مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: در استان کرمان ۱۵۰۰ هکتار باغ پسته‌ای موقوفه وجود دارد که ۴۰۰ هکتاراز این اراضی مربوط به موقوفه ایتام دیلمقانی است.
کد خبر: ۷۵۶۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۴ 25 June 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام اسماعیل تدینی مدیر کل اوقاف استان در بازدید از اراضی باغی پسته موقوفه ایتام پرورشگاه دیلمقانی کرمان در روستا‌های علی آباد و احمد آباد شهرستان زرند اظهار داشت: در استان کرمان ۱۵۰۰ هکتار باغ کشاورزی پسته موقوفه وجود دارد که قریب به ۴۰۰ هکتاراز این اراضی مربوط به موقوفه دیلمقانی است.

وی با اشاره به اقدامات عمرانی انجام شده در بازدهی بیشتر محصولات پسته به اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در بیشتر سطح اراضی باغی موقوفه اشاره کرد و گفت: اصلاح باغات پسته از طریق جوانسازی، تغییر رقم و الگوی کشت، کود دهی و سم پاشی در راستای مبارزه با آفات از جمله اقدامات اجرا شده در این باغات می‌باشد.
حجت الاسلام تدینی باتوضیح اینکه با توجه به وضعیت بارندگی‌های اخیر محصول امسال نسبت به سال گذشته از وضعیت مطلوبی برخور دار است، افزود: مسئله حصار کشی باغات و ساخت استخر‌های ذخیره آب برای سیستم‌های آبیاری درختان پسته از جمله برنامه‌های عمرانی در دست اقدام خواهد بود.
مدیر کل اوقاف کرمان تصریح کرد: با توجه به اقدامات انجام شده در احیاء و عمران باغات پسته دیلمقانی در زرند، ضمن سرمایه گذاری در جهت درآمدزایی، تا کنون زمینه ایجاد ۲۰شغل مستقیم در باغات موقوفه فراهم شده است.
مرحوم احمد یزدانپناه معروف به دیلمقانی از واقفین بزرگ استان، مجتمع پرورشی و تربیتی دیلمقانی را واقع در خیابان شهدا برای نگهداری از کودکان یتیم و بی سرپرست وقف کرد.
در حال حاضر تعداد ۷۰ نفر از کودکان بی سرپرست اعم از دختر و پسر در مجتمع دیلمقانی تحت تعلیم و پرورش قرار دارند که همه هزینه‌های جاری از قیبل غذا پوشاک و .. با مدیریت وحمایت اداره کل اوقاف از محل موقوفات واقف که بخشی از آن اراضی کشاورزی وباغات پسته در زرند می‌باشد، تأمین می‌شود.
انتهای پیام/
وقف بزرگ باغات پسته برای ایتام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار