رئیس مجمع نمایندگان خوزستان عنوان کرد:
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: امروز آنچه بر خوزستان محسوس است عدم مدیریت صحیح آب در دو حوضه تخصصی آبگیری و رهاسازی است؛ امروز سوء مدیریت، بی تدبیری و عدم پیش بینی وضعیت بارندگی در استان های بالادست و حوضه کرخه و دز موجب شده دار و ندار مردم و عشایر خوزستان از بین برود.
کد خبر: ۷۳۶۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶ 18 April 2019

قاسم ساعدی در دیدار رییس قوه قضاییه با خانواده معظم شهدا، عشایر و مسئولین خوزستان که امروز (29 فروردین ماه) در تالار فجر اهواز برگزار شد، اظهار کرد: نخستین شهدای هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم فرزندان خوزستان هستند اما پس از هشت سال دفاع مقدس بحران ها یکی پس از دیگری بر خوزستان تحمیل می شود؛ سو مدیریت ها، بی مدیریت ها و اهمال و تسهال وجود داد.

وی افزود: اقوام مختلف مردم خوزستان امروز دست به دست هم دادند و تحت عنوان گروه های جهادی در سیل بندها مشارکت کردند که مانند جبهه جنگ و هشت سال دفاع مقدس بوده است؛ این سیل برکتی دیده می شود و روحیه همبستگی، تعاون و احساس مسئولیت وجود دارد و همبستگی ملی حاصل آن است.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان بیان کرد: ما به عنوان خدمتگزاران پنج میلیون نفر که در خوزستان نفس می کشند عنوان میکنم سیلی که رخ داده سیلاب نبوده است؛ سیلاب تعریف علمی دارد و معنای آن را در استان های ایلام و لرستان می توان پیدا کرد.

ساعدی ادامه داد: امروز آنچه بر خوزستان محسوس است عدم مدیریت صحیح آب در دو حوضه تخصصی آبگیری و رهاسازی است؛ امروز از سوء مدیریت، بی تدبیری و عدم پیش بینی وضعیت بارندگی در استان های بالادست و حوضه کرخه و دز موجب شده دار و ندار مردم و عشایر خوزستان از بین برود.

وی افزود: معیشت عشایر خوزستان در کشاورزی و دامداری است اما معیشت آن ها گرفته شده است. در سال 95 با وقوع سیلاب به مردم شعیبیه، شوشتر، شوش و دشت آزادگان خسارت وارد شد اما کسی حساب و کتابی نکرد و سراغی نگرفت اما امروز چنین چیزی را نمی پذیریم.

رئیس محمع نمایندگان خوزستان گفت: این اهمال و تسهال همیشه از سوی مدیران بی تجربه یا عدم تخصص کافی این پدیده های شوم را بر مردم تحمیل کرده است. در تابستان مردم از خشکسالی داد می زدند و آب شرب نداشتند که رهبری دولت را مامور به رسیدگی به خوزستان کرد.

ساعدی ادامه داد: متاسفانه امروز با اندک بارانی و با این سدسازی همه دار و ندار مردم از بین رفت پس فلسفه سدها چیست؟ سدهایی که برای احداث آنها هزینه زیادی شده اما نمی توانند باران را مدیریت کنند جای تامل دارد.

وی خواستار شد: انتظار می رود کمیته حقیقت یاب تشکیل شود و با دید کارشناسانه، متاملانه و بر حسب اسناد و مدارک و شواهد پیش بینی هایی که در تابستان گذشته تاکنون شده را بررسی کند و با خاطیان برخورد حقوقی شود. نظام حقوقی حاکم بر کشور ما برگرفته از تعالیم الهی است که نباید حق هر شهروندی ضایع شود.

رئیس محمع نمایندگان خوزستان گفت: امروز 5 میلیون نفر در خوزستان مبتلا به این مشکل هستند که امیدواریم برخورد با خاطیان حداقل موجب شود مسئولین به خود بیایند و پیش بینی هایی صحیحی داشته باشند.

ساعدی بیان کرد: چهار ماه قبل وضعیت آب و هوا پیش بینی می شود و از 45 روز قبل هشدارها باید جدی گرفته شود. امروز دو رودخانه پر آب خوزستان کارون و کرخه نتوانستند آب را مدیریت کنند. تجاوز به حریم و بستر رودخانه کار چه کسی است؟

وی گفت: بیش 200 متر از عرض رودخانه کارون گرفته شده و نمی شود آن را رودخانه حساب کرد. رودخانه های کرخه و کارون در هیچ دهه ای لایروبی نشده اند. لایروبی انتهای رودخانه کرخه در شورای عالی آب از چهار ماه قبل مطرح شده و پس از مصوبه آن نیز هیچ اقدام عملی انجام نشده است.

ساعدی گفت: مردم امروز نه تنها کشاورزی و دامداری را از دست دادند. بلکه از بهمن ماه تاکنون درگیر سیل هستند. زیرساخت های آب و فاضلاب نشست کرده اند و فاضلاب زیر پای مردم فوران می کنند. از طرفی دیگر راه های روستایی از بین رفته اند. منازل مسکونی روستاییان و حتی آسفالت و زیرساخت های شهری به دلیل مجاورت، پس زدگی و نشت آب از بین رفته اند. بنابراین انتظار می رود آقای رئیسی با عنایت به مردم خوزستان پیگیری دقیقی کند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار