کارشناس و محقق مسائل آب و قنات اعلام کرد:
کارشناس و محقق مسائل آب و قنات گفت: روند اضافه شدن آب فاضلاب ها، سیلاب ها و روان آب های ناشی از بارندگی ها، نفوذ آب ناشی از پمپاژ آب سفره های زیر زمینی برای زراعت و باغکاری به سرعت و بی محابا بالا و بالاتر رفت تا بصورت فاجعه زیست محیطی در شهر کرمان مدفون شد.
کد خبر: ۷۵۳۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۲ 14 June 2019

به گزارش تابناک کرمان، حسن اشرف گنجویی کارشناس و محقق مسائل آب و قنات در گفتگو با خبرنگار راه آرمان با اشاره به این که شهر کرمان در بین شهرهای کشور موقعیتی ویژه دارد؛ اظهار داشت: بیش از هشتاد سال قبل شهر کرمان شامل شبکه‌ای از چاه‌های مادر، کوره‌های قنات، چاه‌های میله‌ای و مظهر قنوات بوده است و نقشه توپوگرافی سال های 1335 صحت این مطالب را به خوبی تائید می‌نماید.

وی گفت: با آغاز شدن صنعت حفر چاه عمیق و فروکش نمودن روز افزون سطح آب سفره‌های زیر زمینی بتدریج همه قنوات خشک شدند و این موضوع در مورد قنوات سرچشمه گرفته از جوپار، ماهان، محی آباد، دستجرد هم اتفاق افتاد.
کارشناس و محقق مسائل آب و قنات خاطر نشان کرد: بنابراین شهر کرمان از نعمت ورود و یا خروج آب قنوات برای همیشه محروم شد و حفاری‌های بی‌رویه چاه‌های نیمه عمیق و عمیق جایگزینی برای تأمین آب شد.
اشرف گنجویی با بیان این که پس از آن پمپاژ آب برای باغکاری و زراعت در گوشه و کنار شهر به سرعت رایج گردید؛ افزود: کم کم پدیده ویژه بودن شهر کرمان نسبت به تمامی شهرهای کشورمان نمایان گردید.
وی ادامه داد: در نتیجه لایه غیرقابل نفوذِ بشقابی شکل در سطح شهر و در عمق چهل متری به کار افتاد که اجازه نفوذ زه آب‌های ناشی از کشاورزی و فاضلاب منازل را به اعماق پائین تر به کلی قطع و سبب انباشت شدن و ارتفاع گرفتن آن ها به طرف سطح زمین شد.
کارشناس و محقق مسائل آب و قنات توضیح داد: بعد از این برخلاف موقعیت زمین شناسی سراسر استان در شهر کرمان آب‌های زیرزمینی و آب‌های زیرسطحی تفکیک شدند.
اشرف گنجویی بیان کرد: اکنون به تدریج آب‌های زیرسطحی در نقاط مختلفی از جمله مسجد جامع کرمان ، بانکهای معتبر بافت تاریخی و بخشهای مرکزی شهر کرمان بالا آمده است و این بالا آمدن تدریجی آب‌های زیر سطحی به معنای رسیدن به تمامی شبکه چاه‌های میله‌ای و کوره قنواتی که به آنها اشاره شد، است.
وی با بیان این سؤال که شهرداری وقت کرمان چه اقداماتی برای مقابله با این پدیده انجام داده است؛ اضافه کرد: تحقیقات اداری و اجرایی نشان می‌دهد که هیچگونه عکس‌العملی نشان نداده است و حتی شبکه چاه‌های میله‌ای و کوره‌های قنوات را با یک نقشه‌برداری ساده ثبت ننموده‌اند تا متقاضیان خانه‌سازی، جاده سازی، برج سازی، پل سازی و انبوه‌سازی و … را در زمان صدور مجوز آگاه نمایند.
کارشناس و محقق مسائل آب و قنات یادآور شد: روند اضافه شدن آب فاضلابها، سیلابها و روان آبهای ناشی از بارندگی ها، نفوذ آب ناشی از پمپاژ آب سفره‌های زیرزمینی برای زراعت و باغکاری به سرعت و بی‌محابا بالا و بالاتر رفت؛ نفوذ آب‌های زیر سطحی و ارتفاع گرفتن آنها در سراسر شهر کرمان همه کوره‌ها را پر از آب فاضلاب ها نمود و فرسایش و تخریب دیواره های این کوره ها شتاب گرفت تا بصورت فاجعه زیست محیطی در شهر کرمان مدفون شد، درست در شکل فاجعه‌ای که روز به روز مجهزتر و قویتر راه و روش خود را طی و توان بمب خفته را چندین و چند برابر می‌نمایند.
وی در پایان گفت: وقتی که سیستم شهرداری اساسی ترین معضل شهر را نشناخته و در جهت مهار آن هیچگونه طرح بنیادی از عمق چهل متر یعنی زمان آغاز جمع‌آوری آب تا امروز که به سطح زمین رسیده نداشته است بنابراین برای مصوب و اجرایی نمودن سایر طرح ها چه انتظاری می‌توان داشت.
منبع: راه آرمان کرمان
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار