رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان مطرح کرد؛
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: «ملخ صحرایی توانایی خسارت به هر نوع محصولی را دارد و حتی اگر تحت تاثیر موج دوم قرار بگیریم باغات و نخیلات منطقه را نابود خواهند کرد و در همین راستا مبارزه همچنان ادامه دارد».
کد خبر: ۷۵۱۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹ 02 June 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از ایسنا، سعید برخوری با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی اظهار کرد: «اولین مرحله‌ی مبارزه با ملخ از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد که بعضا دسته‌جات ملخ در جازموریان دیده شده بود».

وی با اشاره به این‌که اولین هجوم ملخ از شهرستان منوجان با توجه به هم‌جواری با استان هرمزگان شروع شد، افزود: «با توجه به این‌که ملخ‌های صحرایی از جنوب وارد کشور شده‌اند لذا شهرستان‌های جنوب کرمان نیز تحت تاثیر این آفت قرار گرفته‌اند».
برخوری، وجود تالاب جازموریان را یکی از جاذبه‌های مناسب برای هجوم ملخ صحرایی بیان کرد و گفت: «با توجه به بارندگی‌ها، سرسبزی و رطوبت تالاب جازموریان، دسته‌جات زیادی ملخ وارد منطقه شد».
وی با اشاره به مشکلات دسترسی به تالاب جازموریان برای مبارزه با هجوم ملخ‌ها افزود: «به دلیل بارندگی‌ها، ورود به تالاب برای مبارزه به سختی انجام می‌شد و دیده‌بانان با شتر منطقه را مورد بررسی قرار می‌دادند».
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از ادامه‌ی موج دوم هجوم ملخ صحرایی به جنوب کرمان تا تیرماه خبرداد و گفت: «بر اساس گزارشات فائو مبارزه تا تیرماه ادامه دارد زیرا موج دوم هجوم ملخ صحرایی احتمالا در راه باشد».
وی با ابراز خرسندی از ایجاد فضای همدلی و هم‌گرایی بین همه دستگاه‌های اجرایی و نیروهای نظامی و انتظامی در مبارزه با ملخ صحرایی افزود: «تاکنون خسارتی از هجوم ملخ در جنوب کرمان نداشته‌ایم و در امر مبارزه ۱۰۰ درصد موفق عمل شده است».
وی عمده‌ی آلودگی را مربوط به شهرستان‌های قلعه‌گنج، رودبار و منوجان دانست و گفت: «با توجه به همجواری با تالاب جازموریان بیشترین میزان هجوم ملخ در قلعه‌گنج و رودبار جنوب است. ضمن این‌که مبارزه با این آفت تا حاشیه‌ی شهرستان‌های کهنوج و عنبرآباد صورت گرفته است».
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با بیان این‌که در صورت عدم مبارزه خسارت هجوم ملخ صحرایی جدی است، اظهار کرد: «ملخ صحرایی توانایی خسارت به هر نوع محصولی را دارد و حتی اگر تحت تاثیر موج دوم قرار بگیریم باغات و نخیلات منطقه را نابود خواهند کرد و در همین راستا مبارزه همچنان ادامه دارد».
وی از تلاش‌های شبانه‌روزی همه‌ی دستگاه‌ها و نهادها تقدیر کرد و افزود: «جوانان با همه‌ی توان دوشادوش مسئولان پای کار بودند و انتظار است با تامین اعتبار مورد نیاز برای ادامه‌ی کار از خسارات ناشی از هجوم موج دوم جلوگیری به عمل آید».
برخوری گفت: «تاکنون بیش از ۸۹ هزار و ۵۵۳ هکتار از اراضی زیرکشت سمپاشی شده و پیش‌بینی می شود تا تیرماه به ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار هکتار افزایش پیدا کند».
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با بیان این‌که برای هر هکتار سطح زیرکشت مبلغ ۶۰۰ هزارریال هزینه‌ی سم نیاز است، افزود: «به جز مابقی هزینه‌ها تاکنون بالغ بر شش میلیارد تومان برای مبارزه با ملخ‌ها هزینه شده که تنها بخشی از این رقم توسط استان تامین شده و انتظار می‌رود در تامین اعتبار باقی‌مانده مساعدت شود».
وی با اشاره به این‌که بیشترین مبارزه با توجه به مزیت‌های قابل توجه به صورت زمینی انجام شده، اظهار کرد: «مبارزه‌ی هوایی هزینه‌بر است و برای هر پرواز فقط سه میلیون تومان باید هزینه کرد. گرچه در راستای مبارزه‌ی هوایی دو باند فرودگاه در شهرستان‌های رودبار و قلعه‌گنج با همکاری استانداری، اداره کل راهداری جنوب کرمان و سازمان جهاد کشاورزی احداث شده است».
برخوری بیان کرد: «وضعیت مبارزه و هجوم ملخ صحرایی سفید نیست و مبارزه تا تیرماه ادامه دارد و با توجه به این‌که مراتع و پوشش گیاهی استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان به عنوان جاذبه‌های هجوم ملخ از بین رفته‌اند، احتمال ورود دسته‌جات جدید وجود دارد و برای مبارزه نیاز به تامین مالی داریم و در غیر این‌صورت نخیلات منطقه در معرض خطر جدی خواهند بود».
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در پایان بر همدلی هر چه تمامتر دستگاه‌های اجرایی و مردم در مواقع بحران تاکید کرد و گفت: «همه باید در مواقع بحران همچنان پای کار باشند». 
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار