در این عصر و زمانه که این‌ همه قیمت کاغذ بالا و دشواری‌های تهیه روزنامه صد چندان می‌باشد، اظهار نظرات و گزارشاتی در روزنامه ها آورده شود که محک زده و کارشناسی شده باشند ضمن اینکه قابلیت اجرایی هم داشته باشند. اگر یگانه هدف از کار مطبوعاتی برای جا بازکردن پیش ادارات دولتی و اخذ امتیاز دریافت آگهی ها در راستای بدست آوردن درآمد، مطالبی  در نشریات نگاشته شود و انتقاد، پیشنهادی منعکس نگردد. خود، بخود این بحرانی که برای کمبود آب در حال حاضر وجود دارد بیشتر تشدید می‌گردد که در یک نتیجه‌گیری می‌توان گفت در معضلات ایجاد شده در رابطه با کم آبی تابستانه شهر کرمان به واقع رسانه‌ها هم مقصرند.
کد خبر: ۷۵۹۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۸ 04 July 2019

به گزارش تابناک کرمان، بارندگی‌ها و سیلاب‌های ویژه امسال در سراسری استان کرمان هنگامی که لمس شد این ذهنیت کاذب برون رفتن از بحران آب را ایجاد نمود. این روزها تصور بر این است که با بالا رفتن میزان بارندگی، کمبود آب کشاورزی و شرب کاهش میآبد. به صورتی در بعضی از صحبت‌ها و اظهار نظرهای مسئولین تأکید می‌شود که دوره خشکسالی‌ها و مشکلات ناشی از کمبود آب پایان یافته است.

حال با این وصف‌ که مسئولین از شادی در پوست خود نمی‌گنجند، این فضای شیرین به موازات ریزش‌های جوی، مطبوع شدن هوا، شور و شوق بهاری را ده چندان می‌نماید. و الان ساعت شنی زمان به سرعت فرو ریخته و به تابستان رسیدیم.

کم کم مسئله کم‌آبی یا همان بی‌آبی خودمان روز به روز شدت گرفته تا اینکه آب بعضی از محل‌های شهر کرمان قطع می‌شود! زمانی نگرانی و دشواری‌های زیست محیطی بصورت تهدیدآمیز نمود پیدا می‌کند که وعده وعیدها یا گفتار درمانی مسئولین درست مثل شایعات در محافل مختلفی در حال دست به دست شدن می‌باشد و نظریه پیدا کردن و خریدن چاه‌های عمیق برای تأمین آب شرب به شدت نزد مسئولین دولتی تقویت تا اینکه نهائی شد و آب پنج حلقه چاه از اول مرداد وارد مدار آب شرب شهری خواهد گشت...

تازه روزهای اول تابستان سال 1398 است، اینکه تا پایان تابستان چه اتفاقاتی رخ دهد، باید منتظر بود! آنجایی که بارندگی‌ها افزایش یافته و سیلاب‌ها راه می‌افتد در صورتی می‌توانست اسباب خوشحالی را فراهم نمایند که از کل استان کرمان شناخت کافی و واقعی در مشت مسئولین می‌بود شامل سدهای خاکی جهت مهار آب‌های سطحی و پخش سیلاب‌های مناسب و مطالعه شده که در «جای جای» موقعیت‌های مناسب احداث می‌کردند. بی‌شک می‌توانستند در این صورت با ذخیره شدن سیلاب‌ها، سفره‌های آب زیرزمینی را تغذیه و بخش تران قنوات را هم فعال و تولید آب بدین نحو بود که رونق می‌یافت.
ولی زمانی که حتی کارهای انجام شده هم مسئله‌دار هستند، باید منتظر مشکلات ناشی از ناکارآمدی آنها باشیم. دیگر بارندگی‌ها و سیلاب‌ها نه تنها تبدیل به دلخوشی نمی‌گردد بلکه مایه دلخوری است که شاهد وجه تخریب و خسارت آنها به منازل مسکونی، راه‌ها، باغ‌ها و کشت وکارها خواهیم بود.
در این میان نقش رسانه‌های محلی که به اسم و رسم خود نیز می‌بالند واقعاً چیست؟ آیا مدیران رسانه ها شامل روزنامه‌ها یا هفته نامه‌هایی که خودشان را تا سال قبل و قبل‌تر مقایسه می‌نمایند در انتشار وعده‌های بی‌پایانی مسئولین بسیار کوشا بودند به نحوی که خود را مبدل به روابط عمومی و تریبون آن اداره نمودند، چقدر انعکاس صحبت‌های مسئولین در فرار از کم آبی در عمل کارآ بوده است؟ یا بطور واضح‌تر متولی آب استان کرمان ، نماینده وزارت نیرو از ده سال قبل شاهد خسارت سیلاب‌ها ، کمبود آب شرب، در اقصی نقاط استان بوده و متناسب با موقعیت زمانی خود و مجموعه‌اش نظراتی داشته ، برنامه‌ریزی‌های بعدی آنها برای حل مشکلات با هم همخوانی و همگرایی آیا داشته‌اند؟ بهتر نیست در این عصر و زمانه که این‌ همه قیمت کاغذ بالا و دشواری‌های تهیه روزنامه صد چندان می‌باشد، اظهار نظرات و گزارشاتی در روزنامه ها آورده شود که محک زده و کارشناسی شده باشند ضمن اینکه قابلیت اجرایی هم داشته باشند.
اگر یگانه هدف از کار مطبوعاتی برای جا بازکردن پیش ادارات دولتی و اخذ امتیاز دریافت آگهی ها در راستای بدست آوردن درآمد، مطالبی  در نشریات نگاشته شود و انتقاد، پیشنهادی منعکس نگردد. خود، بخود این بحرانی که برای کمبود آب در حال حاضر وجود دارد بیشتر تشدید می‌گردد که در یک نتیجه‌گیری می‌توان گفت در معضلات ایجاد شده در رابطه با کم آبی تابستانه شهر کرمان به واقع رسانه‌ها هم مقصرند.
انتهای پیام/ حسن اشرف گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار