اورژانس بیمارستان شهید باهنر همچنان شلوغ با خدمات دهی پائین؛
استان کرمان همواره استانی حادثه خیز بوده و روزی نیست که خبری از این حوادث را ندیده و یا نشنویم با علم به اینکه حوادث هیچ وقت خبر نمی کنند قطعاً برای همه شما در طول زندگی پیش آمده سراغ بیمارستان بروید ، یکی از این بیمارستان های فعال در ارائه خدمات درمانی در کرمان بیمارستان دکترشهید محمد جواد باهنر می باشد . که جای دارد از زحمات شبانه روزی کادر و پزشکان آن قدردانی کنیم .
کد خبر: ۷۵۵۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰ 22 June 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از هفتواد؛ بیمارستان شهید باهنر یکی از بیمارستان های دولتی شاخص کرمان که « مادر کرمان » لقب گرفته است . سالهای متمادی ست که در امر حوادث و پیشامدهای ناگوار به مردم کرمان خدمت رسانی می کند ، در این بین نباید فراموش کرد که اورژانس این بیمارستان به عنوان « قلب » بیمارستان شهید باهنر نخستین نقطه تماس بیماران با سیستم خدمات درمانی این مرکز است. البته ناگفته نماند که اورژانس جدید این بیمارستان که مدتی است شروع به کار کرده است به زودی توسط وزیر بهداشت در کرمان افتتاح خواهد شد و طبیعی است که با افزایش امکانات و بهبود روند درمانی سطح توقعات همشهریان مان نیز بالا رود .

لزومی نمی بینم پاسخ دهم !

در همین احوال که کادر بیمارستان شهید باهنر کرمان در تدارک افتتاح اورژانس جدید بودند تصمصیم گرفتیم بازدیدی از این مرکز داشته باشیم و از نزدیک مسائل و مشکلات را مشاهده کنیم .
در یک روز تعطیل به این مرکز رفتیم برحسب اتفاق ازدحام بیماران ناشی از حوادث بخصوص تصادفات هم زیاد بود مشاهده صحنه های دلخراش مجروحین و بیماران در پشت در اتاق پذیرش جالب به نظر نمی رسید . تعدادی از بیماران روی تخت در سالن انتظار منتظر پذیرش بودند . وقتی علت را از مسئول پذیرش که خانم جوانی بود سوال کردم پاسخ داد : برحسب نوبت بیماران پذیرش می شوند زمانی که اعتراض ما را مبنی بر اینکه ارجحیتی بین بیماران بدحال و بقیه باید گذاشته شود در کمال خونسردی پاسخ داد که قانون است .

« همراهان بیمار خودشان کار بیمار را انجام می دهند »

در این حین مادری را دیدیم که با چشمان گریان بی قرار به این طرف و آن طرف می رود انگار زیر لب دعا می خواند به سراغش رفتیم . مادر اینگونه برایمان گفت : که پسر مجروحش را به بیمارستان آوردند خدمت رسانی اورژانس خوب نبوده وی گفت : پسرم را باید برای گرفتن عکس و سونوگرافی به طبقه دیگر میبردیم ولی با همه درخواست هایم یک بیمار بر نبود که به کمکم بیاید من که سواد درستی ندارم در این مرکز گیج شدم اگر کمک رسانی همراهیان بیمار دیگر نبود هنوز سردرگم بودم . مشغول صحبت و تسلای با این مادر بودیم که صدای پدر جوانی که کودکش را به آغوش گرفته بود که گویا برای دست کودکش اتفاقی افتاده بود بلند شد که چرا هی من را از این اتاق به آن اتاق می فرستید چرا کسی پاسخگو نیست بچه ام خونریزی دارد انصافتان کجا رفته؟!
با کمال تعجب کادر درمانی اورژانس را مشاهده کردیم که در اتاق پزشک راحت به گفتگو و خنده مشغول بودند و پرسنلی که از فرم لباسشان گویا بیماربر بودند خیلی راحت بیکار در سالن گشت می زدند با یکدیگر شوخی و خنده می کردند و همراهیان بیمار خود بیمارانشان را ناعلاج و درمانده به این اتاق به آن اتاق میبردند واقعا آیا شأن اخلاقی این اورژانس مطرح شهرمان در برابر مسئولیت خدمت رسانی به بیماران این گونه باید باشد ؟!
با خانم جوانی که خواهرش دچار سانحه ای شده بود و توسط آمبولانس اورژانس به این مرکز آمده بود هم گفتگویی داشتیم وی از کیفیت بد آمبولانس های این مرکز گفت و افزود : که از شهرستان آمده اند و آمبولانسی که ایشان را آورده خیلی بی کیفیت بوده و سرو صدای زیادی داشته و خیلی تکان داشته که اگر بیمار قطع نخاعی در آمبولانس بود قطعاً برایش مشکل حادتری ایجاد می شد .
و در آخر هم در قسمت بانک اورژانس با پدر خانواده ای برخوردیم که با گلایه مندی از متصدی بانک که هزینه زیادی دریافت کرده بود گفت : ابتدا که فرزندم را با آمبولانس به این مرکز آوردن پذیرش سوال کردند دفترچه بیمه دارید یا نه ؟که گفتم بله داریم رفتند از خانه بیاورند تا شما کارهای درمانی را انجام میدهید می رسند و الان که برای ترخص آمدم می گویند فلان مبلغ را باید پرداخت کنید و زمانی که اعتراض کردم من دفترچه بیمه دارم پاسخ دادند ثبت سیستم شده است و نمی شود کاری کرد وی به ما گفت : من به خاطر شرایط روحی که داشتم پول را پرداخت کردم اما دفترچه بیمه و رسید بانکی که پول پرداخت کرده ام را نگه میدارم که اگر لازمتان شد بررسی کنید آیا انصاف هست من که هر ماه این همه پول بیمه باید پرداخت کنم . زمانی که به بیمه نیاز داشته باشیم نتوانیم از آن استفاده کنم .

« قول می دهیم طی چند ماه آینده برطرف شود »

با مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان صحبتی در این خصوص داشتیم آقای ثمری گفت : اینکه در همه بخش ها از جمله اورژانس مشکلاتی باشد طبیعی است که نیاز به پیگیری و حل این مسائل دارد . اورژانس جدید شهید باهنر که به زودی افتتاح خواهد شد به تبع ابتدای کار هست هنوز پرسنل با محیط جدید سازگاری پیدا نکردند و کادر بیمارستان هم بیشتر توجه خود را روی وسایل و امکانات جانبی گذاشته اند شاید از بعضی مسائل غافل شده است . اگر ابتدای کار مشکلاتی وجود دارد قول می دهیم طی چند ماه آینده به مراتب از این مشکلات کاسته شود و اینکه پرسنل شئونات اخلاقی را رعایت نمی کند که قبلا هم این مورد گزارش شده است ، قطعاً جای تذکر جدی دارد .
وی در خصوص آمبولانس های این مرکز هم گفت : اصولا آمبولانس های ما بنز هستند حالا شاید در شهرستان آمبولانس های قدیمی وجود داشته باشد .
که به نظر بنده اینکه در شهر کرمان آمبولانس های با کیفیت داشته باشیم اما در خارج از کرمان که بیشتر تصادفات در خارج از شهر رُخ می دهد آمبولانس بی کیفیت استفاده شود سیاست گذاری مناسبی نیست و نیاز به پیگیری و بررسی بیشتر مسئولان دارند .

اعلام شماره سوپروایزر جهت طرح شکایات بیماران

با پیگیری خبرنگار هفتواد طی تماس تلفنی که با مدیر پرستاری (مترون ) بیمارستان شهید باهنر داشتیم آقای شیخ مظفری در خصوص مشکل پذیرش بیماران گفت : بیماران در بدو ورود به اورژانس در بخش تریاژ معاینه و اولویت‌بندی می‌شوند و سپس بر اساس دستورالعمل فوریت‌های اورژانس، مورد مداوا قرار می‌گیرد و بیماران بسیار بدحال در سطح 1 تریاژ قرار می‌گیرند و قطعاً اولویتی بین بیماران بدحال سطح 1 با بقیه وجود دارد . وظیفه ما در درجه اول رسیدگی به اینگونه بیماران هست زیرا در اینجا بحث حیات و ممات را داریم و پیش می آید که بیماران دیگر حتی برای ساعت ها منتظر بمانند . ایشان همچنین در خصوص مشکل بیماربر در بخش اورژانس بیمارستان شهید باهنر گفت : به دلیل شرایط اقتصادی و بودجه محدود قبول داریم که تعداد بیمار بر در اورژانس کم می باشد این مشکل وقتی حاده تر می شود که تعداد مراجعه کنندگان زیاد باشد اما بیمارانی که نیاز فوری به بیمار بر دارند و در سطح 1 و 2 قرار دارند باید بیمار بر داشته باشند . وی نیز بیمارستان شهید باهنر را یکی از بیمارستان های مهم در استان عنوان کرد و گفت : از سراسر استان ما بیمار داریم همکاران ما تمام سعی و تلاش خود را در جهت خدمت رسانی به این بیماران دارند . ایشان ضمن تاکید فراوان که اگر مشکل یا شکایت وجود دارد باید حتما مدارک کتبی قابل استناد داشته باشید در این صورت وظیفه ما رسیدگی به این مشکلات است . و ادامه بیان داشت : در اورژانس قبلی شماره موبایل سوپروایزر بیمارستان با بنر روی دیوار بوده است در این اورژانس جدید بخاطر جابه جایی اگر فعلا نیست گذاشته خواهد شد وظیفه سوپروایزر رسیدگی به همین مشکلات می باشد هر زمان که مشکل یا شکایتی داشته باشید باید با سوپروایزر در میان بگذارید ایشان 24 ساعت در بیمارستان حضور دارند و هر زمان که بیماران شکایت یا موردی دیدن که نیاز به بررسی و گزارش بود می توانند با این شماره ها با سوپروایزر در ارتباط باشند و موارد را بیان کنند.
وی در خصوص آزاد حساب کردند فیش ترخص بیماری که بیمه بوده است هم بیان داشت : این موارد قابل پیگیری می باشند با ارائه مدارک بیمه و پزشکی با مراجعه به واحد مربوطه اورژانس مبلغ دریافتی ( مغایر با قرار داد با بیمه گذار ) عودت می شود لازم به ذکر است طی شدند مراحل اداری اینگونه موارد می تواند زمان بر باشد.
آقای شیخ مظفری در خصوص کیفیت نامناسب آمبولانس های مرکز اورژانس شهید باهنر گفت : آمبولانس های بین جاده ای اگر نامناسب باشند می توانید با تماس 115 و طرح مشکل با ایشان درخواست آمبولانس با کیفیت داشته باشید .
برای کیفیت آمبولانس های بین جاده ای تمهیداتی باید اندیشیده شود ، طبیعی است در زمان رُخ دادن حادثه انسان شرایط روحی مناسبی ندارد و از آن طرف هم انتخاب محدودی دارد نمی تواند سفارش آمبولانس با کیفیت داشته باشد درآن زمان تنها موردی که برایش اولویت دارد زمان است که سریعتر مجروح به بیمارستان منتقل شود .

« لزومی نمی بینم پاسخ دهم »

طی گفتگوی کوتاهی که با مسئول دفتر بهبودی شکایت اورژانس بیمارستان شهید باهنر داشتیم ایشان وظیفه خود را پیگیری شکایات موبوطه بیان داشت . وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه پرسنل اورژانس با توجه به مکان و شرایط روحی بیماران و همراهانشان عرف اخلاق را رعایت نمی کنند نیز گفت: لزومی نمی بینم که شرایط روحی و اخلاقی پرسنل را برای شما بازگو کنم ایشان همچنین در پاسخ به سوال علت کوتاهی پرسنل در رسیدگی به موقع و بدون تأمل به مشکلات درمانی بیماران لازم ندیدن این مورد را برایمان توضیح دهند ...

سخن پایانی ...
سلامتی مهمترین سرمایه هر انسان و نعمتی غیر قابل جایگزین است از آنجایی که اولین رکن جامعه سلامت روح و جسم است حال که حوادث رخ داده بیماری
به اینگونه مراکز مراجعه می کند در مرحله اول نیاز شدید درمانی و کمک رسانی دارد انتظار همه مردم از اینگونه مراکز بخصوص مرکز اورژانس شهید باهنر کرمان رفع این نیازها است و باید عنوان داشت : نارضایتی بیماران در بخش اورژانس ناشی از ازدحام ، زمان انتظار طولانی ، عدم کیفیت خدمات دریافتی ، کیفیت پایین آمبولانس های این مرکز ،... به نوبه خود در افزایش مشکلات جسمی و روحی بیماران تاثیر زیادی خواهد داشت . که به توجه و پیگیری بیشتر مسئوولان مربوطه در این زمینه نیاز دارد . مگر فرمایش رهبر معظم انقلاب این نیست که بیماران به جز درد و رنج بیماری نباید دغدغه و رنج دیگری داشته باشند.
خبرنگار: کمالی فرد
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار