای است که سالیانه هزینه‌های هنگفتی برای کشور ایجاد می‌کند. 
در جایی که بنا‌های مسکونی در اروپا بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال عمر مفید و استاندارد دارند، متاسفانه در ایران ساختمان بیش از بیست سال را کلنگی و آماده تخریب فرض می‌کنند! (حتی تا ۱۰ سال)؟!
نمایندگان محترم مجلس سهم مؤثری در این تغییر فرهنگ دارند. 
البته باید از خودشان شروع کنند. قول‌های مکرر و نمایشی آنان برای توسعه ظاهری شهر‌ها و روستاها، از عوامل تشدید این آسیب هاست. 
راستی قدری هم باید به فکر لایروبی ذهنمان باشیم. خیلی رسوب گرفته. البته به روش ساکشن و نه کششی!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار