افتادن بودجه قنات ها در چاله هوایی در حالی هست که چاه‌های غیرمجاز هم این روزها رگ رشته های حیات قنات ها را هم قطع می کنند.
کد خبر: ۷۴۹۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۴ 27 May 2019

به گزارش تابناک کرمان، دیوان محاسبات اعلام کرده بخشی از بودجه احیاء قنوات در سال گذشته صرف هزینه های جانبی دیگر مثل خرید بلیط هواپیما شده است ، گزارشی از خبرنگار ما خانم نُجِبایی: قنات قدیمی‌ترین فناوری در برداشت آب بوده که در تاریخ ایران ریشه داشته است و این توانایی را داشته که سالانه معادل نیمی از ظرفیت تمام سدهای کشور بدون صرف هیچگونه انرژی ، آب روی زمین تحویل کشاورزان بدهند قنات فقط یه فناوری استحصال آب نیست بلکه یک فرهنگ را در خود پنهان کرده است ، اما سیاستهای کلان کشور در عمل بدون توجه به آنچه روی کاغذ بوده به سمت احیا قنات ها نبوده قنات‌های که به گفته غفوری سرپرست مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی ایران مورد بی مهری قرار گرفته است.

بودجه احیاء قنوات صرف خرید بلیط هواپیما

غفوری می‌گوید: "ما در ایران حدود چهل هزار رشته قنات داریم که قنات زنده هستند و در کل دنیا چیزی حدود 52 هزار رشته قنات داریم یعنی حدود هشتاد درصد قنات‌های دنیا در ایران هستند آنچه مسلم است به قناتها بی‌مهری شده است شما اگر دقت بفرمایید در شهرها شهرداری ها هر جا که به قنات می‌رسند لوله می‌گذارند آنرا پر می‌کنند قنات را به عنوان یه مانع می‌بینند"
با آقای دورجوش مقنی یزدی که به گفته خودش نسل در نسل در این کار مهارت داشته‌اند گفتگو کردیم وی می‌گوید: روزگاری در ایران بالغ بر صد هزار نفر مشغول ارائه خدمات بودند برای بازسازی و نگهداری قنوات اما امروز اگر ده نفر متخصص فعال یعنی همان کلمه " مقنی" که اصطلاحاً از قدیم به یادگار بود و این لباس پوشینه سفیدی که بر مبنای آب برایشان احترام داشت ، امروز متأسفانه دارد به تاریخ می‌پیوندد .
آقای غفوری سرپرست بین الملل قنات هم می‌گوید: مالکان قنات هم با توجه به هزینه بالای که مرمت و بازسازی قنوات دارند اینها نمی‌توانند به تنهایی اینکار را انجام بدهند و این طبقه کمک‌های دولت را نیاز دارند که در این امر هم متولی تأمین و نگهداری جهاد کشاورزی است .
رسانه ها هم در دو هفته گذشته خبری را نقل قول کرده بودند که مبنی بر اینکه دیوان محاسبات کشور گزارش داد وزارت جهاد کشاورزی برخلاف موافقت نامه هزینه کرد صندوق توسعه ملی ، پول بازسازی قنوات را صرف خرید بلیط هواپیما کرده است .
دادستان دیوان محاسبات آقای فیاض شجاعی با تأیید این موضوع می‌گوید: که در گزارش تفریغ بودجه به این موضوع رسیدیم.
جهاد کشاورزی آمده یک وجهی که اختصاص به احیاء قنات ها بوده است برده در بُعد ملزومات اداری و سایر امور هزینه ای و اداری مصرف کرده است . خود این اقدام طبق گزارش تفریغ بودجه محاسبات کشور مغایر قانون است و مغایر حکم قانون است .
از جهاد کشاورزی خواستیم توضیحاتی در این خصوص برای روشن شدن افکار عمومی بدهد اما بعد از دو هفته پیگیری به این جواب رسیدیم ؛ گفته اند فعلاً منتظر آن جوابیه ای هستیم که نیامده ، مصاحبه نمی کنیم و دلیل آن را هم نگفته اند .
البته آقای فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات می گوید : جزئیات رقمی انحراف بودجه قنوات در آینده اعلام می شد اما تاکید دارد جهاد کشاورزی لازم است درباره انحراف هزینه کردن بودجه توضیح بدهد.
دادستانی گفت : در این مرحله از مسئولین امر که بیشتر وزارت جهاد کشاورزی هستند توضیح و دفاع می‌خواهیم و چرا این وجه را که باید در قنوات هزینه می شد جای دیگر هزینه کردید.
پس رفت بودجه قنوات برای خرید بلیط هواپیما یا موارد دیگر در زمانی اتفاق افتاده که بسیاری از رشته قنوات کشور در تلاش برای زنده بودن آخرین نفس های خود را می کشند به گفته آقای درویش ( استاد دانشگاه و کویر شناس ) که می گوید : قنوات کشور همین حالا یک و نیم میلیارد متر مکعب آب را به سطح زمین منتقل می کنند و وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر احیای قنوات باید فرهنگ سازی برای زنده ماندن این قنات ها اقدام می کرد.
درویش زاده هم چنین می گوید : من واقعاً متأسفم این اتفاق ها افتاده و اگر وزارت جهاد کشاورزی همت کند و حداقل تعهدات خود را در قانون اجرا کند جامعه محلی را آشنا کند آنها تصمیم بگیرند به جای حفر چاه و کف شکنی دوباره قناتهای خود را احیاء کنند هم با بحرانی بنام خشکی ، نشست زمین ، فرو چاله ها روبه رو نمی‌شویم هم اینکه می توان آب با کیفیت را به ارمغان بیاورند الان که داریم با هم صحبت می کنیم هنوز چیزی حدود یک میلیارد تا یک و نیم میلیارد متر مکعب آب از سطح قنات ها دارد استفاده می شود وما چیزی حدود 12 هزار قنات هنوز در کشورمان داریم و اگر بتوانیم همین قنات ها را به صورت کامل احیاء و مرمت کنیم و فرهنگ حفاری قنات را دوباره احیاء کنیم کار شایسته و بزرگی را انجام دادیم .
افتادن بودجه قنات ها در چاله هوایی در حالی هست که چاه‌های غیرمجاز هم این روزها رگ رشته های حیات قنات ها را هم قطع می کنند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار