این پیمانه تیتر‌هایی همچون نرخ بلیط هواپیما در مازندران تغییر نکرده است، شیوه موجود برای تخصیص ارز به کالا‌های اساسی کاملا مردود است، کاهش قیمت طلا با تقویت ارزش دلار، قیمت نفت به بالاترین میزان در پنج ماه گذشته رسید، لیر ترکیه باز هم عقب نشست، رکورد تزریق ارز صادراتی در هفته‌های آخر سال، نرخ بهره بانکی سوئیس منفی‌تر می‌شود و سهام آسیایی در بالاترین سطح ۷ ماهه را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۰۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵ 02 April 2019

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون نرخ بلیط هواپیما در مازندران تغییر نکرده است، شیوه موجود برای تخصیص ارز به کالا‌های اساسی کاملا مردود است، کاهش قیمت طلا با تقویت ارزش دلار، قیمت نفت به بالاترین میزان در پنج ماه گذشته رسید، لیر ترکیه باز هم عقب نشست، رکورد تزریق ارز صادراتی در هفته‌های آخر سال، نرخ بهره بانکی سوئیس منفی‌تر می‌شود و سهام آسیایی در بالاترین سطح ۷ ماهه را در بر دارد.

نرخ بلیط هواپیما در مازندران تغییر نکرده است

مدیرکل فرودگاه‌های مازندران گفت: نرخ بلیط هواپیما در مازندران تغییر نکرده است و هرگونه افزایش نرخ تکذیب می‌شود. سعدالله وطن خواه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که به دلیل کاهش دید و وضعیت جوی، روز گذشته پرواز اهواز- ساری لغو شد و صبح امروز با یک پرواز فوق العاده مسافرین اهواز از فرودگاه ساری جابه‌جا شدند، اظهار کرد: به دلیل شرایط جوی و کاهش دید، هواپیمای شیراز- ساری بعدازظهر روز گذشته به تهران برگشت. وی با اشاره به این‌که در برخی پروازها به دلیل شرایط جوی نامناسب تأخیر وجود داشت، تصریح کرد: در طول ایام تعطیلات به جز دو پرواز در رامسر، موردی لغو شده نداشتیم و سایر پروازها کماکان انجام می‌شود. وی با بیان این‌که سه پرواز فوق العاده در مسیر تهران به ساری و بالعکس از صبح امروز انجام می‌شود، گفت: بر اساس مصوبه سازمان هواپیمایی کشور نرخ بلیط هیچ‌گونه افزایشی نخواهد داشت. وطن‌خواه افزود: تنها یک مورد افزایش نرخ بلیط در پرواز مشهد گزارش شد که پس از پیگیری مابه التفاوت به مسافران بازگشت داده شد.

شیوه موجود برای تخصیص ارز به کالاهای اساسی کاملا مردود است

سیدحسن حسینی شاهرودی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شیوه موجود برای تخصیص ارز به کالاهای اساسی کاملا مردود است، گفت: شیوه کنونی شیوه ای بوده که منابع را هدر داده، به جامعه هدف اصابت نکرده، تولید داخلی را به چالش کشیده و به آن آسیب می زند. حسینی شاهرودی با بیان اینکه اگر قرار است حمایت ریالی صورت گیرد باید یارانه به تولید پرداخت شود، اظهار داشت: اگر تولید کننده بداند برای فروش محصولات همانند مرغ، گوشت و مابقی مواد پروتئین و کالاهای اساسی تضمینی وجود دارد به سمت تولید حرکت می کند که منابع این تضمین را می توان از محل ۱۴ میلیارد دلار تامین کرد. وی با تاکید بر اینکه مدت زمان نرمال برای دستیابی به تولید گوشت قرمز بین یک تا دو سال است، تاکید کرد: در این 2 سال بازرگانان می توانند با  ارز شناور گوشت را وارد کنند که این موضوع سبب ایجاد آرامش در بازار می شود، چراکه با افزایش عرضه قیمت به خودی خود قیمت کالاها کاهش می یابد. اگر قرار است به ۸۰ میلیون نفر از مردم ایران یا اقشار کم درآمد که از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی قابل شناسایی هستند یارانه ارائه شود باید این یارانه به صورت نقدی پرداخت شود تا هر فرد بتواند حداقل ۲ کیلوگرم گوشت قرمز ارزان از محل یارانه خریداری کند. /خانه ملت

خسارت ۴۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به کشاورزی ۱۲ استان

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سیل اخیر تا تاریخ دوازدهم فروردین ماه بیش از ۴۵ هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی ۱۲ استان کشور وارد کرده است. به گزارش ایسنا، بارش شدید باران و سیل در روزهای اخیر سبب شده تا خسارات زیادی به بخش‌های مختلف زیربنایی کشور وارد شود و در این میان یکی از آسیب پذیرترین بخش‌ها، کشاورزی است. سید محمد موسوی _ مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی _ با اعلام این خبر اظهار کرد: سیل اخیر ۷۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و ۹۰ هزار هکتار اراضی باغی را مورد تهدید جدی قرار داده است. وی گفت: این خسارت در استان گلستان ۳۶ درصد، خوزستان ۱۴ درصد، مازندران ۱۳ درصد، لرستان ۱۲ درصد و فارس ۷ درصد بوده و ۱۸ درصد باقیمانده به ۸ استان کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خراسان شمالی، سمنان و سیستان و بلوچستان وارد شده است.

کاهش قیمت طلا با تقویت ارزش دلار

در معاملات امروز بازار جهانی فلزات گرانبها تمام این فلزات شاهد کاهش قیمت بودند به گونه‌ای که طلا یک دلار ارزان شد و ۱۲۸۶.۳ دلار در هر اونس به فروش رسید. قیمت کنونی طلا در مقایسه با قیمت ۳۰ روز گذشته آن ۶.۶ دلار و در مقایسه با قیمت یک سال گذشته آن ۵۴.۵ دلار پایین‌تر بوده است. نقره نیز ۷ سنت کاهش یافت و ۱۵.۰۱ دلار در هر اونس قیمت‌گذاری شد. پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب با ۲ و ۱۴ دلار کاهش قیمت ۸۴۶ و ۱۵۸۷ دلار در هر اونس به فروش رسیدند. به گزارش رویترز، یکی از دلایل کاهش قیمت طلا تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی بوده است. 

قیمت نفت به بالاترین میزان در پنج ماه گذشته رسید

در معاملات امروز بازار جهانی انرژی قیمت نفت برنت از ۶۹ دلار عبور کرد و به ۶۹.۱۶ دلار رسید. قیمت نفت آمریکا نیز ۱۸ سنت افزایش یافت و به ۶۱.۷۷ دلار در هر بشکه رسید. به گزارش پایگاه رسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک، هر بشکه نفت تولیدی این سازمان در آخرین مبادلات روز گذشته بازار جهانی انرژی ۶۸.۳۱ دلار به فروش رسیده است. به گزارش رویترز، چشم‌انداز کاهش بیشتر عرضه نفت به بازار جهانی در کنار آمارهای خوب نسبت به رشد اقتصادی چین از جمله دلایلی بوده است که قیمت نفت را به بالاترین میزان در پنج ماه گذشته رسانده است. بهبود عملکرد اقتصاد چین نگرانی‌ها نسبت به کاهش تقاضا را خنثی کرده که این مسئله خود به خود به افزایش قیمت منجر می‌شود، اما کار به اینجا ختم نمی‌شود چرا که نگرانی‌ها نسبت به افزایش تحریم‌ها علیه ایران و کاهش بیشتر عرضه از سوی ونزوئلا به بالا رفتن بیشتر قیمت نفت در معاملات امروز منجر شده است. 

لیر ترکیه باز هم عقب نشست

پس لرزه‌های شکست حزب حاکم در استانبول و آنکارا کماکان ادامه دارد. به نقل از سی ان بی سی، پس از آن که حزب حاکم ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان - رئیس جمهور این کشور - در انتخابات شهرداری‌ها شکست خورد، بازارهای مالی ترکیه بار دیگر دستخوش نوسان شدند. در بورس استانبول شاخص "بی آی اس تی" که هفته گذشته ۷ درصد ریزش کرده بود، در معاملات امروز نیز ۱.۶۵ درصد کاهش یافت. لیر ترکیه نیز از روند نزولی بازار در امان نماند و هر دلار تا ۵.۶۹۱۳ دلار افزایش یافت با این حال در ادامه معاملات و با ورود بازارسازهای قدرتمند به جریان معاملات، در نهایت هر دلار تا ۵.۵۲۱۲ دلار عقب نشست. بازارها از این نگران هستند که نتایج این انتخابات باعث شود تا دولت برای کسب محبوبیت بیشتر و حفظ جایگاه خود روی به سیاست‌های پوپولیستی بیاورد. به گزارش ایسنا، تنها در سال گذشته لیر حدود ۴۰ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داد.

رکورد تزریق ارز صادراتی در هفته‌های آخر سال

از نیمه مرداد ماه و همزمان با سیاست تعمیق بازار ثانویه تا پایان سال ۹۷ حدود ۱۱.۳ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات به این بازار تزریق شده است. همچنین طی دو هفته ابتدای سال ۹۸ نیز حدود ۲۰۰ میلیون یورو ارز صادراتی به سامانه نیما بازگشته است. بر این اساس در ۸ ماه اخیر و از زمان سیاست جدید ارزی حدود  حدود ۱۱.۵ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما بازگشته است. گفتنی است، در ۳ هفته  پایان سال ۹۷ شاهد رکورد شکنی تزریق ارز به این بازار بودیم و به ترتیب ۸۳۲،۸۱۶ و ۵۴۳ میلیون یورو ارز صادراتی به بازار ثانویه تزریق شده است. به نظر می‌رسد سیاست‌های بانک مرکزی و تاکید بر برخوردهای  مالیاتی( و احتمالا قضایی) با صادرکنندگانی که ارز خود را به این سامانه تزریق نکند دلیل افزایش عرضه در هفته‌های پایانی سال بوده باشد. به گزارش تسنیم، از ۱۱.۵ میلیارد یورو ارز صادراتی عرضه شده در سامانه نیما حدود ۹.۶ میلیارد یورو توسط واردکنندگان خریداری شده است. به عبارت دیگر حدود ۲ میلیارد یورو از این ارزها بدون مشتری مانده است.

وال‌استریت جهش کرد/ سهام آسیایی در بالاترین سطح ۷ ماهه

روز سه‌شنبه در حالی که بهبود فعالیت‌های کارخانجات چین و آمریکا، حال و هوای بازارها را بهتر کرده بود، بیشترین میزان فروش اوراق خزانه‌داری آمریکا در ۳ ماه گذشته، در یک روز رقم خورد و پس از جهش وال‌استریت، سهام آسیایی رشد کردند. در پایان معاملات روز دوشنبه نیز، میانگین صنعتی داوجونز ۳۲۹.۷۴ واحد یا ۱.۲۷ درصد جهش کرد و به ۲۶۲۵۸.۴۲ واحد رسید. اس‌اندپی ۵۰۰ در ۲۸۶۷.۱۹ واحد به کار خود پایان داد که ۳۲ واحد یا ۱.۱۶ درصد از سطح بسته شده روز قبل، بالاتر بود. شاخص کامپوزیت نزدک هم با ۹۹.۵۹ واحد یا ۱.۲۹ درصد جهش، در ۷۸۲۸.۹۱ واحد به کار خود پایان داد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌ای در خارج از ژاپن که روز گذشته بیش از ۱ درصد جهش کرده بود، با رشد ۰.۳ درصدی، خود را به بالاترین سطح ۷ ماهه رساند. سهام استرالیا ۰.۴۵ درصد رشد کردند، در حالی که سهام ژاپن سومین رشد متوالی خود را ثبت کردند و شاخص نیکی ۰.۳۱ درصد بالا آمد. کوسپی کره‌جنوبی هم ۰.۲۲ درصد رشد کرد. سهام کامپوزیت شانگهای تا ساعت ۷:۲۵ به وقت تهران، ۰.۳۲ درصد رشد کرد. هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ هم ۰.۱۴ درصد بالا آمد. اعتماد سرمایه‌گذاران به بازارها پس از آن تقویت شد که داده‌ها نشان داد فعالیت‌های تولید آمریکا در ماه گذشته و هزینه‌کردهای بخش ساخت و ساز در ماه فوریه رشد کرده است. این داده‌های امیدوارکننده به تأثیر مثبت داده‌های قبلی افزود که نشان می‌داد بخش تولید چین به طرز غافل‌گیرکننده‌ای برای اولین بار در ۴ ماه اخیر، در ماه مارچ به رشد بازگشته است. داده‌های امیدوارکننده در مورد تولید دو اقتصاد برتر جهان، باعث شد بازار اوراق قرضه آمریکا با نوسانات شدید همراه شود و سود اوراق ۱۰ ساله آمریکا، بیشترین جهش یک روزه خود از ۴ ژانویه تا کنون را ثبت کردند. سود اوراق ۱۰ ساله آمریکا از ۲.۳۴۰ درصد که کمترین میزان ۱۵ ماهه آن بود، به ۲.۵۰۲ درصد جهش کرد. به این ترتیب، فاصله سود اوراق قرضه ۳ ماهه و ۱۰ ساله آمریکا (شاخص هشداردهنده رکود) که تا جمعه گذشته به مدت ۱ هفته منفی شده بود، دوباره مثبت شد. به نقل از مهر؛ در بازار ارز، دلار در برابر ین ژاپن، همچنان قوی باقی ماند و در نرخ برابری ۱۱۱.۳۳ معامله شد. نرخ برابری پوند با دلار، تا ۱.۳۰۷۳ پایین آمد و یورو نیز، رکورد پایین یک هفته‌ای ۱.۱۱۹۸ را برای نرخ برابری دلاری خود به ثبت رساند.

نرخ بهره بانکی سوئیس منفی‌تر می‌شود!

یکی از اعضای هیأت مدیره بانک مرکزی سوئیس از احتمال کاهش بیشتر نرخ بهره خبر داد. به نقل از رویترز، مارتین اشلا گل گفت: به منظور ثبات بخشی بیشتر به قیمت‌ها و مقابله با تقویت بیش از حد فرانک، احتمال اتخاذ نرخ بهره منفی‌تر از نرخ کنونی نیز وجود دارد. اشلا گل افزود: هنوز جا برای نرخ بهره پایین‌تر وجود دارد این بدان معناست که می‌توانیم نرخ بهره را پایین‌تر بیاوریم و یا در صورت لزوم در بازار ارز دخالت کنیم. وی خاطرنشان کرد: این سیاست مدنظر ما است و فکر می‌کنیم اتخاذ چنین سیاستی در حال حاضر کاملاً ضروری باشد.

ضرر هفتگی ۶۰۰ میلیون پوندی به اقتصاد بریتانیا به دلیل برگزیت

بانک گلمن ساچ آمریکا برآورد کرد اقتصاد بریتانیا از سال ۲۰۱۶ میلادی به بعد یعنی همزمان با برگزاری همه پرسی برگزیت تقریبا معادل ۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی خود ضرر کرده است؛ ضمن اینکه رشد اقتصاد های پیشرفته را هم کُند کرده است. به گفته کارشناسان اقتصادی بانک گلمن ساچ، بلاتکلیفی در مورد آینده رابطه سیاسی و اقتصادی بریتانیا با اتحادیه اروپا هزینه های واقعی به اقتصاد بریتانیا تحمیل کرده که در دیگر اقتصادها سر ریز شده است. بانک گلمن ساچ اعلام کرد بلاکلیفی برگزیت عامل اصلی ضرر تولید اقتصادی است که در میزان سرمایه گذاری تاثیر منفی گذاشته است. شوک بلاتکلیفی، رشد سرمایه گذاری را تحت الشعاع خود قرار داده است. بر اساس مدل تهیه شده از سوی بانک گلمن ساچ آمریکا مشخص شد که هزینه برگزیت از زمان برگزاری همه پرسی بریتانیا در سال ۲۰۱۶ میلادی به بعد هر هفته ۶۰۰ میلیون پوند برای اقتصاد بریتانیا بوده است. این بانک آمریکایی اعلام کرد در صورت داشتن برگزیت بدون توافق، ضرر بیشتری به اقتصاد بریتانیا وارد می شود و پوند انگلیس با کاهش ارزش ناگهانی روبرو می شود. بر پایه این گزارش، کشورهای اروپایی در معرض بیشترین آسیب از برگزیت بدون توافق قرار دارند و می تواند ضرر تولید آنها در حدود یک درصد تولید ناخالص داخلی واقعی باشد.  

وزیر انرژی روسیه: مذاکره برای توسعه میدان های نفتی ایران

الکساندر نواک پس از دیدار با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، با بیان اینکه روابط ایران و روسیه مطابق برنامه توسعه می‌یابد، گفت: ما به‌طور پیگیر، سیاست سران دو کشور برای گسترش مجموعه همکاری‌ها را اجرا می‌کنیم. وی افزود: ما برای تحکیم پایه‌های حقوقی و اجرای طرح‌های کلیدی سرمایه‌گذاری ایران و روسیه تلاش می‌کنیم. وزیر انرژی روسیه که از طرف کشورش ریاست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی ایران- روسیه را به‌عهده دارد، از توسعه همه‌جانبه مناسبات دو کشور به‌ویژه در عرصه نفت و انرژی ابراز خرسندی کرد. نواک تصریح کرد: اراده سران ایران و روسیه بر گسترش بیش از پیش روابط دوجانبه قرار گرفته است و همه باید در این مسیر حرکت کنیم؛ همکاری‌های ایران و روسیه نیز تقویت خواهد شد و در این دیدار درباره توسعه میدان‌های نفتی ایران مذاکراتی داشتیم. وی گفت: با دوستان ایرانی در چارچوب‌های چندجانبه در وهله نخست در قالب اجرای توافق کاهش عرضه نفت تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و مجمع کشورهای صادر کننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) همکاری می‌کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار