مدیر کل میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی همواره سعی در حل مسائل در فضایی تعاملی داشته است، خاطرنشان کرد: در صورت لزوم از برخی از درخواست های خلاف ضوابط پرده برخواهم داشت.
کد خبر: ۷۵۸۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶ 30 June 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از گفتار نو؛ انتقادات از عملکرد میراث فرهنگی از کارگروه ۶ تیر ماه شروع شد، در این جلسه معاون استاندار کرمان با اشاره به غیبت مدیر کل میراث فرهنگی به عنوان دبیر کارگروه به صراحت از عملکرد غلامرضا فرخی انتقاد کرد و گفت: «ایشان در همه‌ی کارهایشان ضعف دارد، مقبره‌ی شاه نعمت‌الله، ولی مشکل دارد، کاشی‌های گنبد مشتاقیه در حال ریزش است، برای مرمت تخت درگاه قلی‌بیگ بار‌ها پیگیری کردیم و مشکلات زیادی داریم».

سیدمصطفی آیت‌اللهی‌موسوی در ادامه افزود: «هربار به ایشان می‌گوییم، بهانه‌ای می‌آورد. در ایام نوروز هم اگر ما نبودیم همین میزان هم کار در استان انجام نمی‌شد».
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در این جلسه سازمان میراث فرهنگی کرمان را یکی از ضعیفترین ادارات استان خواند و عملکرد این دستگاه د رزمینه ساختار، اعتبارات و جایگاه زیر سوال برد.
در این جلسه نمایندگان مجلس نیز به وضعیت گردشگری، جایگاه و فعالیت مدیر کل میراث فرهنگی استان معترض شدند به گونه‌ای که نماینده مردم کرمان و راور از پایین بودن آمار و ارقام گردشگری دراستان انتقاد کرد. نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد پا را فراتر گذاشت و این طور عنوان کرد که «متاسفانه میراث فرهنگی کشور تعطیل است و تعطیلی این سازمان به استان و سایر مناطق کشور سرایت کرده است».
یحیی کمالی‌پور در آن جلسه به صراحت گفت: «متاسفانه میراث فرهنگی میدانی برای تعویض مدیران در کشور شده و هر از چند گاهی وقتی می‌خواهند به کسی پست بدهند و پستی نداشته باشند او را به عنوان مدیر میراث فرهنگی معرفی می‌کنند و یک سرمایه‌ی بزرگ کشور را به نابودی کشاندند».
همان شب مدیر کل مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در پاسخ به حواشی جلسه اخیر کارگروه گردشگری استان و صحبت‌های انتقادی معاون عمرانی استانداری کرمان با ایسنا گفتگو کرد و گفت: میراث فرهنگی در برابر فضا سازی‌های رسانه‌ای برخی افراد و گروه‌ها تسلیم نمی‌شود و اجازه دخل و تصرف به حریم آثار و بافت‌های تاریخی را نمی‌دهد.
"غلامرضا فرخی" با ابراز تعجب از سخنان معاون عمرانی استاندار کرمان در جلسه کارگروه گردشگری استان اظهار کرد: متاسفانه ایشان نسبت به بسیاری از مسائل حوزه میراث فرهنگی بی اطلاع است و گمان می‌کند می‌تواند با برگزاری جلسات متعدد نسبت به تعدیل حرایم بافت تاریخی و میراث فرهنگی و کسب مجوز‌های مورد نظر اقدام کند.
وی با اشاره به اینکه با تمام توان در برابر خواسته‌های خلاف ضوابط میراث فرهنگی افراد و گروه‌ها خواهم ایستاد، تصریح کرد: تسلیم شدن برخی از مدیران سابق میراث فرهنگی کرمان در برابر این قبیل فشارها، ثمره‌ای جز تهدید بافت تاریخی و حرائم میراث فرهنگی نداشته است.
فرخی با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی همواره سعی در حل مسائل در فضایی تعاملی داشته است، خاطرنشان کرد: در صورت لزوم از برخی از درخواست‌های خلاف ضوابط پرده برخواهم داشت.
فرخی با بیان اینکه تنها جرم میراث فرهنگی کرمان عدم صدور مجوز تعدیل جرائم بافت و اثار تاریخی است، تاکید کرد: تا روزی که عهده دار مسئولیت در میراث فرهنگی باشم به هیچ عنوان اجازه تعدی به هیچ یک از مواریث فرهنگی را نمی‌دهم.
وی عملکرد اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در حوزه‌های مختلف را قابل دفاع دانست و افزود: متاسفانه امروز کسانی از کارنامه کاری این اداره کل خرده می‌گیرند که در طول ۴۰سال فعالیت کاری خود در بخش دولتی و سپس خصوصی، عملکرد قابل قبولی برای این استان نداشته اند.
فرخی با اشاره به اینکه باید پاسخگوی نسل‌های آینده برای بسیاری از تصمیم گیری‌های اشتباه باشیم، خاطر نشان کرد: نباید چرخ‌های توسعه از روی داشته‌های تاریخی عبور کند که در این صورت هویت و فرهنگ این خطه نابود می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه باید اشتباهات صورت گرفته در خصوص اجرای بسیاری از پروژه‌ها را پذیرفت، تصریح کرد: در غیر این صورت آیندگان به نیکی از ما یاد نخواهند کرد و همه را یک اندازه خطاکار قلمداد می‌کنند.
او البته هیچ توضیحی در خصوص عملکرد خود ارائه نداد.
در حالی که مدیر کل میراث انتقادات را به دلیل عدم صدور مجوز تعدیل حرائم بافت و اثار تاریخی نسبت داده بود، اما دایره انتقادات از عملکرد وی هم چنان ادامه یافت.
به گونه‌ای که این بار دبیر اجرایی سوگواره ملی تعزیه ده زیار از عدم همکاری میراث فرهنگی در برگزاری سوگواره ملی تعزیه ده زیار گلایه کرد و گفت: متاسفانه علی رغم اینکه مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان در این جلسه دعوت شده بود در جلسه برنامه ریزی نیامد و مصوبات جلسه را اجرایی نکرده است.
عضو شورای اسلامی روستای ده زیار با اشاره به اینکه یکی از اهداف بزرگ برگزاری سوگواره تعزیه در ده زیار راه اندازی گردشگری مذهبی است تصریح کرد: انتظار داشتیم اداره کل میراث فرهنگی استان به عنوان متولی اصلی جذب گردشگر در استان در این زمینه جلس‌های برگزار و مشاوره‌های لازم را به ما بدهد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
غلامرضا فرخی به نظر من یکی از موفق ترین مدیران میراث
بوده است
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
بهترین مدیر استان بود حیف که استعفا داد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار