در جلسه مدیر عامل آبفای استان توسط خبرنگاران مطرح شد:
کد خبر: ۷۶۵۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰ 24 July 2019

به گزارش تابناک کرمان، در نشست خبری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان که با اصحاب رسانه برگزار شد پیش بینی می شد که با توجه به قطعی های آب و کمبود آب و نیاز مردم بویژه در شهر کرمان جلسه ای متفاوت و چالشی را داشته باشیم و همان گونه نیز شد زیرا علاوه برخبرنگاران همیشه حاضر در جلسات خبری و با توجه به سیاست های رسانه ای آنها اکثراً به بحث های پیرامون احیاء قنوات و تخلفات دستگاهها در خصوص آب شرب کرمان انجام گرفته سؤالی نمی شود و خود را درگیر این مسائل نمی کنند و عده ای از اصحاب رسانه نیز طبق روال این جلسات سؤال و پرسش گری و مطالبه گری می کنند امّا نمی دانیم به چه دلیل حتی یک خط از مطالبه گری خود را چاپ نمی کنند و سؤال در همان جلسه پرسیده می شود و جوابی داده می شود و به فراموشی سپرده می شود ! اما در جلسه هفته گذشته چند خبرنگار شجاع و مطالبه گر سؤالاتی که چندین سال است ذهن آن ها را درگیر کرده و پاسخی نیافتند در حضور مدیرعامل شرکت آبفای استان وظیفه اصلی خود را انجام داده و بدون تعارف مطالب مهمی را به نمایندگی از مردم کرمان بیان داشتند از جمله خبرنگار هفته نامه هفتواد ، پایگاه خبری تابناک و روزنامه جام جم که تقدیم خوانندگان عزیز قرار می گردد ، باشد که مسئولان به موارد اشاره شده توجه نموده و چاره ای اساسی برای معضل کم آبی پیدا کنند .
البته در این جلسه قرار شد خبرنگاران مطالبه گر به همراه کارشناسان و دلسوزان کرمانی از منطقه تأمین آب شهر کرمان طبق دستور مدیرعامل آبفا بازدید داشته باشند که بی صبرانه منتظر آن هستیم و با توجه به تعهد کاری که از مهندس غفاری (مدیر روابط عمومی آبفا ) سراغ داریم این مهم انشاا... انجام میشود.
آقای ایران پور خبرنگار هفته نامه هفتواد در نشست خبری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کرمان با اصحاب رسانه با اظهار گلایه مندی از عدم مدیریت آب در منطقه مورگن کرمان ( در جاده قدیم ماهان ) خطاب به مدیر عامل این شرکت گفت : اول اینکه امروزه متاسفانه آب مورگن مدیریت نمی شود من از قنات نمی خواهم بگویم شما می فرمایید یکی از قنات های زنده و پرحیات کرمان است بخشی از آن قنات اصلی است . صحبت بحث من از آنجایی است که شما آب را در لوله می کنید .
ایران پور گفت: بنده خودم مدیر انجمن مردم نهاد دیده بان میراث و تمدن کرمان هستم ، خبرنگار هفتواد هستم ، شهردار محله بخش شمال شرقی کرمان هستم و همچنین یکی از فعالین اجتماعی کرمان هستم خواهشی دارم واقعا به این موارد رسیدگی کنید .
وی ادامه داد: من میخواهم بگویم در منطقه مورگن مدیریت آب به خوبی انجام نمی شود صحبت های من مبنی بر این است که خودتان بروید ببینید که آب چگونه دارد از بین می‌رود!
یکی از اصلی ترین معضلات آبی که در کرمان داریم مربوط به آبی است که از حسین آباد خان دارد به کرمان می‌آیید ولی به آخر نمی رسد.
«چرا در حریم قنوات آب شرب کرمان درختان گردو و چنار کاشته شده »
همین الان چیزی حدود 8 الی 9 سوراخ وجود دارد که به شدت آب از آنها هدر می رود و هیچ مدیریتی هم وجود ندارد آب را کنترل کند من پیشنهاد می دهم همین آب را بیاورید به شهر کرمان شاید گوشه ای از معضل کمبود آب حل شود .
ایران پور ادامه داد: دومین مورد بحث من این است که اصلا ضرورتی نداشت ما در مورگن درخت گردو و چنار بگاریم جایی که آبش کم است ( کرمان یک شهر بی آبی است نه دریا دارد ، نه روخانه دارد نه جنگل دارد ، همین بوده و همین هست ) باید آب آن مدیریت بشود تا حیات در این شهر وجود داشته باشد . شما رفتید 25 هکتار گردو کاشتید برای چه کسی ؟ چه کسی از آن ها رو استفاده می کند ؟ کارکنان اداره آب کرمان استفاده می کنند!
ایران پور همچنین خطاب به مدیر عامل شرکت آبفا بیان داشت : آب منطقه مورگن مدیریت نمی شود مقصر شمایید شما می گویید مورگن دارد مدیریت می شود اما در مورگن دارد آب هدر میرود یکی از سوراخ های باز کرمان مورگن است مثل قیفی دارد از آن آب هدر میرود .
ایران پور گفت: درخت های گردو این منطقه باید خشک شوند ( من همه جا می گویم باید درخت بکاریم اما مورگن نباید درخت بکارید جایی که آب نیست نباید این چنین درختان آب بَر کاشته شود . مردم کرمان که معضل کم آبی دارند باید به مردم الویت داده شوند .
« کارخانه شن و ماسه آب مورد نیاز را چگونه تأمین می کند »
وی ادامه داد: در دره تاریخی مورگن کارخانه شن شوری قرار دارد این دره مرکز آب کرمان است شن شوری که آنجا قرار دارد از چه آبی میخواهد شن بشورد کارشناس دادگاه رفته است گفته اند آب شرب استفاده نمی کند شما می گوید آب استفاده نمی کند پس شن شوری از کجا آب می آورد استفاده می کند با تانکر می آورد شن می شورد خیر این کار عملی نیست
مدیر عامل شرکت آبفا کرمان در پاسخ به صحبت های ایران پور گفت: من خواهشم این است منصفانه صحبت های مرا گوش بدهید بعضی از رسانه ها بیان می دارند که اگر آب مورگن بیاید کویر آباد می شود.
دِبی آب مورگن و حسین آباد فکر نمی کنم به 60 الی 70 لیتر در ثانیه برسد تا 45 لیتر آن حق کشاوزان است اصلا این قنات تملک ما نیست این قنوات را ما هر 5 سال اجازه می کنیم سالی هم چندین میلیون به کشاورزان و مالک های قنات پرداخت می کنیم.
قناتِ دولت نیست ، ملک شرکت آب و فاصلاب نیست ، ازآنِ مردم است ، مالک دارد
ما فصلی یک بار یک نماینده از ما دو نماینده از مالکان دِبی قنات ها را می سنجند صورت جلسه می کنند هر چه مازاد 45 لیتر باشد بر اساس قرارداد محاسبه می کنیم و هزینه واریز می کنیم .
( که کل آب مورگن الان بروید مظهرش آب مورگن یک دهم آب حسین آباد نیست)
لوله هم که شما می گویید روی هوا است الان 35 سال این لوله هست گذاشته شده تا حالا 10 بار تعمیر شده یه جاهای عمداً برای حیات وحش گذاشته شده است . محله صعب العبور هست ممکن است شکارچی هم رفته باشد تیر زده باشد سوراخ شده ممکن است از آن تعداد سوراخ های که ما برای استفاده حیات وحش گذاشتیم تعداد بیشتری ایجاد شده باشد
مهندس طاهری افزود: کل آب مورگن زیاد نیست که فکر کنید اگر ما جمعش کنیم می توانیم به استان یزد هم بدهیم ! شما نماینده بفرستید آنجا و از نزدیک آب آنجا را بررسی کنند ، ما هر سال با مالکان دعوا داریم حتی جرأت نداریم هزینه کنیم.
وی در پاسخ به سوال در مورد چاه های پیرامون شهر کرمان گفت: من تا شعاع 70 کیلومتری کرمان با 90 درصد مالکان قنات ها وارد مذاکره شدم شما سوال کنید الان چند سال مالکان سرآسیاب فرسنگی قرار داد بسته ایم؟ من با مالکان سرآسیاب فرسنگی و آستان قدس رضوی که هفت رشته قنات دارد در چشمه عباس آباد 15 میلیارد تومان پول از وزیر گرفتم پیمانکار برداشتم بردم آنجا که زدن شیشه های ماشین پیمانکار را شکستند که 4 بار رفته شورای تأمین که آب قنات سرآسیاب فرسنگی همه روجمع کنم زنده کنم داخل لوله بکنم بیارم با سرآسیاب نصف نصف تقسیم کنیم که 50 درصد به سرآسیاب 50 درصد برای مردم کرمان شما بروید سوال کنید چه کسی نمی گذارد و مانع شده است . ایشان خطاب به کارشناسان آب گفت شما بروید بررسی کنید که چرا نمی گذارند ما آب بیاوریم .
وی گفت: در جوپار از قنات شش مقسم گفتیم آب برای شهرک جوپارستان بدهند ما 20 مرتبه با مالکان مذاکره کردم که شما اجازه بدهید آب قنات به شهرک جوپارستان را ما بدهیم به مردم آنجا چون با کمبود آب روبه رو هستند موافقت نمی کنند .
حکمت قاسم خانی ( خبرنگار روزنامه جام جم ) هم به این معضلات اشاره کرد و گفت: چرا جلوی کارخانه شن شویی گرفته نشده که خیلی راحت با بهترین آب شرب کرمان شن شویی کنند و هزینه ایی نمی دهد ؟
بحث تاسیسات در حریم رودخانه در منطقه هفت چنار چیست ؟ اینجا اراضی ملی است اداره منابع طبیعی استان از شرکت آب و فاضلاب شکایت کرده . زیرا در اراضی ملی ویلا سازی شده چرا اجازه ویلاسازی داده اید ؟
آقای اشرف گنجویی کارشناس تأمین آب و خبرنگار تابناک نیز در این جلسه بیان داشت: ما یک درّه داریم به نام درّه مورگن ، درّه مورگنی که در منتهی علیه قنوات حسین آباد (خان ) بوده ، قنواتی که اراضی حسین آباد ( تمامی اراضی حسین آباد ) حتی تا جاده خیابان شهید مطهری تأمین آب می کرده و کشاورزی انجام می‌دادند. این را به صلاح دید خود برای تأمین آب شرب کرمان به شرکت آبفا طبق قرار داد اهداء کردند.
« وقتی آب اهداء شد از ویلاسازی و باغکاری خبری نبود »
زمانی که این قنوات را اهداء کردند درّه مورگن نه درخت کاری چند هکتاری بود، نه در قسمت هایی ویلا سازی بود ، نه خبری از سرویس های بهداشتی ( که بستر آب شرب کرمان را آلوده کند ) بود ، نه خبری از کود حیوانی درجه یک برای تامین کود درختان و باغکاری ها بود نه جولانگاه موش بود آن هم در حوالی منطقه ای که هیچ کدام این مسائل اصلاوجود نداشت اما از زمانی که این آب محول شد به شرکت آب و فاضلاب شاهد دستکاری در منظر طبیعی و آلوده شدن .
کم کم در طول درّه باغ گردو سبز شد کم کم بالاتر تمام چاه های میله ای که مربوط به قنوات حسین آباد خان بود و این چاه ها محو شدند اصلا وجود ندارند .
با توجه به اینکه آب فاضلاب شهری همه افرادی که میخواستند به منطقه بروند کارت برایشان صادر کرده و با کارت عبور و مرور می کردند این اتفاق ها که گفته شده با چه مکانیزمی رخ داده است؟
جالب اینکه تمامی این منطقه که باغکاری شده مربوطه به مردم حسین آباد نیست
و زمانی که قنوات مورگن در اختیار اداره آب شهری قرار دادند این معظلات بوجود آمد قنات گوهر ریز جوپار را می بینیم یعنی خارجی ها باید بیایند قنوات را به این شکل در بیاورند ؟ و احیاء کنند ؟
« چرا قنوات دیگر احیاء نمی شوند »
اشرف گنجویی بیان داشت : مسئله این ا
است شما می گویید ما تماماً از چاه استفاده کردیم توجه شما نسبت به قنوات برای تامین آب شرب در شهر کرمان به چه صورت بوده است ؟ یعنی شما در کرمان قنات ندارید ؟ شما به قنات ها چه توجه ای کرده اید ؟ این ها را تشریح کنید
و امروز اساسی ترین منابع تامین کننده آب شرب کرمان قنوات است مثلا مورگن زمانی که از مورگن صحبت می کنید یعنی که قنات که 500 سال قبل با قلم و چکش ایجاد کرده امروز تکنولوژی به کمک آمده امروز می شود تونل بزنیم با تکنولوژی قنات ایجاد کرد ... مگر نمی شود متناسب با وسایل فنآوری امروز ایجاد کنیم و قنات احیاء کنیم ؟
مدیر عامل شرکت آبفا هم در پاسخ به سوال خبرنگار تابناک و خبرنگار جام جم گفت : در مورد شن شویی حدود دو تا سه سال قبل من شخصا با مدیر شهرستان رفتم آنجا بازدید کردم دیدم یک لوله غیر مجاز جرئی دارند که آن را هم قطع کردیم شکایت و محاکمه هم شد از آن روز تا آنجایی که من مطلع هستم یک قطره آب از خط حسین آباد به آنجا نمی رود
مهندس طاهری گفت : پیشنهاد می کنم کارشناسان آب و چند نماینده از اصحاب رسانه از منطقه بازدید کنید و خطاب به مهندس غفاری (مدیر روابط عمومی آبفا ) قرار شد یک بازدید از منطقه با حضور کارشناسان و اصحاب رسانه صورت گیرد .
« من عاشق کرمان هستم »
سپس مهندس طاهری گفت : من عاشق کرمان و مردم کرمان هستم و اصلا لذت میبرم با این مردم دارم کار می کنم
وی افزود : راجع به سوال آقای اشرف گنجویی اتفاقا اگر در استان دو تا قنات سر و پا می بینیم که در پهنه استان که نفس می کشند زنده هستند که صد تا چشم مراقبشون است قنات های حسین آباد خان و مورگن هستند
مهندس طاهری ادامه داد: پنج نفر از نماینده رسانه ها قنات مورگن و حسین آباد را ببینید بررسی کنند اگر آنچا خلاف صحبت های من بود قضاوت کنید شما هیچ قناتی در استان به زیبایی و حفاظت نگه داری قنات حسین آباد خان نمی بینید سالی سه مرتبه بازدید می شود .
قنات بالا دست مورگن مال ما نیست ملک مردم است که به اتفاق مردم در احیاء و حفظ نگه داری نهایت تلاش راکردیم
آنجا مردم همه مدعی هستند ما 50 سال یا 100 سال آنجا هستیم و این قنات ها تملک مردم است
وی در خصوص ویلاسازی گفت : در منطقه مورگن کرمان صد یا هزار تا ویلا هست مسئولیتش با شرکت آبفا نیست من مفتش و ناظر ملک مردم نیستم، کار شرکت آبفا نیست که در ویلاسازی دخالت کند .
گزارشی از : منصور ایران پور
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار