در محور گردشگری هفت باغ کرمان صورت گرفت؛
کد خبر: ۷۶۹۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵ 05 August 2019

به گزارش خبرنگار تابناک کرمان طی گفتگویی با مدیریت پروژه هتل سبز کرمان در ادامه می‌خوانید؛

در ابتدا لطف می کنید خودتان را برای خوانندگان عزیزمان معرفی کنید ؟

به نام خدا و با سلام و تشکر از شما بنده امیر مشکوة هستم مهندس عمران و کارشناس ارشد مهندسی زلزله از دانشگاه صنعتی شریف تهران بنده مدیریت پروژه هتل سبز کرمان را برعهده دارم که در کیلومتر11 محور هفت باغ علوی در حال احداث است ، این هتل اولین هتل پنج ستاره سبز ایران است. با توجه به اینکه استان کرمان جاذبه های گردشگری بسیاری دارد متأسفانه به دلیل کمبود زیر ساخت ها به اندازه کافی از بازار گردشگری کشور سهم ندارد، به همین دلیل گروهی از سرمایه گذاران به این فکر افتادند که احداث هتل پنج ستاره دیگر ( در حال حاضر فقط هتل پارس هتل پنج ستاره کرمان است ) می تواند به جذب گردشگران بیشتر کمک کند و سبز بودن این هتل می‌تواند یک برند سازی برای شهر کرمان انجام دهد.
از آنجایی که مردم کرمان از دیرباز دوستدار محیط زیست ومحافظ آب و انرژی بوده‌اند این برند سازی به شکل ساخت یک هتل سبز انجام شده است.

جناب آقای مهندس منظور شما از هتل سبز چیست؟


به این شکل می توان گفت که اکثر هتل ها در دنیا بعد از احداث به سمت سبز بودن رفته‌اند به طور مثال مسافران را تشویق می کنند که حوله‌ها و ملحفه را یک روز در میان تعویض کنند و یا اینکه از صابون ها و شامپو ها و مواد مصرفی که دوستدار محیط زیست است استفاده کنند . تعداد کمی هتل هم هستند که طراحیشون سبز است یعنی از همان ابتدا به شکلی طراحی شدند که در مصرف انرژی آب و سایر منابع طبیعی صرفه جویی می کنند ، اتفاقی که در هتل سبز کرمان افتاده است همین طراحی سبز است که الهام گرفته از طراحی بومی مناطق کویری است.ما در مناطق کویری طرحی داریم بنام گودال باغچه که قسمت میانی بنا حیاطی است که پایین تر از سطح معابر ساخته شده و باغچه آن به تلطیف هوای داخل خانه کمک می کند. همچنین پایین تر بودن بنا باعث میشود که از خاصیت حرارتی خاک اطراف استفاده شود در واقعا خاک عایق نیست ولی انتقال دما را به تاخیر می اندازد مثلا در قدیم دیوارهای کاه گلی در طول روز گرمای هوا را می گرفتند و در طول شب به داخل خانه انتقال می دادند.

کارهای الگو سازی این هتل به چه صورت است ؟


با توجه به سیستم های مدرن بادگیری که در این هتل ایجاد شده در طول تابستان احتیاج زیادی به سرمایش نداریم و فقط در هنگام زمستان برای گرمایش هتل به انرژی نیاز داریم ، برای آب هتل هم طراحی آن به گونه است که فاضلاب ها را از همان ابتدا به دو قسمت تقسیم می کند آب دوش و روشویی ها از سرویش بهداشتی جدا می شود که اصطلاحا به به آن " فاضلاب خاکستری" می گویند این فاضلاب قابلیت بازیافت راحتتری دارد و در سیستم های ویژه‌ای کاملا تصفیه می شود در حدی که قابلیت استفاده از این آب برای دوش هم وجود دارد اما ما طبق مسائل عرفی و فرهنگی استفاده آن را برای فلاش تانک ها و آبیاری فضای سبز گذاشته ایم .
همچنین مصالحی که ما استفاده می کنیم در حد امکان از مصالح بومی است بعنوان مثال تکنیکی برای دیوارهای داخلی استفاده کردیم که برخواسته از منطقه خاورمیانه است و در حال حاضر در کشورهای استرالیا، نیوزیلند و کانادا استفاده می شود به این تکنیک اصطلاحاً " خاک کوبیده " می گویند به زبان ساده در این تکنیک به جای اینکه از خشت استفاده کنند از خود خاک برای دیوار چینی استفاده می کنند که البته این دیوار مراحل تولیدی خاصی دارد و از استحکام زیادی برخودار است می‌توان گفت فرآیند تولید سنگ در طبیعت را به صورت مصنوعی انجام می دهیم. از این موارد در این هتل به وفور استفاده شده و نتیجه ی خوبی تا به این زمان داشته است که انشاا... سعی برآن هست بعد از اتمام کار گواهی سبز بودن هتل را هم از مراکز معتبر جهانی بگیریم .

آقای مهندس از خود فضا و متراژ هتل برایمان بگویید ؟


هتل در حدود ۲۰ هزار متر مربع مساحت دارد و شامل صد اتاق است این واحد ها به صورت سوئیت و اتاق‌های دو تخته با تمام امکانات می باشند ویژگی بارز این اتاق ها این است که هر اتاقی حیاط اختصاصی خودش را دارد، این هتل در دو طبقه احداث می‌شود ودر قسمت مشاعات فروشگاه‌هایی وجود دارد که در آن‌ها محصولات بومی مثل سوغات و صنایع دستی عرضه می‌شود، هتل دارای دو رستوران و مجموعه‌ای ورزشی مشتمل بر دو استخر مجزا برای خانم ها و آقایان، حمام سنتی، تالار برای مراسم عقد و عروسی و یک سالن آمفی تئاتر چند منظوره ( برای کنسرت‌ها ، همایش‌‌‌‌‌ها و... ) می‌باشد.

اعتباری که برای این پروژه در نظر گرفته شده است چه مقدار است ؟

 

باید عنوان کنم که آغاز طراحی این هتل از سال 95 شروع شده که 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد خاک برداری به صورت کامل انجام شده است و فونداسیون آن شروع شده علت طولانی شدن مراحل اجرا این بوده که سعی شده همه تمهیدات و موارد فنی در فاز طراحی پیش بینی شود تا بعدا با مشکلی مواجه نشویم .
ابتدای پروژه چیزی حدود 40میلیارد تومان برآورد هزینه می شد که با توجه به نوسان قیمت ها و اوضاع اقتصادی برآورد هزینه هم اکنون در حدود 100 میلیارد تومان می‌باشد.
بعد ازاحداث هتل در حدود 80 نفر نیروی بومی در قسمت های مختلف مشغول به کارخواهند شد. البته باید توجه داشت در بخش گردشگری اشتغال زایی هزینه بر می باشد ولی مزیت این صنعت ایجاد اشتغال به صورت پلکانی است یعنی شغل های تابعی وجود دارد که در کنار شغل های اولیه ایجاد می‌شوند.

با وجود نوسان های ارزی در بازار احتمال اینکه اولا پروژه شما در زمانبندی پیش بینی شده به اتمام برسد چقدر است و ثانیا اگر موانع در سر راه شما بوجود بیایید چگونه با آن برخورد می کنید ؟


اگر شرایط ایده ال پیش برود و مشکلی خاصی ایجاد نشود انشاا... پروژه تا سال 1400 به بهره برداری می رسد ولی با توجه به شرایطی که داریم احتمال می دهم پروژه را به دو فاز تقسیم کنیم و فاز اولش را تا سال 1400 به بهره برداری برسانیم که بشود از درآمد خود فاز اول فاز بعدی را تکمیل کرد و من فکر میکنم برای اتمام پروژه این منطقی ترین کاریست که می‌شود پیش بینی کرد . البته با توجه با نوسان های بازار ما سعی کردیم مقدار قابل توجهی از سرمایه اولیه را به خریداری مصالح اختصاص بدهیم آهن آلات مصرفی کاملا خریداری شدند همچنین مقداری از مصالحی که در مراحل بعدی استفاده می شوند نیز خریداری شده‌اند امیدواریم با پیش رفت کار بتوان سرمایه گذار بیشتری جذب کرد.

شما مجوز هایی را هم در این رابطه باید دریافت می کردید ؟ و حتما باید مجوزهایی هم از میراث فرهنگی دریافت میکردید ؟ استقبال و همکاری این نهاد به چه صورت بود ؟


خوشبختانه همه دوستان و مسئولین در سطح استان قول همکاری به ما دادند وحمایت معنوی زیادی هم داشته‌اند ، مراحل اداری که پیش بینی شده و طراحی شده است برای اینچنین کاری زمانبر هست و سختی های خودش را دارد من فکر می کنم شهری مثل شیراز و مشهد به دلیل ساخت و ساز هتل ها موارد این چنین به صورت روتین شده اما شهری مثل کرمان هنوز نه، به طور مثال شاید شهرداری یکی از مناطق کرمان اولین یا دومین باری باشد که مجوز برای ساخت هتل می دهد و آیین نامه‌های داخلی برای ساخت هتل پیش بینی نشده باشد که طبیعتا زمانبر می شود امیدوارم به مرور زمان این چنین مشکلات حل شود که برای هتل های بعدی زمان زیادی سپری نشود .

همه همکاری کردند فقط پروسه انجام کارها زمانبر بوده میراث فرهنگی هم که یک نهاد حامی است خیلی خوب همکاری کرد و در مقابل مجوزهایی که می دهند وجهی دریافت نمی کنند فقط اصول طرح را بررسی می کنند مجوزها را می دهند در قسمت های مثل نظام مهندسی ، شهرداری، اداره آب و برق ... باید وجهی را پرداخت کنیم که من فکر میکنم اگر که قصد توسعه صنعت گردشگری را در استان داشته باشیم باید ابتدا بگذارند پروژه پیش برود و در آمد زایی داشته باشد بعد مطالبات داشته باشند البته مصوبه دولتی هم به این شکل وجود دارد که پیشنهاد می دهد نهادها تسهیلاتی به این شکل در نظر بگیرند امیدوارم این موارد هم به مرور جا بیوفتد.
همچنین در کشور چیزی به نام صندوق توسعه ملی داریم که بخشی از درآمد نفتی در این صندوق ذخیره می‌شود و صرفاً برای توسعه زیرساخت ها باید استفاده شود قول مساعدت از استانداری برای دریافت تسهیلات از این صندوق داده شده است منتهی بخاطر طی شدند مراحل اداری کمی زمانبر است .

آقای مهندس چرا هفت باغ را انتخاب کردید داخل شهر را انتخاب نکردید ؟


هفت باغ محور گردشگری است و آینده روشنی برای بحث گردشگری در آن دیده می شود سرمایه گذاران قطعاً جاهای بیشتری را بررسی کردند با توجه ویژگی های که برای این هتل در نظر گرفتند از جمله اینکه این هتل 20 هزار متر مربع مساحت دارد فقط در دو طبقه ، یعنی گستردگی زیادی دارد در نتیجه احتیاج به زمین وسیع بود و همچنین فضای سبز کافی هم نیاز داشت متاسفانه در مرکز شهر زمینی با این ابعاد خیلی گرانتر بود وهزینه ها بالا می رفت ، هم چنین سازمان عمران علوی بسیار همکاری و پشتیبانی در همه مراحل کردند این ها انگیزه ای شد این منطقه را برای احداث هتل سبز در نظر بگیریم از طرفی خود شهر ماهان هم جاذبه های دیدنی بسیاری دارد کیلومتر 11 هفت باغ علوی هم به کرمان نزدیک است هم به ماهان و همچنین مراکز دانشگاهی کرمان بنابراین احتمال جذب گردشگر علمی هم با توجه به سالن های آمفی تئاتر و دیگر امکانات هتل جهت برگزاری همایشها، سمینارها و گردهمایی ها وجود دارد.

شما علاوه بر گردشکر داخلی گردشگران خارجی هم خواهید داشت ؟


امیدواریم، بهتر است به این صورت عنوان کنم که صنعت گردشگری علاوه بر مسائل مربوط به خود به مسائل سیاسی هم بستگی دارد اگر شرایط جوری باشد که گردشگر خارجی جذب استان کرمان ( گردشگرانی از چین ، روسیه ، اروپا و...) شود قطعاً هتل ما جذابیت های زیادی برای آن ها خواهد داشت همین سبز بودن یک ویژگی است که در اروپا بسیار مورد توجه هست استفاده از مصالح بومی و طراحی بومی که ما داریم قطعاً برای گردشگران خیلی جالب خواهد بود ، از طرفی هم گردشگری صنعتی فصلی است و فصل هایی داریم که گردشگر کمتری به سمت کرمان می آید ما به فکر آن هستیم در این فصول هم طرح هایی برای جذب گردشگر سلامت که از بخش های دیگر صنعت گردشگری است داشته باشیم تا که هتل خالی نماند و چرخ صنعت گردشگری در هتل سبز به خوبی بچرخد

خلق ایده احداث یک هتل سبز به چه صورت بود ؟


ایده ابتدا از گروه محدودی شروع شد با مشورت های زیادی که داشتند بررسی های زیادی انجام شد چیزی که به صورت کلی همه مشاورین می‌گفتند کار خوب و آینده داری برای کرمان است و بسیار مفید خواهد بود ولی چون از نظر بازگشت سرمایه خیلی طولانی است (چیزی حدود 15 سال) ، برای همین خیلی سرمایه گذاران علاقه ندارند به سمت این پروژه بیاییند، امیدوارم که این پروژه آینده خوبی داشته باشد تا سرمایه گذاران بیشتری به این سمت جذب شوند .

از لحاظ اینکه شهر کرمان زلزله خیز است برای این معضل چه تمهیداتی اندیشیده شده است ؟


شما وارد بحث تخصصی خودم شدید ، با توجه به اینکه این هتل سطحش از سطح زمین پایین تراست با شرایط اصولی می‌توان خطر زلزله را به صفر رساند. علاوه براین تیم مهندسی و آزمایشگاهی تمام مراحل طراحی و اجرایی را با دقت زیر نظر دارند تا سازه‌ای بی نقص بسازند و آرامش و آسایش رو به مهمانان هتل سبز هدیه بدهند.
در پایان سپاس گزاری می کنم از شما و مدیر مسئول نشریه هفتواد و از تمامی کسانی که در این راه ما را همکاری کردند و پشتیبان ما بودند از جمله: ریاست محترم سازمان عمران علوی کرمان ، شهرداری کرمان ، سازمان نظام مهندسی کرمان ، سازمان میراث فرهنگی کرمان و تمامی نهادهایی که با مدیریت این پروژه سبز همکاری داشته اند
خبرنگار: مهین نامجو
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار