کد خبر: ۷۳۷۳۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ 23 April 2019

هرچند دشمنان با حوادث تلخ تروریستی سال گذشته در مرزهای ایران و پاکستان بارها کام مردم را تلخ کردند اما هم اینک در ابتدای سال جدید، اولین سفر نخست وزیر پاکستان به تهران نویدبخش تحولی عظیم در روابط دیرینه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی این دو کشور دوست و همسایه خواهد بود.

به گزارش ایرنا کشور پاکستان یکی از همسایگان جنوب شرقی ایران و هم مرز با استان پهناور سیستان و بلوچستان است. هر چند این استان از طریق مرزهای آبی و خاکی علاوه بر پاکستان با دو کشور افغانستان و عمان نیز هم مرز است اما بیشترین طول نوار مرزی این استان در همجواری با کشور پاکستان قرار دارد بنابراین به دلیل گستردگی مرز مشترک همسایگی با این کشور می تواند برای ایران بسیار مهم و تاثیرگذار باشد اما متاسفانه در طول سال های گذشته به خصوص در سال 97 به جای منافع مرزی مشترک حوادث تلخ تروریستی با سواستفاده از خاک پاکستان سبب شده تا تهدیدات همسایگی با این کشور بیشتر از ظرفیت ها و منافع آن احساس شود.
این شرایط در حالی است که در چهل سال گذشته حق همسایگی و حسن همجواری از جانب کشور ایران در قبال پاکستان به طور کامل ادا شده و در این باره رساندن خط لوله صلح، فراهم کردن امکانات صادرات برق به این کشور، عدم تجاوز به خاک این کشور با وجود حملات تروریستی متعدد از آن سوی مرز و استقبال بی نظیر از زائران پاکستانی اربعین را می توان مهمترین شواهد بر این مدعا دانست.
توسعه روابط اقتصادی با پاکستان نیز یکی دیگر از سیاست های اصلی ایران است که در طول سالهای گذشته این نیت از طریق افزایش تعداد بازارچه های مرزی و تقویت زمینه صادرات به این کشور به اثبات رسیده است. همچنین قرابت و نزدیکی فرهنگی و مذهبی مردم ایران و پاکستان سبب شده تا مراودات فرهنگی مردم دو سوی مرز بدون در نظر گرفتن مرزبندی های سیاسی همچنان ادامه داشته باشد و زمینه صلح و دوستی هر چه بیشتر را فراهم کند.
با این حال از آنجایی که امنیت مهمترین پیش نیاز یا به عبارتی زیرساخت اصلی هرگونه توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی با کشورهای دیگر است، نبود آن در مرزهای ایران با پاکستان یا به عبارت بهتر، نبود تضمین برای برقراری امنیت از سوی پاکستان در این منطقه سبب شده است تا دیگر روابط این دو کشور نیز تحت تاثیر قرار گیرد و به مقصد و مقصود اصلی خود نرسد.
ابراز گله مندی سیاستمداران و فرماندهان نظامی ایران از مقامات پاکستانی بعد از هر حادثه تروریستی که با استفاده از خاک این کشور در مرزهای سیستان و بلوچستان اتفاق می افتد نشان دهنده نبود تضمین عملی در تامین امنیت مرزهای مشترک با ایران از سوی پاکستان است. هر چند پس از هر حادثه تروریستی مقامات پاکستان قول همکاری و پیگیری می دهند اما تکرار این حوادث نشان دهنده عملی نشدن این تعهدات است که به عقیده برخی کارشناسان روابط بین الملل دلیل این عدم تعهد، نبود اتفاق نظر میان گروه های مختلف داخلی این کشور درباره ایران و همچنین برخی دخالت های خارجی در تصمیم گیری های مقامات این کشور است.

با این حال بعد از وقوع حوادث متعدد تلخ تروریستی در مرزهای مشترک ایران و پاکستان مخصوصا در سال گذشته، سفر نخست وزیر این کشور به تهران به دعوت رئیس جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال 98 نویدبخش فصلی جدید در روابط این دو کشور دوست و همسایه است.
این سفر که همزمان با هفتادمین سال روابط ایران و پاکستان انجام می شود، فرصتی مناسب برای طرح طیف وسیعی از موضوعات مورد توجه دو طرف از همکاری های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، مرزی و مبارزه با تروریسم گرفته تا برخی موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی خواهد بود که با توجه به شرایط فعلی دو کشور در حوزه اقتصاد، این موضوع را می توان در اولویت فهرست زمینه های مشترک همکاری میان این دو کشور قرار داد. هر چند نشست خبری روز گذشته وزیر امور خارجه پاکستان در آستانه این سفر حاکی از برنامه امنیتی جدید این کشور برای تامین امنیت مرزهایش با ایران بود و نشان می دهد مقامات این کشور قبل از توسعه روابط اقتصادی با ایران به فکر تهیه زیر ساخت لازم برای روابط تجاری و برآورده کردن انتظارات مقامات ایرانی در تامین امنیت مرزها بوده اند.
در شرایط فعلی روابط بین المللی و تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران استفاده از ظرفیت همسایگی پاکستان می تواند مزایای بسیاری برای اقتصاد کشور در جهت تامین برخی نیازها داشته باشد. از طرفی برقراری امنیت در مرزهای ایران و پاکستان منجر به رونق اشتغال مفید و از قوه به فعل در آمدن ظرفیت بازارچه های مرزی می شود که کسب و کار و اشتغال مرزنشینان دوسوی مرز را در پی دارد.

از آنجایی که توسعه در هر منطقه موجب افزایش امنیت نیز می شود بنابراین ایران به عنوان کشور همسایه پاکستان خواستار توسعه در این کشور است. یکی از محورهای توسعه پاکستان بندر گوادر در این کشور است. کارشناسان و پژوهشگران پاکستان معتقدند با توجه به ظرفیت بالای اقتصادی در منطقه و آسیای میانه دو بندر چابهار و گوادر به عنوان دو بندر 'خواهر خوانده' در کنار یکدیگر می توانند در بالا بردن سطح زندگی مردم و توسعه اقتصادی و تجاری نقش ایفا کنند. ایران نیز در همین راستا توسعه بنادر چابهار و گوادر را مکمل یکدیگر و موجب برقراری امنیت در هر کشور می داند.
بندر چابهار از سوی مقامات دو کشور خواهر خوانده بندر گوادر در ایالت بلوچستان پاکستان لقب گرفته است و وزیر کشتیرانی پاکستان نیز با حضور در مراسم افتتاح فاز نخست بندر چابهار این دستاورد را به مقامات ایرانی تبریک گفت. حضور وی در این مراسم نشان می دهد که پاکستان هیچ گاه بندر چابهار را به عنوان یک رقیب برای بندر گوادر نمی داند.
پیش از این وزارت امور خارجه پاکستان نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود که بندر گوادر و چابهار برای رشد و توسعه منطقه می توانند مکمل یکدیگر باشند.
'طاهرحسین مشهدی' نماینده مجلس سنای پاکستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با استقبال از راه اندازی فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار گفت: امیدواریم این بندر بتواند در بهبود سطح زندگی مردم منطقه نقش ایفا کند.
وی خاطر نشان کرد: ایران نیز مانند هر کشور دیگری حق دارد با توسعه بنادر و دیگر زیرساخت ها مسیر را برای رشد و پیشرفت مردم خود هموار کند.
وی با رد این دیدگاه که بندر چابهار رقیب بندر گوادر در پاکستان است، گفت: ایران و پاکستان دو کشور همسایه هستند یقینا هر دو بندرگاه می توانند ظرفیت های بالای منطقه را تامین کنند.
سناتور پاکستانی افزود: هر دو بندر در فضای رقابت سازنده و سالم می توانند پاسخگوی نیازهای منطقه باشند.
پیش از این نیز 'مهدی هنردوست' سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان نیز آمادگی کشورمان برای آغاز همکاریهای مشترک بین بندرگاه چابهار و گوادر با پاکستان را اعلام کرد.
هنردوست گفت: همکاریهای ایران برای توسعه بندر چابهار محدود به کشور هند و افغانستان نیست بلکه جمهوری اسلامی ایران ازظرفیت همه کشورها برای توسعه بندرچابهار استفاده خواهد کرد.
جمهوری اسلامی ایران با اعلام آمادگی برای پیوستن به کریدور اقتصادی چین پاکستان پیشنهاد احداث خط راه آهن بین بندر گوادر و بندر چابهار را با مقامات پاکستانی در میان گذاشته است.
'مشاهد حسین سید' رئیس کمیته روابط خارجی مجلس ملی پاکستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاکستان با استقبال از راه اندازی فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار گفت: دو بندر چابهار و گوادر خواهر خوانده هستند و می توانند در توسعه منطقه نقش مهمی ایفا کنند.
وی بر ضرورت همکاری دو کشور برای محرومیت زدایی مناطق مرزی ایران و پاکستان تاکید کرد.

**فرش قرمز ایران برای افزایش مبادلات مرزی با پاکستان
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه ‌گذاری استانداری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این استان با دارا بودن ظرفیت ها و فرصت های فراوان اقتصادی زمینه های خوبی برای سرمایه گذاری کشورهای منطقه به ویژه پاکستان فراهم کرده است.
ماندانا زنگنه افزود: با وجود ظرفیت های فراوان سیستان و بلوچستان می توان از این توانمندیها و ظرفیت ها در راستای تبادل اقتصادی و سرمایه گذاری مشترک بهره گرفت.
وی با اشاره به موضوعات پیشنهادی سیستان و بلوچستان برای طرح در مذاکرات 2 جانبه اقتصادی ایران و پاکستان گفت:
برگزاری نمایشگاه های اختصاصی برای معرفی فرصت های سرمایه گذاری، تجاری و تولیدات داخلی 2 کشور، برقراری پروازهای منظم بین شرکت های هواپیمایی در چارچوب موافقت نامه دو جانبه، صدور ویزای کثیرالورود 30 روزه و یک ساله بدون در نظر گرفتن محل تولد و تسریع روند صدور ویزای تجاری بین 2 طرف و تهیه تفاهم نامه همکاری سرمایه گذاری و اقتصادی با ایالت سند پاکستان از جمله موارد پیشنهادی بوده است.
وی ادامه داد: همچنین برای افزایش ارتباط سرمایه گذاری مشترک در زمینه محصولات نساجی بین ایران و پاکستان در شرکت بافت بلوچ، پیگیری تاسی دفاتر قرنطینه ای در پایانه های مرزی توسط پاکستان، توسعه خطوط ریلی و مسیرهای ارتباطی بین دو کشور، ساخت بنادر زمینی مشترک و بنادر خشک با سرمایه گذاری دو طرف با توجه به اعلام آمادگی کشور پاکستان، تاسیس شعب بانک های تجاری بر اساس قوانین و مقررات مالی و بانکی دو کشور در بنادر و مناطق آزاد چابهار و گوادر و دعوت از اتاق های بازرگانی کراچی و کویته در نشست میز کشوری پاکستان پیشنهاد شده است.
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه ‌گذاری استانداری سیستان و بلوچستان حمل و نقل، معادن، بنادر و توریست درمانی را از دیگر فرصت های مشترک سرمایه گذاری بین 2 کشور ذکر کرد.
وی بیان کرد: به منظور افزایش تبادلات بین سیستان و بلوچستان و پاکستان می توان از ظرفیت های مختلف با ایجاد خطوط منظم حمل و نقل دریایی مسافری و باری، خواهر خواندگی بنادر گوادر و چابهار، ایجاد مجتمع های مشترک دفاتر تجاری بین بازرگانان، ایجاد شهرک های صنعتی سرمایه گذاری در 2 منطقه آزاد تجاری چابهار و گوادر، سرمایه گذاری در بخش معادن 2 کشور، سرمایه گذاری در زمینه ایجاد شرکت های حمل و نقل مشترک اعم از مسافربری و باربری و پذیرش بیماران کشور پاکستان به عنوان توریسم درمانی بهره گرفت.
وی تصریح کرد: همچنین سرمایه گذاری در زمینه تبادل توریسم و گردشگر با توجه به قرابت های قومی، فرهنگی و تاریخی، جذب و پذیرش دانشجویان پاکستانی با توجه به امکانات بالقوه دانشگاهی استان، برگزاری کمیته های مشترک و دائمی به صورت هر6 ماه یکبار بین مسئولان گمرکی، پایانه های مرزی، گذرنامه و مرزبانی 2کشور در نقاط مرزی با هدف تبادل اطلاعات تجاری در صورت اعلام هر یک از طرفین و ایجاد تاسیسات متقابل توسط پاکستان در مقابل پایانه ها و بازارچه های مرزی جمهوری اسلامی ایران می تواند به عنوان نکات مهم در افزایش تبادلات مورد توجه قرار گیرد.
دکتر زنگنه افزود: تسریع در بازنگری تعرفه های ترجیحی و افزایش تخفیفات تعرفه های موجود بین 2 کشور، بررسی انجام همکاری های سرمایه گذاری اقتصادی بین اتاق های بازرگانی کویته و زاهدان، افزایش حجم تردد واگن های باری و برقراری قطارهای مسافری در مسیر کویته – زاهدان، رایزنی دیپلماتیک برای نظارت کشور پاکستان در جلوگیری از دریافت عوارض غیر قانونی در مسیر کویته از رانندگان ایرانی و ایجاد تاسیسات متقابل از سوی کشور پاکستان در مرزهای ریمدان- گبد و پیشین - مند با توجه به اینکه این موضوع در بند هشت بیستمین اجلاس مشترک اقتصادی ایران و پاکستان به امضای 2 طرف رسیده از دیگر مواردی است که می تواند مورد توجه قرار گیرد.
وی گسترش مبادلات دریایی و شیلات از طریق تشویق و ترغیب بخش های خصوصی یکدیگر و برگزاری نشست های سالیانه مشترک بین اتاقهای بازرگانی 2 کشور را از جمله پیشنهادات در زمینه افزایش ارتباطات اقتصادی بین سیستان و بلوچستان و پاکستان ذکر کرد.

** توسعه روابط ایران و پاکستان راهکار شکوفایی اقتصادی و امنیتی منطقه
معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 2 کشور اسلامی و همسایه ایران و پاکستان دارای قرابت های فرهنگی، تاریخی، مذهبی و منافع اقتصادی بسیاری هستند که توسعه روابط مشترک می تواند منجر به شکوفایی اقتصادی و امنیتی در جنوب شرق ایران و ایالت بلوچستان پاکستان شود.
محمد هادی مرعشی افزود: نمی توان 2 استان سیستان و بلوچستان ایران و بلوچستان پاکستان را از هم جدا کرد زیرا در گذشته ها این مناطق یکی بوده و هنوز بسیاری از نسبت های خانوادگی پا برجاست.
وی تصریح کرد: ارتباط دوستانه ایران و پاکستان سابقه دیرینه دارد و مردم این دو کشور روابط نزدیک فرهنگی اجتماعی و حتی خویشاوندی دارند.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: با توجه به اهمیت ارتباطات مرزی بین ایران و پاکستان هر ساله اجلاس های مشترک برگزار می شود که تاکنون شاهد برگزاری 22 اجلاس این استان و پاکستان بودیم.
مرعشی افزود: عمده مطالب قابل طرح در این اجلاس های مشترک موضوعات مرزی بین دو کشور به ویژه حوزه امنیتی بوده است.
وی بیان کرد: سال گذشته شاهد فصل جدید در ارتباطات مرزی بودیم به طوری که از سوی مسئولان سیستان و بلوچستان کمیته اقتصادی زیر مجموعه این اجلاس ها مطرح شد که مورد استقبال مسئولان پاکستانی قرار گرفت.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این راستا تا سه ماه آینده که اجلاس مشترک در کویته پاکستان برگزار می شود موضوعات کمیته اقتصادی نیز پیگیری خواهد شد تا شاهد توسعه بیش از پیش منطقه باشیم.
مرعشی استرداد گروگان ها و مجرمین، مرمت میله های مرزی، تعیین خطوط مرزی در مکان های که تعرضی صورت گرفته، جانمایی بازارچه های مرزی مشترک و انسداد مشترک مرز را از جمله دستاوردهای اجلاس های مشترک در سالهای اخیر ذکر کرد.
وی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان تنها استان کشور بوده که هم مرز پاکستان است اجلاسیه های که در رده های عالی برگزار می شود از موضوعات مطرح شده در اجلاس های مشترک این استان با آن کشور نشات می گیرد.
مرعشی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت های فراوان اقتصادی در هر دو کشور این مسائل از جمله نکات مورد توجه در نشست های مشترک است.
وی افزود: سیستان و بلوچستان با توجه به ظرفیت های خود توانسته بخشی از مشکلات کشور پاکستان در حوزه نیروگاهی در بخش های گوادر و تفتان را مرتفع کند.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: همچنین خط انتقال گاز به هندوستان که از طریق خط انتقال صلح قرار بود انجام شود در این اجلاس استان مطرح شد.
مرعشی با اشاره به سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به ایران گفت: یکی از موضوعات قابل طرح در سفر نخست وزیر پاکستان برنامه ریزی برای ابقای مرزنشینان در 2 سوی مرزهاست.
وی افزود: برای نگه داشتن مرزنشینان در مرزها باید حتما به معیشت آنان به صورت مشترک رسیدگی شود که در این زمینه مراودات اقتصادی و تجاری مورد توجه قرار خواهد گرفت.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: از آنجایی که افزایش ارتباطات تجار محلی با یکدیگر زمینه ساز رونق اقتصادی مرزنشینان 2 کشور است باید این زمینه تسهیل ارتباطاعات فراهم شود.
مرعشی افزود: بخش دیگر محورهای مورد گفت و گو مسئولان عالی 2 کشور در تهران درباره مسائل امنیتی برای جلوگیری از نفوذ دشمنان است.
وی با اشاره به نقش بازارچه های مرزی در افزایش تبادلات مرزی ایران و پاکستان گفت: بازارچه های مرزی تنها در ایران برای کمک به اقتصاد مرزنشینان و تسهیل در تجارت تعریف شده است که در اجلاسیه اخیر استان با پاکستان پذیرفتند بازارچه های مرزی را در دولت خود جابیاندازند تا مراودات مرزی تسهیل شود.
مرعشی با بیان اینکه مسئولان پاکستانی در زمینه بازارچه های مرزی به یک جمع بندی رسیدند گفت: امیدواریم قول هایی که دبیر کل ایالت بلوچستان پاکستان در اجلاسیه مشترک مرزی دادند یکی از مباحث اصلی دیدار اخیر مسئولان عالی رتبه دو کشور باشد.
وی با بیان اینکه هم اینک چهار بازارچه مشترک مرزی میرجاوه، کوهک و جالق سراوان و ریمدان چابهار در مرز ایران با پاکستان وجود دارد گفت: برای افزایش تجارت بین 2 کشور سه بازارچه موقت مرزی با حدود 90 درصد اجرایی شدن مورد توجه قرار گرفته است به طوری که هم اینک هفت بازارچه مرزی مشترک بین این استان و کشور پاکستان وجود دارد.

**رشد 153 درصدی صادرات سیستان و بلوچستان به پاکستان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: صادرات کالا در 11 ماه سال گذشته از استان به کشور پاکستان به ارزش بیش از 530 میلیون و 580 هزار و 997 دلار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش 153 درصد رشد نشان می دهد.
نادر میرشکار اظهار داشت: هم مرز بودن با 2 کشور پاکستان و افغانستان و ظرفیت های بی نظیر سیستان و بلوچستان در حوزه تبادل کالا از جمله موارد مهم در توسعه این استان به حساب می آید.
وی بیان کرد: سابقه ارتباطات اقتصادی در کنار فرهنگ و دین مشترک ایجاب می کند مبادلات با این 2 کشور دوست و همسایه بیش از پیش افزایش داشته باشد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان مجموع صادرات از گمرکات و بازارچه های مرزی این استان به کشور پاکستان در این مدت را بیش از 530 میلیون دلار عنوان کرد و ادامه داد: میزان صادرات در این مدت از گمرکات این استان به کشور پاکستان دارای ارزش 137 میلیون و 345 هزار و 363 دلار و از بازارچه های مرزی نیز به ارزش 393 میلیون و 235 هزار و 634 دلار بوده است.
وی از جمله اقلام مهم صادراتی به کشور پاکستان را مصالح ساختمانی ( سیمان )، خرما، صیفی جات، سیب درختی و محصولات سرامیکی ذکر کرد.

** ایران می تواند نیاز افغانستان به گاز و برق را تامین کند
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ایران و پاکستان برای پیشبرد اهداف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باید به دنبال سرمایه گذاری های مشترکی باشند.
احمد علی موهبتی در دیدار دی ماه سال گذشته با سفیر پاکستان در تهران که در محل استانداری سیستان و بلوچستان(زاهدان)برگزار شد اظهار داشت: صاحبان زر و زور نمی خواهند که ایران و پاکستان به قدرت و شکوه برسند و باید همواره به این موضوع توجه داشت.
وی بیان کرد: دولت ها برای سرمایه گذاری تنها می توانند بخشی از زیرساخت ها را فراهم کنند که نیاز است تا تجار و بازرگانان ایران و پاکستان در این زمینه ورود کنند.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: پاکستان در بندر گوادر سرمایه گذاری های بسیار زیادی انجام داده که برای بهره برداری واحد های پتروشیمی در این بندر نیاز به گاز و برق دارد که ایران می تواند این نیاز را برطرف کند.
وی بیان کرد: چنانچه زیرساخت های مرزهای ریمدان و پیشین از سوی پاکستان فراهم شود این کشور زودتر می تواند از بندر گوادر بهره برداری کند.
موهبتی ادامه داد: پاکستان می تواند از طریق مرزهای ریمدان و پیشین به کشورهای آسیای میانه دسترسی داشته باشد.
وی تاکید کرد: راه اندازی بازارچه های ریمدان، پیشین و کوهک به افزایش مبادلات تجاری بین ایران و پاکستان و در نتیجه اشتغالزایی مردم دو سوی مرز کمک شایانی می کند.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: راه اندازی بازارچه های مرزی بین ایران و پاکستان برای اینکه مردم بتوانند از مدار قانون به تبادلات تجاری خودشان بپردازند بسیار تاثیر گذار است.
وی تاکید کرد: با قانونی کردن بازارچه های مرزی می توان جلوی افرادی که از راههای غیر قانونی و قاچاق مبادلات تجاری انجام می دهند را گرفت.
موهبتی اظهار داشت: ایران و پاکستان از قاچاق زیان می بینند بنابراین ابتدا باید بستر ورود قانونی که همان بازارچه هاست را فراهم کرد.
وی تصریح کرد: زیر ساخت های راه اندازی بازارچه های مرزی ریمدان و پیشین از سوی ایران در حال انجام است انتظار می رود پاکستان نیز در این زمینه ورود جدی تری داشته باشد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این آمادگی را داریم که مصالح ساختمانی برای ساخت این بازارچه ها را در اختیار پاکستان قرر دهیم.
وی اظهار داشت: خط سوم ریلی برای رفت و آمد قطار های پاکستانی از میرجاوه تا زاهدان تا یکسال آینده راه اندازی خواهد شد.
موهبتی همچنین تاکید کرد بزودی حد و مرز کنسولگری پاکستان در زاهدان مشخص خواهد شد.

**روابط ایران و پاکستان در بهترین وضعیت است
سفیر پاکستان در تهران نیز گفت: روابط ایران و پاکستان برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهترین وضعیت قرار دارد که از این فرصت برای گسترش روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی باید استفاده کرد.
رفعت مسعود اظهار داشت: دولت های ایران و پاکستان تمایل بسیار زیادی دارند که در تمام زمینه ها با همدیگر کار کنند و هم اینک نوبت به عملی کردن این خواسته هاست.
وی بیان کرد: مردم دو سوی مرز ایران و پاکستان با هم مشترکات زیادی دارند که باید از این فرصت برای گسترش روابط اقتصادی استفاده کرد.
سفیر پاکستان در تهران گفت: عمران خان نخست وزیر پاکستان تاکید بسیار زیادی دارند که روابط خودمان را با ایران، افغانستان و هندوستان افزایش دهیم.
وی ادامه داد: همچنین نخست وزیر پاکستان همواره تاکید بر این دارند که هر مشکلی در زمینه اقتصادی با ایران است باید برطرف شود.
مسعود اظهار داشت: مرزهای ریمدان و پیشین برای افزایش تجارت و تبادلات مرزی در هر دو سوی مرز ایران و پاکستان باید هر چه سریعتر راه اندازی شود.
وی بیان کرد: مسئولان ایران و پاکستان و مردم این کشورها در مرز ریمدان گرد هم بیایند و این بازارچه را به صورت رسمی افتتاح کنند.
سفیر پاکستان در تهران گفت: ما می خواهیم مرز ریمدان و پیشین به طور همزمان افتتاح شود اما خوب این کار عملی نیست ابتدا باید مرز ریمدان افتتاح شود.
وی تاکید کرد: مبادلات تجاری بین ایران و پاکستان تنها از طریق زمینی نباید انجام شود بلکه باید پروازهای بین کویته - زاهدان - کراچی افزایش یابد تا بتوان به نتیجه دلخواه رسید.
مسعود با اشاره به تحریم های ایران گفت: برخی از بانک های پاکستان برای تبادلات می ترسند بنابراین باید به دنبال حذف دلار و جایگزینی واحد پولی دیگری بود.
وی با اشاره به تامین امنیت مرزهای ایران و پاکستان اظهار داشت: در مرزها برای تامین امنیت باید کارهای مشترکی انجام داد.
سفیر پاکستان در تهران همچنین بر مشخص شدن حد و مرز کنسولگری این کشور در زاهدان تاکید کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار