حجت‌الاسلام «سید محمود نبویان» گفت: اختلافاتی بین دو اندیشه وجود دارد. یک تفکر در سیستم سیاست خارجی که شش سال است پیاده شده و آن تفکر هم غربگرایی است. «مصطفی تاجزاده» نیز با انتقاد از نظارت استصوابی انتقاد و تصریح کرد: به خاطر نظارت استصوابی، هر عنصر شایسته ای رد صلاحیت می شود. در قدیم فقط اصلاح‌طلبان رد صلاحیت می شدند ولی اخیرا اصولگرایان هم رد صلاحیت می شوند.
کد خبر: ۷۴۴۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۲ 13 May 2019

مناظره بین سیدمصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح طلب و سیدمحمود نبویان فعال سیاسی اصولگرا با موضوع بررسی «علل مشکلات کشور و راه‌های برون رفت از آن» دقایقی پیش در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

به گزارش «تابناک»، حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مناظره خود با سید مصطفی تاج‌زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب که عصر امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: اختلافاتی بین دو اندیشه وجود دارد. یک تفکر در سیستم سیاست خارجی که شش سال است پیاده شده و آن تفکر هم غربگرایی است.

وی اضافه کرد: آیات زیادی در قرآن داریم که با آمریکا رابطه داشته باشیم یا نداشته باشیم. آنان گفتند اگر توافق شود همه مشکلات حل می‌شود. چشم دوختن به دست دشمنان یک نوع تفکر است. اما ببینیم این تفکر برای ما چه آورده است؟ این تفکر دو دستاورد داشت. یکی برجام و یکی CFT که به دنبالش آمد. دولت مصمم است، کسی و به ویژه دانشگاهیان و دانشجویان از متن برجام خبر نداشته باشد. تفکر غربگرا که اصلاح طلبان نمایندگی می‌کنند و دیپلماسی غرب‌گرا برای ما برجام آورده است.

نبویان گفت: من دبیر کمیسیون بررسی برجام بودم. آیا برجام برد-برد بود؟ این تفکر چه چیزی برای مردم آورده است؟ آقای ظریف به کمیسیون آمد و گفت اولین مذاکره سال 92 بود و من کری را دیدم و رهبری به من تذکر داد که چرا در سلام و علیک با کری آنقدر مکث کردید، آقای ظریف چند ساعت با کری صحبت کرد.

وی گفت: سایت نطنز ظرفیت 52 هزار سانتریفیوژ دارد. ملت ایران قبل از این دولت بیست درصد اورانیوم غنی‌سازی شده داشت. اما تقریبا هرچه آمریکایی‌ها گفتند را آقایان پذیرفتند.

نبویان: آقای تاجزاده می‌خواهد بگوید ولایت‌فقیه نباشد مشکلات حل می‌شود/ تحریم‌ها ۵ برابر قبل برجام شد/ تاجزاده: احمدی‌نژاد که آمد گفتند بین رئیس‌جمهور و رهبری اختلافی نیست/ با نظارت استصوابی عناصر شایسته رد صلاحیت می شوند

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه آقای تاج‌زاده به این جلسه آمده‌اند که بگویند مردم از نظام زده شده‌اند و ولایت فقیه نباشد، مشکلات حل می‌شود، اظهار داشت: شما معاون سیاسی وزارت کشور بودید، اما می‌گویید بر اساس چرا براساس دین بررسی می‌کنید؟ شما می‌توانی بگویی اسلام را قبول نداری، اما اگر کسی اسلام را پذیرفت باید احکام اسلام اجرا شود.

وی افزود: در نطنز ما قرار بود ده سایت دیگر بزنیم اما آقای ظریف در مذاکرات در هر بار یک قدم عقب آمد. در لوزان گفتند نطنز باید تنها مرکز غنی سازی ایران شود یعنی فردو را درش را گِل بگیرید. در نطنز 16000 سانتریفیوژ داشتیم و آمریکا گفت باید به 50،60 تا برسد و همه را جمع کردند. در نطنز بیست درصد غنی سازی می‌کردیم. در برجام غنی سازی ما به 3.67 رسید. در فردو بیش از 2000 سانتریفیوژ داشتیم و آمریکا گفت سانتریفیوژها جمع شود. رهبری فشار آوردند که 1044 سانتریفیوژ باید باشد و ظریف رفت و به آمریکایی‌ها گفت.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس خاطر نشان کرد: بین لوزان و برجام یکی از مذاکره کنندگان در مجلس آمد و گفت می‌خواهیم از آمریکایی درخواست کنیم که دانش غنی سازی بماند. تفکر غربگرای ضددین حل همه مشکلات را به دست آمریکا می‌داند. متخصصین ما رآکتوری در اراک تولیدکردند که سالانه می‌توانست 9 کیلو پلوتونیوم بدهد که مصارف مختلف دارد و یکی از دلایلی که اسرائیل جرات حمله به ما را نداشت همین بود اما در برجام این رآکتور را بتن ریزی کردند.

حجت الاسلام نبویان اضافه کرد: می‌گویید اگر برجام بد است، چرا بیست دقیقه ای به برجام رای دادید؟ برجام در مجلس نیامد؛ طرح نه ماده‌ای آقای لاریجانی بیست دقیقه‌ای مصوب شد و این طرح هیچ ربطی به برجام نداشت و اصلا برجام به مجلس نیامد.

وی افزود: برجام به شورای عالی امنیت ملی، مجلس و شورای نگهبان نرفت و برجام زیر سر علی لاریجانی، حسن روحانی، ظریف، صالحی و شمخانی بود. می‌گویند در برجام حق غنی‌سازی حفظ شد، چرا به دروغ این حرف ها را می‌زنید؟

نماینده سابق مردم تهران تصریح کرد: ما دنبال بمب اتم نیستیم، به فتوای مقام معظم رهبری بمب اتمی برای ما حرام است، بلکه دنبال اقتدار ملت هستیم و باید امنیت کشور را حفظ کنیم. عامل دومی که اسراییل به ما حمله نمی‌کرد این بود که رآکتور بوشهر یک پس‌ماندی داشت و این یعنی امنیت برای مردم که از آن می‌توان پلوتونیوم استخراج کرد. از ما تعهد گرفتند ملت ایران حق نگهداری یک گرم سوخت مصرف شده را ندارد. آقای ظریف تعهد دادند که این کار را انجام دهند.

نبویان ادامه داد: برجام را ذیل قطعنامه 2231 بردند و آقای ظریف در مجلس گفت کسی نمی‌تواند از آن خارج شود و دیدیم که آمریکا از آن خارج شد. در ضمیمه اول برجام در بند اول درباره سوخت‌های مصرف شده مطرح شده و در متن آمده که ایران قصد دارد تمام سوخت‌های مصرف شده را به خارج از کشور ارسال کند. در متن آمده ایران تمامی سوختهای مصرف شده تمامی رآکتورهای حال و آینده ملت ایران را به خارج از کشور بفرستد. در برجام، تعهدات ده و بیست ساله نیست بلکه تعهداتی با زمان بی‌نهایت وجود دارد. چرا این تعهد را دادید؟ در برجام تعهد دادند ملت ایران تا ابد بازفرآوری نمی‌خواهند و متعهد شدند که ملت ایران تا ابد دانش بازفرآوری را نمی‌خواهد.

وی در ادامه درباره اینکه چرا رهبری با برجام موافقت کرد، اظهار داشت: آقای روحانی گفت ای مردم اگر می‌خواهید مشکل آب و همه مشکلات حل شود، چاره کار برجام است. با رونق کارخانه‌ها مشکلات حل می‌شود و نه با آمریکا. رهبری 28 شرط برای پذیرش برجام گذاشتند. آقای روحانی از برجام به عنوان آفتاب تابان یاد کرد. کدام شرطِ رهبری را اجرا کردند؟ رهبری گفت مذاکرات باید گام به گام باشد. آقایان کل تعهدات را انجام دادند، گفتند چون امضای جان کری تضمین است.

نماینده سابق مردم تهران اظهار داشت: رهبر انقلاب گفتند آنها باید امضای کتبی بر تعهدات خود دهند. برجام به ضرر ملت شد. آمریکا چرا از برجام خارج شد؟ ملت سه اقتدار داشت. اول هسته ای بود که رفت، دوم موشکی و سوم قدرت منطقه‌ای است. ترامپ گفت از برجام خارج می‌شوم و با اروپا ساخت و پاخت می‌کند که ایران در برجام بماند و به تعهدات خود عمل کند. عالم و آدم از برجام خارج شود ظریف و روحانی از آن خارج نمی‌شوند.

نبویان خاطرنشان کرد: تاج زاده می‌گوید تمامی مشکلات در دولت قبل بود و پرونده ایران به شورای امنیت رفت در حالی‌که بهانه شورای امنیت این بود که ایران تعلیق را شکسته و روحانی می‌گوید من تعلیق کردم و آن را هم شکستم و در تمام قطعنامه‌ها آمده عامل اصلی به شورای امنیت رفتن پرونده ما، شکستن تعلیق‌هاست.

وی تصریح کرد: آقای روحانی در کتاب خود آورده که تعلیق نطنز در دولت نهم ادامه یافته و می‌گوید عده‌ای که برای شش ماه تعلیق آن همه سروصدا کردند درباره هشت ماه تعلیق در دولت نهم حرفی نزدند. دولت نهم در هیچ موردی تعلیق را به انتخاب خود نشکست و تعلیق اصفهان در دولت هشتم شکسته شد. آقای جلیلی هسته‌ای را حفظ کرد و تحریم‌ها یک پنجمِ الان بود و آقای ظریف هسته‌ای را نابود کرد و تحریم‌ها پنج برابر شده است.

نبویان تصریح کرد: سیاست تدبیر و امید ارزش پول ما را از افغانستان پایین تر آورده است. خروجی برجام منجر به نابودی اقتصاد ما شد. اوباما خودش می‌گوید من نمیتوانم با ایران بجنگم.

وی گفت: ما قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را بر اساس منافع ملی مان تصویب کردیم. 22 اسفند 94 اقای لاریجانی به اقای روحانی نامه زده که این قانون را اجرایی کنید. پنج روز بعد و در 27 اسفند 94 روحانی به دو وزارتخانه‌های دادگستری و اقتصاد نامه می‌زند که این قانون را اجرا کنید. مسئولین "اف ای تی اف" که اسراییل عضو آن است می‌گویند این قانون را دور اندازید و باید براساس چارچوب ما عمل کنید. علی طیب نیا خرداد 95 به اف ای تی اف تعهد «اکشن پلن 41 بندی» می‌دهد. طیب نیا در مصاحبه خود میگوید که اف ای تی اف درباره تعریف گروه‌های تروریستی ایراد می‌گیرد. اف ای تی اف گفته هر چه ما گفتیم را باید اجرا کنید.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ما اگر در خود آمریکا هم بحث میکردیم موافق داشت و مخالف. تا حالا دیدید کسی بگوید که دیدگاه تو دینی و آن دیگری بکنید غیر دینی است. چه لزومی دارد پای دین را وسط بکشیم این مشکل اصلی است که ما گرفتار شدیم.

معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات در مناظره با سیّد محمود نبویان فعال سیاسی اصولگرا در دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: دو دسته مشکلات داریم که یک دسته متعلق به دو سال اخیر و یک دسته متعلق به ساختار کشور است.

وی با بیان اینکه ما در سطوح بالا با نوعی سرگشتگی مواجهیم، افزود: رییس جمهور می گوید من اختیاری ندارم. در همین دیدار اخیرش با فعالان اصولگرا و اصلاح طلب گفت که اوباما ۱۹ بار از من تقاضای دیدار کرد ولی من اجازه دیدار نداشتم و یا وزیر فعلی علوم، انتخاب چهاردهم است.

وی با انتقاد از نظارت استصوابی انتقاد و تصریح کرد: به خاطر نظارت استصوابی، هر عنصر شایسته ای رد صلاحیت می شود. در قدیم فقط اصلاح‌طلبان رد صلاحیت می شدند ولی اخیرا اصولگرایان هم رد صلاحیت می شوند.

تاجزاده با بیان اینکه ما در اینکه ایران و اسلام سربلند باشند و مردم در رفاه باشند، اشتراک نظر داریم، اظهار کرد: ما یک اختلافی داریم که خیلی جدی است و آن در مرجع پذیرش راه حلی است که باید پذیرفته شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: ما فکر می‌کنیم تنها مرجع، ملت ایران است و در هر انتخابی باید به ملت برگردیم. باید به شعار بنیانگذار جمهوری اسلامی برگردیم که هر نسلی باید خودش سرنوشتش را تعیین کند.

معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات گفت: خوشبختانه جمله ای آقای نبویان گفتند که من را راحت کرد. ما اگر در خود آمریکا هم بحث میکردیم موافق داشت و مخالف. تا حالا دیدید کسی بگوید که دیدگاه تو دینی و آن دیگری غیر دینی است. چه لزومی دارد پای دین را وسط بکشیم این مشکل اصلی است که ما گرفتار آن شدیم.

وی در رابطه با عملکرد ظریف نیز گفت: اینکه می گویند آقای ظریف خیانت کرد و دیپلماسی غیر دینی داشت باید بگوییم ایشان یک ماه پیش استعفا داد چرا به دست و پایش افتادید که برگردد؟ اگر این شخص خیانتکار بود باید محاکمه می شد نه اینکه از رهبری تا رییس جمهور از وی درخواست کنند که به سمت خود برگردد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه این آزادی که امروز داریم آن آزادی نبود که در انقلاب شعارش را می دادیم، گفت: در هیچ دوره ای جز در انقلاب اسلامی ریشه دین را نزدیم و این به دلیل دخالت های ناروایی بود که به نام دین صورت دادیم آن هم بدون اینکه نیاز داشته باشیم. امروز شاهد دین زدگی در جامعه هستیم.

تاجزاده تاکید کرد: من موافق این نیستم که نباید به مسائل سیاسی پرداخت بلکه قرآن سراسر مسئولیت فرد و اجتماع را با هم آورده است اما نه به این شیوه فعلی که ما حکومت داری می کنیم.

به گفته وی، برای اولین بار در جامعه ما به دلیل اینکه نهادهای انتخابی ضعیف تر شدند و دایره عملیات محدود تر شده کم کم درصد قابل توجهی از جامعه به این نتیجه رسیدند که چه رای بدهیم چه ندهیم هیچ اتفاقی نمی افتد. اصل حضور و سیستم زیر سوال رفته است.

معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: بحث این دولت و آن دولت نیست از زمانی که با قانون اساسی انتخابات برگزار کرده ایم دوره ای نبوده که رهبری و رییس جمهور با هم اختلاف نظر نداشته باشند.

تاجزاده اضافه کرد: ما نزدیک تر از شخصیت هایی چون آقای خامنه ای و هاشمی با هم نداشتیم اما نتوانستند با هم کار کنند. آقای روحانی نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی در دو دهه بوده و همیشه نامزد اصولگرایان بوده اما حالا شده غرب گرا و دین ستیز و غیره.

وی گفت: پیشنهاد میکنم بهتر است دو پست رهبری و ریاست جمهوری یکی شود و شرط اجتهاد را هم بر میداریم تا هر ایرانی بتواند برای مدت معینی که قانون اساسی مشخص می کند امورات را اداره کند تا شاهد این اختلافات فعلی هم نباشیم.

عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی گفت: اگر برجام ضد دینی و ظریف خائن است، آقای نبویان بفرمایند چرا در مجلس به برجام رای دادند و اگر رای ندادید چرا قیام و قعود کرده و از مجلس استعفا ندادید؟ چرا فقهای شورای نگهبان آن را تایید کردند؟

تاجزاده گفت: از زمانی که مذاکرات آغاز و برجام تصویب شد، سایه شوم جنگ نیز از سر کشور دور شد؛ آنقدر برجام دقیق تهیه شده است که دپارتمان دولت ترامپ نتوانست در قالب برجام ما را تحریم کند و مجبور شد از آن خارج شود.

وی تاکید کرد: در دورانی که برجام اجرا می‌شد، تورم نرخ تک رقمی داشت و ثبات اقتصادی حاکم بود.

وی گفت: اصلا فرض کنیم برجام هسته ای ایران را نابود کرد اگر اینطور است چرا شما یک جا پیدا نمی‌کنید که ترامپ بگوید ما از برجام خارج شدیم و ایران نیز به دلیل بتن ریزی در تاسیسات خود نمی تواند به حالت سابق بازگردد؟ چرا امروز باز هم نگران این هستند که روند سابق برجام دوباره توسط ایران اجرایی شود؟ همه می‌دانند که می‌توانیم آنچه که قبل از برجام داشته ایم را به نحو بهتر در بعد از برجام داشته باشیم.

تاجزاده با بیان اینکه برجام یک دیپلماسی ضد انقلابی و ضد دینی از نگاه آقای نبویان است، گفت: پس چرا رهبری با آن موافقت کرد؟ هیچ کس به اندازه نخست وزیر اسرائیل با برجام مخالفت نکرده و نجنگیده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب به مذاکرات صالحی رییس سازمان انرژی اتمی با مقامات آمریکایی درخصوص هسته ای در عمان اشاره و گفت: وقتی آقای احمدی نژاد رییس جمهور شد به ایشان اخطار دادیم که کاری نکند تا پرونده ایران به شورای امنیت برود و گفتند ما با نگاه و تعامل با شرق عمل می کنیم که متاسفانه با رای روسیه و چین پرونده ایران به شورای امنیت رفت.

وی افزود: آمریکا در شورای امنیت اگر حرف اول را نزند حرف آخر را خواهد زد.

تاجزاده با بیان اینکه ما کاری به این دولت و آن دولت نداریم، گفت: اگر شرایط ما پذیرفته شود با هر دولتی در آمریکا باشد کار می‌کنیم.

معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات با طرح این پرسش که برخی ها می گویند چطور با ترامپ که عهدشکن ترین رییس جمهور آمریکا مذاکره کنیم، تصریح کرد: این مسئه راه دارد؛ یکی از شروط ما این است که قبل از مذاکره کنگره آمریکا با دو سوم آرا تصویب کند که هر توافق صورت گرفت هیچ رییس جمهور دیگری در آمریکا این توافق را به هم نزند. مهم این است که اول اراده مذاکره پیدا شود.

تاجزاده به انتخابات آینده مجلس اشاره و تصریح کرد: راه ما این است که نمایش وحدتی با انتخابات آزاد در کشور برگزار کنیم و دست به دست هم بدهیم و با هم این مسیر را طی کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار