کد خبر: ۷۶۸۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۲ 31 July 2019

افزایش قیمت پاکت بسته‌بندی، کیفیت سیمان را تحت الشعاع قرار داده است. سیمانی‌ها به دلیل آنچه گرانی پاکتت بسته‌بندی گفته می‌شود افزایش دوباره قیمت سیمان را از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خواستار شده اند. موضوعی که متولیان صنعت سیمان دلیل این افزایش قیمت را، گرانی بیش از دوبرابری پاکت‌های بسته بندی اعلام کرده که بهای تمام‌شده تولید را تحت الشعاع قرار داده است. در واقع فعالان حوزه سیمان در حالی بر گرانی مجدد با وجود اعمال افزایش 12 درصدی در ابتدای سال اصرار دارند که بارها از سوی فعالان این حوزه نسبت به عدم فروش با قیمت مصوب به واسطه نبود تقاضا تاکید شده است بنابراین در شرایطی که به اذعان سیمانی‌ها نرخ‌های مصوب منشاء اصلی در فروش محصولات محسوب نمی‌شود و شاهد شکست قیمتی هستیم. اصرار سیمانی‌های برای بالا بردن قیمت‌ها آن هم به جهت گرانی پاکت چندان از توجیه اقتصادی برخوردار نیست.
افزایش حدود 30هزار تومانی سیمان پاکتی
محمد شیخان دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با «پیام‌آوران معدن و فولاد» در خصوص دلایل درخواست افزایش قیمت سیمان علی رغم رشد 12 درصدی قیمت‌ها در ابتدای سال جاری اظهار داشت: به دلیل گرانی قیمت بیش از دوبرابری پاکت‌ بسته‌بندی، سیمان پاکتی با افزایش قیمت حدود 30هزارتومانی همراه خواهد بود.
وی افزود: پاکت سیمانی که در گذشته با قیمت 800تومان خریداری می‌شد، اکنون با نرخ حدود دوهزار تومان عرضه می‌شود که بر بهای تمام‌شده سیمان تاثیر قابل‌توجهی گذاشته‌ بطوریکه هزینه بیست هزار تومانی در هر تن را به تولیدکنندگان تحمیل کرده‌است.
شیخان با بیان اینکه پاکت سیمان به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه سیر صعودی را تجربه کرده‌است، گفت: پاکت سیمان از محصولاتی است که مواد اولیه آن از طریق پتروشیمی‌ها تامین می‌شود، بنابراین پاکت نیز از افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در امان نمانده‌است.
وی در خصوص تاثیر این افزایش قیمت بر صادرات اظهار داشت: صادرات سیمان معمولا به صورت فله‌ای صورت می‌گیرد اما در مواردی که سیمان پاکتی صادر می‌شود مسلما افزایش قیمت لحاظ خواهد شد.
شیخان با بیان اینکه صنعت سیمان کشور در سال جاری افزایش صادرات را نسبت سال‌های قبل تجربه کرده‌است، اظهار کرد: اما متاسفانه هم اکنون میزان صادرات نسبت به ماه‌های ابتدای سال جاری با کاهش قابل‌توجهی روبرو بوده که علاوه بر تحریم‌ها، عوامل داخلی نیز موثربوده است .
وی افزود: ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر میزان بازگرداندن ارز صادراتی به بازار ثانویه بسیاری از فعالان این بخش را با تردید ادامه فعالیت صادراتی همراه کرده‌است.
شیخان اضافه کرد: به دلیل تعهدات ارزی که ابلاغیه وزارت «صمت» متوجه صادرکنندگان کرده‌است، فعالان در صادرات سیمان کشور بسیار محتاطانه عمل می‌کنند که این موضوع زمینه کاهش صادرات سیمان را فراهم آورده است. شیخان در ادامه با بیان اینکه مصرف داخلی سیمان در ۶ ماهه نخست سال حدود ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بوده که کاهش ۲ درصدی داشته‌است، گفت: علیرغم رکود در بازار ساخت‌وساز، تولید سیمان کاهش چشمگیری پیدا نکرده اما به دلیل عدم تقاضا در بازار داخلی با قیمت پایین‌تری نسبت به نرخ مصوب به فروش می‌رسد.
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان خاطرنشان کرد: مصرف سیمان یکی از شاخص‌های رشد ساخت‌وساز است که نشان دهنده عدم تغییر محسوس در آن است، البته شاخص‌های دیگر نیز باید مورد بررسی قرار گیرند.
پاکت، دلیل گرانی سیمان
همچنین محمدعلی بُد عضو انجمن تولیدکنندگان سیمان دلیل افزایش دوباره قیمت سیمان را پاکت بسته‌بندی می‌داند و می‌گوید: متأسفانه عدم نظارت دستگاه‌ها باعث شده که کارخانه‌های تولیدی پاکت بسته‌بندی قیمت‌ها را بیش از دوبرابر افزایش دهند. وی با بیان اینکه افزایش قیمت پاکت باعث شده تا کارخانجات سیمان بیشتر محصولات خود را به صورت فله‌ای بفروشند، افزود: همین فروش فله‌ای نیز کیفیت سیمان را در بازار کاهش داده است به نحوی که برخی از افراد با احداث کارگاه‌های مختلف سیمان فله‌ای را خریداری و در بسته‌های کوچک ۳۰ کیلویی به همراه مواد مختلفی همچون پودر سنگ و خاک برای بالا بردن وزن عرضه می‌کنند که کیفیت را نیز تحت الشعاع قرار داده است.
بُد با انتقاد از اینکه امروز کارخانجات سیمان مازاد تولید داشته اما نمی‌توانند محصولات خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند، گفت: اگر دولت در برنامه‌ای مشخص قیمت سیمان را آزاد بگذارد این محصول نرخ واقعی در بازار را پیدا خواهد کرد و هزینه پاکت و سیمان تعدیل می‌شود.
وی با اعلام اینکه بازار پاکت و مواد اولیه نظارت سازمان حمایت را طلب می‌کند اظهار داشت: مسلما افزایش بیش از دوبرابری قیمت پاکت در حجم بالا بر بها تمام‌شده سیمان تاثیر می‌گذارد بنابراین دلیل افزایش دوباره قیمت سیمان علاوه بر صعودی که در تابستان داشت، مطمئنا افزایش قیمت پاکت است.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار