در دیدار نماینده سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با استاندار کرمان مطرح شد؛
استاندار کرمان گفت: «جمعیت قابل توجهی از استان کرمان یعنی معادل ۳۰۰ هزار نفر (۱۰ درصد) را مهاجران افغانی تشکیل می‌دهند».
کد خبر: ۷۴۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸ 20 May 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، محمدجواد فدایی روز یکشنبه در دیدار با نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، اظهار کرد: «وظیفه‌ی انسانی و اخلاقی خود می‌دانیم در هر شرایطی و به هر میزان که امکانات وجود داشته باشد، موضوع مهاجران را مدیریت کرده تا زندگی در کشور و استان برای آن‌ها سخت نگذرد».

نگرانی از تاثیر منفی تحریم‌ها بر زندگی و معیشت پناهندگان/حضور ۳۰۰ هزار مهاجر افغانستانی در کرمان

وی با اشاره به این‌که در این راستا با تحریم‌ها و محدودیت‌هایی مواجهه هستیم، افزود: «مطمئن هستیم که این تحریم‌ها نمی‌تواند مشکل اساسی برای ما ایجاد کند اما تلاش می‌کنیم با وجود تحریم‌ها وظایفی که بر عهده‌مان است را به خوبی انجام داده و برنامه‌های توسعه‌ای خود را با سرعت لازم و براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، دنبال کنیم».

فدایی با بیان این‌که انتظار داریم سفر نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان منجر به تصمیم‌گیری‌های مشترک برای بهبود وضعیت پناهندگان در استان شود، بیان کرد: «استان کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، (نزدیک بودن به کشور افغانستان) و قرار گرفتن در مسیر مهاجران افغانی، تحت تاثیر این حضور قرار می‌گیرد».

وی افزود: «جمعیت قابل توجهی از استان کرمان یعنی معادل ۳۰۰ هزار نفر (۱۰ درصد) را مهاجران افغانی تشکیل می‌دهند».

استاندار کرمان گفت: «توزیع مهاجران در شهرستان‌های مختلف استان کرمان متفاوت است و در برخی شهرستان‌ها جمعیت این افراد به نحوی زیاد است که نسبت آن‌ها از جمعیت بومی بیشتر می‌شود».

وی با بیان این‌که حضور مهاجران هزینه‌های زیادی را به استان کرمان تحمیل می کند، اظهار کرد: «استان کرمان در موضوعات مختلف ازجمله آموزش، بهداشت و درمان، مسائل امنیتی، اشتغال و … تحت تاثیر این مهاجران قرار می‌گیرد».

فدایی با اشاره به لزوم توسعه‌ی همکاری‌های مشترک و نزدیک با نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان برای جذب اعتبارات بیشتر در این حوزه تاکید کرد و ادامه داد: «متاسفانه میزان کمک‌های کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نسبت به هزینه‌های انجام شده، بسیار اندک است و به عنوان نمونه سالانه ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه برای آموزش مهاجران در استان کرمان انجام می‌شود اما تنها یک مدرسه از سوی کمیساریا عالی در این استان ساخته شده است».

نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز در این دیدار گفت: «در سفر به استان کرمان، در تلاش برای آشنایی با کارهای زیادی هستیم که در سطح کشور و این استان برای خدمات‌رسانی به مهاجران در حال انجام است».

ایوو فریسن بیان کرد: «ماموریت اصلی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در کشور این است که بتوانیم کمک‌های محدود و کمی به دولت‌ها در امور پناهندگان ارائه کنیم».

وی ضمن تشکر از استاندار کرمان و اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی در خدمات‌رسانی به اتباع بیگانه در این استان افزود: «همکاری‌های بسیار خوب موجود در اداره کل اتباع و امور خارجه استانداری کرمان جای تقدیر دارد».

نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان بیان کرد: «یکی از نگرانی‌های بنده این است که تحریم‌ها بر روی زندگی و معیشت پناهندگان اثر منفی بگذارد که در همین راستا برای پیشگیری از این موضوع پیگیری‌هایی در دست انجام است».

فریسن با بیان این‌که به دلیل تحریم‌های صورت گرفته ورود پول به داخل ایران دچار مشکل شده بود که تاحدی این مشکلات حل شده است، افزود: «۴۰ سال از آوارگی ملت افغانستان می‌گذرد و این افراد مهمان کشور ایران هستند و باید برای جذب کمک‌های بیشتر اقدام شود و جامعه بین‌المللی در این مساله خاص هیچ‌وقت نباید ایران را تنها بگذارد».

وی بیان کرد: «امیدواریم که شرایط جامعه افغانستان نیز بهبود یابد تا این افراد به کشور خود برای زندگی بهتر برگردند».

نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت: «باور من بر این است که خدمات ایران در حوزه‌ی مهاجران مثال زدنی است و در حوزه‌ی مهاجران همیشه مثال ایران در جامعه‌ی بین‌الملل زده می‌شود».

وی با اشاره به این‌که وقتی که مردم و ملت‌ها شروع به حرکتی می‌کنند، موضوع از یک کشور خارج و به یک موضوع جهانی تبدیل خواهد شد، افزود: «معتقدیم در راستای حمایت از پناهندگان و اتباع بیگانه و به ویژه اتباع افاغنه، کار بزرگ و اصلی را دولت و ملت ایران انجام می‌دهند اما هر چه قدر همکاری و ارتباط بهتری داشته باشیم، قطعا می‌توانیم پیام‌ها را بهتر به گوش کشورهای دیگر رسانده و بهتر می‌توانیم در زمینه‌ی جذب اعتبارات و کمک‌ها اقدام کنیم».
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار