اگر نقش وزارت نیرو در این مناطق رنگ و مآب پیدا می‌کرد و یا حداقل مردم می‌دانستند که طرف محروم ماندنشان وزارت نیرو است موقعیت مطالبه گری بهتری پیدا می‌کردند چطور مبتکران و مطالعه‌کنندگان وزارت نیرو به این نکته توجه نکردند که بند انحرافی اندوهجرد می‌تواند همزمان خاصیت انحراف سیلاب‌ها به پهنه و دشت مشرف به اندوهجرد برای رسیدن به سیستم پخش سیلابی که همه چاه‌های اندوهجرد را تغذیه نماید هم دارد.
کد خبر: ۷۴۵۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲ 17 May 2019

به گزارش تابناک کرمان، منطبق بر حوزه آبریز رودخانه اندوهجرد می‌توان از دره‌های سیرج، جوشان، فندقاع، زاینده رود نام برد، دره‌های عمیق با مناطق کوهستانی مرتفع و ریزش‌های جوی اغلب بصورت برف دره سیرچی خود از ده‌ها دره فرعی تشکیل شده که مجموعه روان آب‌ها و یا آب‌های سطحی آن به رودخانه اندوهجرد منتهی می‌گردند. تقریباً همه ساله حتی در سالهای با خشکسالی بالا، همه ارتفاعات مرتبط با دره‌های مربوطه سیلاب داشته و جریانات آنها به طرف کویر لوت سرازیر می‌گردند. به موازات سیل و سیلاب‌های جاری شده در سراسر دامنه‌های کوهستانی گزینه‌های بسیار مناسب برای احداث سیستم‌های پخش سیلاب متناسب با دره‌ها و دبی‌های سیلابی وجود دارد. یعنی محل احداث پخش سیلاب‌هایی که بخوبی می‌توان ، سیلاب‌ها را پشت آنها هدایت نموده تا وسیله‌ای برای تغذیه مصنوعی سفره‌های آب زیرزمینی پایین دست‌ها قرار گیرند یا بخش‌های تران مجموعه قنوات این منطقه را تغذیه نمایند. هم محل‌های مستعد برای اجرای طرح‌های آبخیزداری که قبل از سرعت گرفتن سیلاب‌ها و پیوستن به کویر می‌شود پشت خاکریزهای سنگ و سیمانی و یا خاکی جمع‌آوری و برای تأمین آب همه اراضی خشک و لم‌یزرع پائین دست که قابلیت کشت و کار دارند، تأمین آب نمود.

بررسی‌های دقیق کارشناسی از تمامی حوزه آبریز که بیش از پانصد کیلومتر مربع وسعت دارد نشان می‌دهد که منطبق با ویژگی‌های ساختاری، هواشناسی، هیدرولوژی، طرح قابل توجهی اجرا نشده است، راستی وزارت نیرو چگونه این مناطق را ارزیابی نموده است؟ چه طرحهای ماندگاری مطالعه و یا اجرا نموده است؟ آیا توسعه شهری و روستایی جوشان، هشتادان، سعد آباد، سیرج، کشبت، نسک، اندوهجرد، جهر، تکابا، شهداد همراه با رشد جمعیت آنها بدون مطالعه و اجرای طرح‌های آب و خاک متناسب با شرایط موجود امکانپذیر می‌باشد؟ صرف عنوان نمودن مناطق محروم که برای آینده این مناطق کفایت ندارد. وزارت نیرو در چه تصوری بسر می‌برد؟ آیا ارزیابی و سنجیدن دره به دره و پیشنهاد مطالعه و اجرای طرحهای مفید را چه ارگانی و از کجا باید در این مجموعه بررسی و برای اجرای آنها اقدام نماید. اگر نقش وزارت نیرو در این مناطق رنگ و مآب پیدا می‌کرد و یا حداقل مردم می‌دانستند که طرف محروم ماندنشان وزارت نیرو است موقعیت مطالبه گری بهتری پیدا نمی کردند؟ آیا صحیح است که وزارت نیرو بر روی رودخانه «اندوهجرد» قبل از توجه به مهار آب‌های سطحی و سیلاب‌ها برای خود نشان دادن بندی انحرافی در حوالی اندوهجرد آنهم برای انتقال آب پایه به اندوهجرد کفایت کند؟

چطور مبتکران و مطالعه‌کنندگان وزارت نیرو به این نکته توجه نکردند که بند انحرافی اندوهجرد می‌تواند همزمان خاصیت انحراف سیلاب‌ها به پهنه و دشت مشرف به اندوهجرد برای رسیدن به سیستم پخش سیلابی که همه چاه‌های اندوهجرد را تغذیه نماید هم دارد. مشاوران وزارت نیرو مردم این منطقه را تا چه اندازه تحقیر شده و نادان برآورد می‌نماید؟ که صدها میلیون تومان هم بیش از ده سال قبل خرج کانال انتقال آبی می‌نماید که با اولین بهره‌برداری بصورت صددرصد تخریب و از مدار خارج می‌گردد!

نقش وزارت نیرو در محرومیت مناطق مختلف استان کرمان
 


انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار