در شورای معادن استان مطرح شد؛
شورای معادن استان کرمان در حالی برگزار شد که باز هم دستور کار رسیدگی به انتقال حساب‌ها و گردش مالی شرکت‌های بزرگ معدنی به استان به نشست بعدی موکول شد. این برای دومین بار است که علیرغم قرار داشتن این مساله در دستور کار شورای معادن استان به این مبحث رسیدگی نمی‌شود.
کد خبر: ۷۴۶۶۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶ 20 May 2019

به گزارش تابناک کرمان، شورای معادن استان کرمان به ریاست فدایی استاندار کرمان و پورابراهیمی و حسن‌پور نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد.

معادن کوچک مشکل اشتغال را حل می‌کند

واگذاری معادن حتکن و داربیدخون
یکی از دستور کارهای این نشست تعیین تکلیف معادن زغال‌سنگ حتکن و داربیدخون در محدوده‌ی شهرستان زرند بود.
به گفته‌ی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان، این معادن که از سال ۹۴ و به مدت چهار سال تعطیل هستند در حال حاضر دارای دو متقاضی هستند.  حسینی‌نژاد خاطرنشان کرد: «به لحاظ فرآوری‌هایی که در زرند در حال انجام است، کارخانجات این منطقه به زغال نیاز دارند و در حال حاضر کک‌سازی های زرند با ۳۰ درصد ظرفیت در حال کار هستند». وی ادامه داد: «بر اساس قانون معادن وقتی معدنی تعطیل می‌شود، اگر متقاضی برای بهره‌برداری از آن وجود داشته باشد، موضوع باید در شورای معادن مطرح و وضعیت معدن تعیین تکلیف شود».
نماینده‌ی شرکت اتحاد جنوب‌شرق، یکی از شرکت‌های متقاضی بهره‌برداری از معادن حتکن و داربیدخون در شورای معادن استان گفت: «بهره‌بردار قبلی این معادن شرکت معدن‌جو بوده که حاضر نیست به کار بازگردد».
وی ادامه داد: «این معدن دارای ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن زغال در سال است اما طی چند سال که تعطیل بوده تونل‌های آن تخریب شده و هر چه بگذرد وضعیت بدتر می‌شود».
وی اظهار کرد: «سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به این حوزه را دارند از کارشناسان قبلی شرکت معدن‌جو هستند و با وضعیت معدن و کارگران آشنایی دارند».
پس از صحبت‌های انجام شده با واگذاری این دو معدن از طریق مزایده محدود با شرط واگذاری به متقاضیانی که با بهره‌بردار قبلی توافق کردند، موافقت شد. بررسی درخواست واگذاری معادن سرب و روی از دیگر موارد مطرح شده در شورای معادن استان بود که پیشنهاد شد این معادن با اولویت کار فرآوری همراه با استخراج واگذار شوند و اولویت فرآوری در استان باشد. و همچنین کل ۲۰ معدن کار مزایده آن‌ها انجام شود
استمهال شرکت صنایع ملی مس ایران
استمهال شرکت صنایع ملی مس ایران از دیگر دستور کارهای شورای معادن بود.
حسینی‌نژاد مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان این‌که مشکلی که الان در استان با آن مواجه هستیم بحث استمهال شرکت صنایع ملی مس است، گفت: «شرکت صنایع ملی مس در سال ۹۴ یک مصوبه‌ی هیات وزیرانی را داشته که به استناد آن برای این‌که یکسری کارهای زیست محیطی را انجام بدهد یکسری تعهداتی را قبول کرده که باید انجام می‌داده و بر اساس آن بدهی حقوق دولتی آن از سال ۱۳۹۷تا ۱۴۰۴ باید تقسیط می‌شده است».
وی ادامه داد: «چالشی که به وجود آمده این است که چون وارد سال ۹۸ شدیم و کارگروهی که در استانداری به ریاست معاونت عمرانی استاندار و دبیری سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد شده، نتیجه و خروجی نداشته، الان دیوان محاسبات خواسته که ما خدمات را به شرکت ملی مس متوقف کنیم و بر اساس مصوبه‌ی هیات دولت از ما خواسته،  حقوق دولتی‌ آن‌ها را یک جا اخذ کنیم».
حسینی‌نژاد خاطرنشان کرد: «دلیل این‌که موضوع را در شورای معادن مطرح کردیم این است که الان یک وظیفه‌ای بر عهده‌ی ما گذاشته شده که نباید هیچ خدماتی به مس بدهیم و حقوق دولتی آن را هم باید نقد بگیریم. ضمن این‌که مصوبه‌ی هیات دولت را نمی‌توان لغو کرد». پس از این صحبت‌ها، استاندار کرمان با گلایه از عدم حضور مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران و با بیان این‌که نمی‌توان مساله‌ی به این مهمی را بدون حضور مدیرعامل بررسی کرد، گفت: «نمی شود اگر یک جلسه را اغماض کردیم همه‌ی جلسات را چشم‌پوشی کنیم موضوع مهمی است و باید این‌قدر اهمیت برای موضوع قائل باشند که در جلسه حضور یابند».
مدیر کل محیط زیست استان کرمان اما با بیان این که در مورد استهمال شرکت صنایع ملی مس ایران، هیات وزیران مصوبه‌ای داشته که همه در جریان آن‌هستند، اظهار کرد: «این فعالیت صنعتی است و اصلا معدنی نیست که مربوط به شورای معادن باشد».
شاکری افزود: «در آن مصوبه قرار بوده یکسری مسائل زیست محیطی را رعایت کنند و بر اساس رصدی که ما انجام دادیم در ارتباط با میزان گرد و غبار، هر دو کارخانه اقداماتی را انجام داده‌اند و آنالیزهای ما نشان می‌دهد که عملیاتی را دارند انجام می‌دهند».
وی یادآور شد: «مس سرچشمه به ویژه کارخانه اسیدسولفوریک را هم راه‌اندازی کرده اما به دلیل این‌که کارخانه اعلام کرده در حالت عدم فعالیت است امکان راستی‌آزمایی برای همکاران ما وجود نداشته است».
شاکری ادامه داد: «مس خاتون‌آباد هیچ اقدامی برای کارخانه بازیابی اسید سولفوریک انجام نداده و so2  همچنان در هوا منتشر است، ولی گرد و غبار موردی ندارد».
وی اظهار کرد: «قرار بود در نیمه‌ی دوم اردیبهشت کار انجام شود که هنوز هم محقق نشده است و دوباره گفتند ما می‌رویم روی حالت عدم فعالیت و تا مهر هم کار نمی‌کنیم و کارخانه اسیدسولفوریک را احداث می‌کنیم؛ دیوان محاسبات یک مکاتباتی هم با حوزه‌ی ما داشته و قبل از سال جدید دو بازدید هم با همکاران ما انجام داده‌اند در مورد مس سرچشمه راستی‌آزمایی به نتیجه نرسید و مس خاتون‌آباد هم رد شد».
نماینده مس نیز گفت: «آن چه مس تا سال ۱۳۹۴ بدهکار است حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است که این میزان اولین قسط از سال ۹۸ به مدت چهار سال بازپرداخت می‌شود و از خرداد سال ۹۷ اولین قسط آن باید ۱۵۰ میلیارد تومان را بپردازد و ما موردی در این زمینه نداریم».
وی افزود: «دو تا کارخانه داشتیم که کارخانه اسید سرچشمه قبل از سال جدید راه‌اندازی شد الان هم دارد اسید تولید می‌کند و اسید خاتون‌آباد هم با توجه به این‌که ما تغییر سیستم ظرفیت ۸۰ هزار تن ذوب به ۱۲۰ هزار تن را داشتیم و کارخانه اسید هم با توجه به آن باید آماده می‌شد معطل دو تا ترانس هستیم که شرکت ایران تابلو باید برای ما بیاورد و گفتند ۱۰ خرداد به ما اطلاع می‌دهند چه زمانی این کالاها می‌رسد؛ ضمن این‌که نمی‌توانیم کارخانه را بخوابانیم تا آن قطعات بیاید و اول تیر هم کارخانه اسید خاتون‌آباد را شروع می‌کنیم».
در این نشست مقرر شد با هماهنگی کارگروه یک گزارش تهیه شود تا اگر فعالیت‌های شرکت مس از ۵۰ درصد بالاتر بوده، یک فرصت حداکثر شش ماهه به شرکت مس داده شود تا بقیه‌ی تعهداتش را هم انجام بدهد و اگر تعهدات ۱۰ تا ۲۰ درصد انجام شده و رها کرده بر اساس ضوابط قانونی با آن برخورد شود.
اثر مثبت تغییرات نرخ ارز بر فعالیت معادن زغال‌سنگ
دکتر پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست خواستار ارائه‌ی گزارشی از وضعیت معادن استان شد.  وی با بیان این‌که ظرفیتی که در حوزه‌ی معادن فراهم شده ممتاز است، گفت: «با توجه به تغییرات نرخ ارز در سال ۹۷ و علیرغم همه‌ی آثار  و پیامدهای منفی، اتفاق مثبتی افتاد و خیلی از پهنه‌های معدنی خصوصا در زغال‌سنگ که قبلا صرفه‌ی اقتصادی نداشتند الان به‌صرفه شده‌اند».
پورابراهیمی خاطرنشان کرد: «اگر در سال ۹۸ نتوانیم شروع مجددی در بخش معدن داشته باشیم شاید در سال‌های دیگر هم نتوانیم این کار را انجام دهیم». وی در خصوص گردش منابع مالی شرکت‌های معدنی بزرگ در استان نیز گفت: «این موضوع بسیار مهم است و تاکنون شرکت‌های بزرگ برای آوردن کل منابعشان هیچ تمکینی انجام نداده‌اند».
معادن کوچک مشکل اشتغال استان را حل می‌کند
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که اصلی‌ترین پتانسیل استان کرمان معدن است، گفت: «بیش از صدها معدن در استان توسط افراد مختلف به ثبت رسیده و هیچ اتفاقی نیفتاده است».
شهباز حسن‌پور افزود: «معادن کوچک زیر سایه‌ی چند معدن بزرگ دارند له می‌شوند؛ به واسطه‌ی این که همه‌ی توجه ما به سمت معادن بزرگ است و عملا از بخش خصوصی کمتر استفاده می‌شود». وی یادآور شد: «اگر بخواهیم مشکل اشتغال حل شود تنها راه آن معادن کوچک است و با توجه به اختیاراتی که شورای معادن استان‌ها دارد، نیاز است همه بسیج بشویم و این سال را سال بهره‌وری از معادن در بحث رونق تولید بنامیم». حسن‌پور خاطرنشان کرد: «اگر دیروز بهره‌برداری از معادن صرفه‌ی اقتصادی نداشت امروز فرق می‌کند و می‌توانیم با استفاده از تکنولوژی و جوانان متخصص کار را پیش ببریم».
وی افزود: «خواستار این هستم که همه‌ی دوستان به عنوان یک تکلیف، بررسی کنند و این صدها معدنی که الان بلاتکلیف است را تعیین تکلیف کنند». حسن‌پور گفت: «اگر معادن کوچک را فعال کنیم بیش از ۳۰ درصد مشکل اشتغال استان حل می‌شود».
وی در خصوص انتقال حساب شرکت‌های معدنی بزرگ استان نیز اظهار کرد: «راجع به انتقال حساب‌ها شفاف و با سند عرض می‌کنم شرکت مادر تخصصی حسابش را آورده در کرمان اما چک را بلافاصله می‌کشد می‌رود به حساب پیمانکاری که در تهران نشسته، مالیات را ما باید بپردازیم، بانک‌های ما باید جوابگو باشند اما عملا گردش پول در تهران است و باید یک فکر اساسی بشود».
عکس: روابط عمومی استانداری کرمان
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار