روز داغِ نمایندگان کرمانی‌ در مجلس؛
وزیرسابق علوم، و سفیرپیشین ایرانی، شش سال متوالی با قدرت هر چه تمام تر بر کرسی ریاست کمیسیون حساسی چون کمیسیون آموزش، تحقیقات وفنآوری، که کمیسیون دانشگاهیان، نخبگان و اهالی علم و فنآوری محسوب می‌گردد تکیه زد، و در شرایطی که برخی گمان می‌کردند با جایگزین کردن «محمدرضا عارف» ، کاندیدای تقریباً ثابت انتخابات ریاست جمهوری و ریاست مجلس می‌توانند گام‌هایی بلندتر از آنچه زاهدیِ کاربلد وسخت کوش برداشته بود محقق سازند، امروز پس از یکسال وقفه ، مجدداً به ریاست این کمیسیون مهم مجلس انتخاب گردید.
کد خبر: ۷۵۴۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۳ 17 June 2019

به گزارش تابناک کرمان، رقابت در انتخابات کمیسیون‌های مجلس یکی ازسخت‌ترین و نفس‌گیرترین رقابت‌های سالانه‌ی داخلی مجلس بعد از انتخابات هیئت رئیسه به شمار می‌رود.

انتخاب رئیس، نواب رئیس، دبیران و سخنگوی کمیسیون‌های مجلس که از حوزه‌ها و دوایر مشورتی و تصمیم‌سازی در مجلس و البته سرنوشت سازترینِ آنها می‌باشند، خود حاوی معانی و پیامهای خاصی است.

زاهدی پیروز مطلق انتخابات کمیسیون‌های مجلس

به گونه‌ای که حتی قرار گرفتن در جایگاه پنجم و ششم هیئت رئیسه‌ی کمیسیون‌ها نیز نمایانگر مدیریت، شایستگی، تخصص و جایگاه متمایزی است که در بین 290 نماینده مجلس شاید کمتر کسی موفق به احراز آن گردد.
نمایندگان استان کرمان نیز طی چهل سال اخیر از این قاعده مستثنی نبوده و همواره با جدّیت سعی در تصاحب مناصبی در این کمیسیون‌ها داشته‌اند. و هر چند در سالیان اخیر برخی از آنها به موفقیتهایی مقطعی یا در سطوح و درجات تقریباً متوسط نیز نائل گردیده‌اند، اما تعداد افرادی که بتوانند با اقتدار و استحکام، مناصب و تصمیمات این کمیسیونها را در دست بگیرند، بسیاراندک بوده است.
محمدمهدی زاهدی سیاستمدار کهنه‌کار و با نفوذ کرمان که دو دهه‌ی اخیر از کرمانی‌های ثابت و شناخته شده در دولت، مجلس وحتی دستگاه دیپلماسی کشور بوده، یکی از معدود چهره‌های موفق استان کرمان در این زمینه به شمار می‌رود.
وزیرسابق علوم، و سفیرپیشین ایرانی، شش سال متوالی با قدرت هر چه تمام تر بر کرسی ریاست کمیسیون حساسی چون کمیسیون آموزش، تحقیقات وفنآوری، که کمیسیون دانشگاهیان، نخبگان و اهالی علم و فنآوری محسوب می‌گردد تکیه زد، و در شرایطی که برخی گمان می‌کردند با جایگزین کردن «محمدرضا عارف» ، کاندیدای تقریباً ثابت انتخابات ریاست جمهوری و ریاست مجلس می‌توانند گام‌هایی بلندتر از آنچه زاهدیِ کاربلد وسخت کوش برداشته بود محقق سازند، امروز پس از یکسال وقفه ، مجدداً به ریاست این کمیسیون مهم مجلس انتخاب گردید.
این وقفه یک ساله و عدم حضور پر رنگ زاهدی، که با بحران‌های بسیار در وزارتخانه‌های آموزش وپرورش، علوم وتحقیقات؛ وعرصه‌های آموزش، دانش وفنآوری کشور همراه بود، بیانگر عیار بالای مدیریتی زاهدی بود که تا آن زمان بوسیله مخالفان وی به چالش و تخطئه کشیده می‌شد. اما اکنون نمایندگان بر آن شدند تا باگذشت کمتر از یکسال دست به دامان وی گردند. تاجایی که این برتری چشمگیر و مشهود، «محمدرضا عارف» را وادار به عقب‌نشینی و انصراف از رقابت با ریاضی‌دان و سیاستمدار چیره دست کرمان و ایران نمود که زاهدی در هشتمین سال حضور در مجلس کماکان صاحب کرسی ریاست کمیسیون آموزش وتحقیقات شد.

پورابراهیمی از ریاست کمیسیون اقتصادی کنار گذاشته شد

اما گام آخر انتخابات کمیسیون‌های مجلس یازدهم، باشکست محمدرضا پورابراهیمی نماینده رفسنجانی همراه بود، که آراء مردم کرمان در انتخابات دو دوره مجلس را به خود اختصاص داد که اعتماد نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی را برای سه دوره ریاست کمیسیون مذکور جلب کرده بود.
پورابراهیمی که در چند سال اخیر با حضور پر رنگ در رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما، ضمن نقدها و نظریه‌پردازی های اقتصادی، از دید برخی، یک اقتصاددان برجسته به حساب می‌آمد، در انتخابات اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس نتوانست اعتماد اعضای این کمیسیون را حاصل نماید و جای خود را به حضرتی کهنه‌کار داد.

احمد انارکی نایب رئیس دوم

هرچند یک رفسنجانی دیگر که البته نماینده رفسنجان نیز هست، توانست نایب رئیس دومی این کمیسیون راحائزگردد. انتخاب احمدمحمدی انارکی به سمت نایب رئیسی کمیسیون اقتصادی اگر چه به جبران از دست رفتن ریاست کمیسیون اقتصادی از اختیار کرمانی‌ها(به ویژه رفسنجانی‌ها) کمک شایانی نکرد، اما در نوع خود با توجه به اینکه وی از نمایندگان دوره اولی بوده و کمتر داعیه‌ی کارکشتگی در زمینه اقتصاد را سر داده و در این حوزه فردی بی‌ادعاست، برای وی وحوزه انتخابیه رفسنجان تا حدّ بسیار زیادی قابل اتکاء و ارزشمند محسوب می‌گردد. چرا که در اختیار گرفتن کرسی در کمیسیون‌های مجلس می‌تواند تأثیر قابل توجهی در تسهیلِ فعالیت‌های توسعه محور، و جلب مساعدت هر چه بیشتر دولت به نفع یک حوزه انتخابیه داشته باشد.

احمد حمزه دبیر دوم کمیسیون بهداشت و درمان شد

اما در کمیسیون بهداشت که رأی گیری آن به دلیل حضور نوبخت در آمریکا با تعویق برگزار شد، وی توانست رقیب خود شهریاری را شکست داده و کرسی ریاست را تصاحب کند. همچنین محمدحسین قربانی و سیدمرتضی خاتمی نیز به ترتیب به عنوان نواب اول و دوم این کمیسیون برگزیده شدند.
منوچهر جمالی سوسفی و احمد حمزه نیز توانستند با کسب اکثریت آرا از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به عنوان دبیران اول و دوم این کمیسیون برای اجلاسیه چهارم مجلس انتخاب شوند، همچنین اکبر ترکی سخنگوی این کمیسیون شد.

نطق میان دستور دکتر حمزه

دکتر احمد حمزه با ایراد نطق میان دستور در صحن علنی مجلس سبب شد، یک روز تقریباً داغِ کرمانی در مجلس شورای اسلامی رقم خورده باشد. نماینده‌ی مردم شهرستان‌های جنوبی استان و عضوکمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی، در نطق میان دستور امروز ضمن تقدیر از مواضع حکیمانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در برابر زیاده‌خواهی‌های استکبار جهانی و آمریکا، به تشریح وتقبیح دشمنی‌ها وخروج آمریکا از برجام و همچنین تدارک ارتجاع عربی منطقه برای برپایی کنفرانسی در موردطرح شوم معامله‌ی قرن پرداخت، و در پایان پشت پرده‌ی حواشی ایجاد شده در پی سخنرانی خود در جریان سفر وزیر صمت به جنوب را تشریح نمود.

امیری خامکانی نواب اول کمیسیون انرژی شد

در کمیسیون انرژی فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون ماند و امیری خامکانی و عادل هاشمی پور به ‌عنوان نواب اول و دوم رئیس، عبدالحمید خدری و کوروش کرم پور به عنوان دبیران اول و دوم کمیسیون و خانم سکینه الماسی به‌ عنوان سخنگوی کمیسیون انرژی برگزیده شدند.

یحیی کمالی‌پور نواب اول کمیسیون قضایی و حقوقی انتخاب شد

اللهیار ملکشاهی به عنوان رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس انتخاب شد و یحیی کمالی‌پور و محمد کاظمی نیز به عنوان نواب اول و دوم رئیس تعیین شدند. همچنین حسین رضازاده و جلیل رحیمی جهان آبادی به عنوان دبیران اول و دوم و حسن نوروزی به عنوان سخنگوی این کمیسیون انتخاب شدند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار