از آنجایی که پی بر روی سطحی سنگی با شیب بیش از پنجاه درجه اجرا شده، نفوذ آب بر روی مصالح پی اثر گذاشته نیز با توجه به ترکیب شیمیایی آب (گوگرددار بودن) بتدریج از شیب سنگ سطح لغزشی می‌سازد و سقف و بدنه سوله بنا شده بر روی استخر را از جایگاه اصلی حرکت و بر سر همه کسانیکه بی‌خبر در استخر با ابهت آب گرم شنا می‌نمایند خراب می‌کند، بررسی بیشتر دیوار در خارج از استخر استدلال مطروحه را تقویت می‌نماید.
کد خبر: ۷۳۸۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱ 26 April 2019

تابناک کرمان،حسن اشرف‌گنجویی؛ آیا می‌دانید سرعین در چه وضعیتی است؟ چشمه‌های آبگرم سیرج مطرح‌ترین چشمه سارهای آبگرم استان کرمان هستند. که بر روی منطقه‌ای کوهستانی در حد فاصل جاده آسفالته سیرج - جوشان یعنی کیلومتر سیزده سیرج واقع شده‌اند. هر چشمه با داشتن گودال و یا استخری کوچک مکانی برای رهگذران و یا افرادی که از اثر گذاری و یا خاصیت آب مطلع بودند برای آبتنی بود. کم کم تفکر بر این قرار گرفت که در مجاورت چشمه سارها استخرهای بهداشتی بسازند، و این منطقه موقعیت گردشگری پیدا کند. مقدمات کار فراهم شد و اولین استخر احداث گردید. استقبال مردم به روز افزایش یافت تا استخری که برای آن برنامه زمانبندی گذاشته بودند و یک روز زنانه و یک روز مردانه بود، استخر دوم هم ساخته شد. از آن به بعد یک استخر برای خانم‌ها و یک استخر هم برای آقایان اختصاص یافت. امروز بیش از ده سال از ساختمان استخرها می‌گذرد بد نیست معایب و مشکلات آنها بشرح ذیل بررسی نماییم:

1- در سطح سالن استخر ترک‌های طولی و عرضی وجود دارد که آب جاری و یا جهت پیدا کرده به طرف مسیر انتقال آب به خارج از استخر را به زیر فونداسیون یا پی‌استخر هدایت می‌نماید.از آنجایی که پی بر روی سطحی سنگی با شیب بیش از پنجاه درجه اجرا شده، نفوذ آب بر روی مصالح پی اثر گذاشته نیز با توجه به ترکیب شیمیایی آب (گوگرددار بودن) بتدریج از شیب سنگ سطح لغزشی می‌سازد و سقف و بدنه سوله بنا شده بر روی استخر را از جایگاه اصلی حرکت و بر سر همه کسانیکه بی‌خبر در استخر با ابهت آب گرم شنا می‌نمایند خراب می‌کند، بررسی بیشتر دیوار در خارج از استخر استدلال مطروحه را تقویت می‌نماید.
2- طناب تعیین کننده عمق استخر سالهاست که تعویض نشده و به خود همه میکروب‌هایی را که می‌توان در ارتباط با بیماری‌های پوستی سراغ گرفت جذب و وسیله نقل و انتقال آنها به افرادی که به آن دست می زنند, می‌گردد.
3- دیواره‌های استخر، اطراف آنها، دیواره‌های ساختمان گواهی می‌نماید که سالهای سال از دیدگاه یا نظری که نشان دهد استخر مکانی فوق العاده حساس برای انتقال بیماریهاست و بایستی تمیز نگهداشته شود, بررسی نشده، مسئولین بهداشت حتی از این مکان بازدید معنی داری ننموده‌اند تا اینکه اظهار نظر نمایند.
4- در محل درب ورودی استخر کاشی‌ها رها شده و آماده ریزش بر سر هر فردی هستند ولی برای تعمیر و بازسازی آنها اقدامی صورت نگرفته است.
5- در بخش رخت کن افرادی ملاحظه می‌شوند که از اعلام وضعیت آنها در رسانه معذوریم ولی سراپای وجودشان مرض به استخر منتقل می‌نماید، آیا بهتر نیست در این مکان افراد بی‌تعارفی کار کنند و با ارائه صابون حتی مجانی از آنها بخواهد قبل از ورود به استخر زیر دوش بخوبی خودشان را تمیز نمایند.
6- در خارج از ساختمان ، ساختمانهای دیگری در ارتفاعات ملاحظه می‌شود که فاضلاب سرویسهای بهداشتی آنها پس از تخلیه با فاضلاب استخرها یکی و مخصوصاً در همین مکان در هوای گرم و تابستانها چنان بویی تولید می‌کند که هر انسانی را ناگزیر به شتابزدگی و فرار هرچه سریعتر از این مکان می‌نماید.

ساختار زمین شناسی منطقه چنان زیبا و در نوع خود تماشایی و دیدنی می‌باشد که هر گردشگری را به خود جلب و تشویق می‌نماید. ولی متأسفانه برای مسئولین اهمیت و ارزش پیدا نکرده، نظر سنجی که در محل انجام شد مراجعه کننده زیاد و با توجه به قیمت هر بلیط در حد هشت هزار تومان درآمد خوبی روزانه بدست می آید. آیا بهتر نیست حداقل از محل همین درآمد نارسانی‌ها، مشکلات دغدغه‌های آبگرم‌ها برطرف گردد. تا روز به روز معنی پیدا کرده و سرعینی برای استان کرمان گردد؟
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار