در آستانه برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و تجهیزات وابسته کرمان مطرح شد:
استان کرمان به‌عنوان پهناورترین استان کشور و به دلیل غنی بودن معادن، به بهشت معادن ایران شهرت یافته است. 
کد خبر: ۷۵۴۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲ 15 June 2019

به گزارش تابناک کرمان، این استان از ۲۶ تا ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ میزبان برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و همچنین پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی است.
فعالان معدنی باور دارند که نمایشگاه معدن و صنایع معدنی استان کرمان، فرصت مناسبی برای گردهمایی معدنی‌ها و صنایع وابسته به شمار می‌رود. تنوع معادن مختلف ازجمله مس در رفسنجان و شهربابک؛ زغال‌سنگ در زرند، کوهبنان و راور؛ سنگ‌آهن در سیرجان و زرند؛ کرومیت در اسفندقه، فاریاب و صوغان و همچنین ماده معدنی تیتانیوم در جنوب این استان، نشان از غنی بودن مواد معدنی این استان و استقبال فعالان این حوزه دارد.
درباره اهمیت برگزاری این نمایشگاه با کارشناسان و فعالان معدنی گفت‌وگو کرده‌ایم.

نمایشگاهی که عرضه و تقاضا را هماهنگ می‌کند

سید مهدی طیب‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی کرمان به اهمیت استان کرمان و توانمندی‌های آن اشاره کرد و گفت: کرمان به لحاظ حجم، تنوع ذخایر، میزان استخراج، ارزش‌افزوده و تاثیر در تولید ناخالص داخلی با فاصله زیادی نسبت به استان‌های دیگر رتبه نخست را دارد. ۶۵ میلیون تن ماده معدنی در این استان استخراج می‌شود و به لحاظ دارا بودن ذخایر معدنی، آمارها به حدود ۵ میلیارد تن می‌رسد.
طیب‌زاده در ادامه با ابراز تاسف از اینکه این استان سهم چندانی در تولید ناخالص داخلی کشور ندارد، ادامه داد: با اینکه بزرگ‌ترین معادن فلزی و بزرگ کشور در کرمان قرار دارند، این استان سهم موثری در تولید ناخالص داخلی کشور ندارد.
او درباره چرایی این مهم گفت: زنجیره ارزش مواد معدنی در این استان هنوز کامل نشده است، کرمان هنوز نتوانسته است به‌عنوان یک پیشران اقتصادی قوی عمل کند و در افزایش درآمد سرانه نقشی داشته باشد.
رئیس اتاق بازرگانی کرمان به ضعف فناوری در معادن کرمان، اشاره و بیان کرد: معادن به دلیل عقب‌افتادگی فناوری، هم در روش‌های استخراج و هم در ماشین‌آلات بهره‌وری مناسبی ندارند. بنابراین آنچه باید در کرمان اتفاق بیفتد، نهضت فناوری، فرآوری و افزایش بهره‌وری است. طیب‌زاده ادامه داد: برای نمونه، در حوزه معادن سنگ و سنگ‌آهن نیروها آموزش‌دیده نیستند، ماشین‌آلات عقب‌افتاده‌اند و روش‌های استخراج جدید نیستند. درنتیجه ضایعات، فراوان و بهره‌وری پایین است.
طیب‌زاده درباره اهمیت توجه به تولیدات داخلی گفت: متاسفانه به تولیدات داخلی زیاد بها نمی‌دهیم و این باور وجود ندارد که آنها نقش‌آفرینی کنند و دیده شوند. این در حالی است که همیشه در شروع یک کار به لحاظ قیمت، زمان و کیفیت برخی صنایع داخلی نمی‌توانند با مشابه خارجی رقابت کنند اما باید به آنها میدان داد. او تاکید کرد: برگزاری این نمایشگاه، میدانی برای بخش خصوصی، صنایع داخلی و دانشگاه‌ها ایجاد می‌کند.
او درباره اهمیت برگزاری این نمایشگاه و انتظاری که از آن دارد، گفت: برای اینکه معادن و صنایع معدنی با یکدیگر آشنا شوند و به تبادل‌نظر بپردازند، نمایشگاه کرمان را مفید می‌بینم و به آن علاقه‌مند هستم. انتظار این است که فعالان بخش خصوصی و واحدهای صنعتی که توانسته‌اند در تامین تجهیزات، روش‌های نوین و مشاوره فعال باشند، حضور یابند و معادن هم ببینند که از این ظرفیت‌ها در کشور می‌توانند استفاده کنند. اگر شرکت‌های خارجی با فناوری‌های جدید ورود کنند، توانمندی‌های داخلی نمایش داده شوند، شرکت‌های بزرگ ورود کنند و نیازمندی‌های خود را مطرح کنند، این نمایشگاه موفق است.
رئیس اتاق بازرگانی کرمان در پاسخ به این پرسش که چه انتظاری از شرکت‌کننده‌های این نمایشگاه می‌رود، اظهار کرد: شرکت‌کننده‌ها ۲دسته هستند؛ دسته‌ای که برای تامین خدمات و کالاها توانمند هستند و انتظار داریم که خودشان را به‌خوبی معرفی کنند. از طرف دیگر انتظار داریم که شرکت‌های بزرگ معدنی حاضر، نیازهای خود را بیان کنند تا ارتباط بین تقاضا و عرضه برقرار شود.
 او تاکید کرد: اگر نمایشگاه در این سطح باشد موثر و موفق است اما اگر فقط یک برگزاری ساده باشد تا غرفه‌ای به فروش برود و شرکت بهره‌برداری هم ‌سود ببرد و تنها به این مسائل خلاصه شود، نمایشگاه برای بخش معدن موفق‌آمیز نخواهد بود.

حضور مشتریان بالقوه در نمایشگاه

شاهو رضایی، مدیر بخش ماکروماین شرکت معدنی ایرانی- استرالیایی سیگنال دلتا پارس که با هدف ارائه خدمات مهندسی و مشاوره در امور زمین‌شناسی و اکتشافات مواد معدنی فعالیت می‌کند درباره اهمیت استان کرمان و معادن آن گفت: استان کرمان با دارا بودن ۱۱ درصد مساحت کل کشور و موقعیت‌های ویژه‌ای که در زمینه‌های متعدد دارد، به‌عنوان استانی شاخص شناخته ‌شده است. در زمینه صنعت و معدن، استان کرمان ظرفیت بسیار زیادی دارد، به‌گونه‌ای که حدود ۲ میلیارد تن ذخیره سنگ‌آهن، ۱.۵ میلیارد تن مس، ۱.۲ تن ذخیره زغال‌سنگ و... دارد و ۴۸ درصد ذخایر کشور را به خود اختصاص داده است. رضایی درباره اهمیت برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی اظهار کرد: نمایشگاه یک رویداد سازمان‌یافته است که در آن ارائه‌کنندگان و بازدیدکنندگان می‌توانند با کنش‌های سازمان‌یافته و هماهنگ به دادوستد، رقابت و همکاری بپردازند. نمایشگاه‌ها از مهم‌ترین و موثرترین ابزارهای بازاریابی در دنیای امروز تجارت به شمار می‌روند و از دیدگاه اقتصادی تاثیر بسزایی در اقتصاد جوامع داشته‌اند. این فعال معدنی درباره اهمیت اقتصادی نمایشگاه‌های این‌چنینی گفت: این مهم را می‌توان در پایین آوردن هزینه‌های هر معامله‌ای جست‌وجو کرد. این هزینه‌ها شامل پژوهش برای کسب اطلاعات بازار، بازدید کالا بدون رعایت تشریفات قانونی، تامین نشدن هزینه‌های لازم برای تشکیل جلسه‌های مذاکره و عقد قرارداد و از همه مهم‌تر تمرکز عرضه‌کنندگان کالا در یک محیط، نبود لزوم مراجعه به دفاتر شرکت‌ها و محل‌های تولید آنهاست. او تاکید کرد: بنابراین با توجه به این نقاط قوت، نمایشگاه کرمان می‌تواند برای مخاطبان و فعالان معدنی جذاب باشد. رضایی ادامه داد: با وجود روش‌های علمی بازاریابی و وجود هزینه‌های بالای حضور در نمایشگاه، یکی از روش‌هایی که همچنان موردنظر شرکت‌های بزرگ جهان است، حضور در نمایشگاه‌هاست. دراین‌بین یکی از بزرگ‌ترین مزایای نمایشگاه‌ها حضور مشتریان بالقوه در هنگام بازدید از نمایشگاه است. به‌عبارت‌دیگر نمایشگاه بهترین محل تبادل دانش، اطلاعات و فناوری است. او در آخر اظهار کرد: با توجه به اینکه کرمان به‌عنوان بهشت معادن معروف است، این استان می‌تواند پشتوانه بزرگی برای اقتصاد کشور در شرایط فعلی باشد و با توجه به اینکه سیاست کلان اقتصادی کشور در راستای خروج از وابستگی به صنعت نفت است، رو آوردن به صنایع معدنی، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین عامل برای رسیدن به این هدف بزرگ است.

کلام آخر

در این نمایشگاه می‌توان از آخرین ابزارآلات، خدمات، فناوری و ایده‌های جدید عرضه شده باخبر شد. در این زمینه، فعالان معدنی می‌توانند به تبادل‌نظر بپردازند و به دنبال راهکار و برطرف کردن نقاط ضعف داخلی باشند. ارائه مقاله‌های جدید، دیدگاه‌ها و نظرهای نو و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در خلال نمایشگاه، از ویژگی‌های خوب شرکت در چنین گردهمایی‌هایی است. هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته استان کرمان، فرصت مناسبی برای گردهمایی معدنی‌ها و صنایع وابسته به شمار می‌رود. قرار است در این نمایشگاه، شرکت‌های مختلف معدنی و صنایع معدنی و صنایع وابسته به آن، آخرین دستاوردهای اکتشاف، استخراج، فرآوری، صادرات، سرمایه‌گذاری و ماشین‌آلات خود را ارائه دهند. گفتنی است شرکت رستاک‌پادویژن که مسئول برگزاری این نمایشگاه است، برنامه‌های متنوعی در چند روز برگزاری نمایشگاه‌های معدنی کرمان در نظر گرفته است. شرکت استرالیایی سیگنال دلتا پارس نیز در حاشیه این نمایشگاه به معرفی و عرضه نرم‌افزار ماکروماین در حوزه اکتشاف و در قالب یک کارگاه آموزشی خواهد پرداخت و در آن، راه‌حل‌های آسان و کاربردی اکتشاف و استخراج معادن را ارائه می‌کند. قرار است یک گردهمایی بزرگ معدنی در حاشیه این نمایشگاه برگزار شود.
منبع: روزگار معدن
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار