کد خبر: ۷۷۱۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱ 15 August 2019

یک متخصص طب سنتی با بیان این‌که علاوه بر انسان برای هر یک از فصل ها نیز مزاجی تعیین شده است، گفت: در طب سنتی علاوه بر افراد، برای فصول و غذاها نیز مزاجی تعیین شده و مزاج فصل تابستان، گرم و خشک است.

به گزارش «تابناک»، دکتر فریبا رشدی، پزشک عمومی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که مزاج فصل تابستان در شمال کشور با مزاج آن در شمال غرب کشور تفاوت دارد، اظهار کرد: مزاج در شمال کشور به علت بارش باران و وجود کوهی در قسمت جنوب دریا و همچنین وجود دریای خزر گرم و تر بوده اما در شمال غرب کشور گرم و خشک است.

وی با بیان این‌که در این فصل باید میزان خورد و خوراک را کاهش داد، بیان کرد: در فصل تابستان باید مقدار خوراک مصرفی سنگین نبوده و از غذای سبک استفاده شود چرا که حرارت داخلی بدن به سمت خارج از بدن متمایل شده و با این‌که این موضوع سبب خنک شدن بدن می شود، قوت هاضمه دستگاه گوارش به علت از دست دادن حرارت کاهش می یابد.

این متخصص طب سنتی افزود: به همین علت مقدار خوراک مصرفی باید کم و بیشتر دارای مزاج سرد و تر باشد تا دستگاه گوارش دچار سنگینی و زحمت نشود.

رشدی با تاکید بر لزوم خنک بودن محل استراحت و کار در فصل تابستان، اظهار کرد: افراد دارای مزاج گرم و خشک باید در طول روز زمانی برای استراحت در محلی خنک در نظر گرفته و در زمان های بسیار گرم در محیط بیرون قرار نگیرند.

وی افزود: در صورت امکان مچ دست به پایین و مچ پا به پایین با آب خنک شسته شود، همچنین دوش گرفتن با آب ملایم متمایل به خنک به صورت کوتاه مدت به خنک شدن افراد کمک می کند.

این متخصص طب سنتی با تاکید بر اهمیت خواب کافی در فصل تابستان، گفت: افراد به ویژه افراد دارای مزاج گرم و خشک، داشتن خواب کافی به ویژه خواب شبانه را فراموش نکنند چرا که خواب باعث افزایش رطوبت مغز می شود.

وی افزود: حرارت مغز افراد دارای مزاج گرم در فصل تابستان افزایش یافته و خواب کافی این حرارت را با افزایش رطوبت مغز کاهش می دهد؛ همچنین تحریک پذیری زیاد، استرس، تپش قلب و پرخاشگری را با داشتن خواب کافی می توان کاهش داد.

رشدی با اشاره به زمان مناسب برای انجام فعالیت های ورزشی، بیان کرد: بهتر است ورزش و حرکات شدید را در اوایل روز یا اواخر آن که هوا نیز خنک است، انجام داده و از لباس های کتانی و نخی استفاده کرد.

وی افزود: فعالیت افراد دارای مزاج گرم و خشک در زیر آفتاب سبب سردرد، پرخاشگری، گرمازدگی، بی قراری، استرس و تپش قلب می شود.

این متخصص طب سنتی با اشاره به غذاهایی که به آسانی هضم می شوند، گفت: ماهی قزل آلا، گوشت جوجه، گوشت بزغاله، گوشت بره و گوساله به آسانی هضم شده و بهتر است از گوشت حیوانات درشت استفاده نشود.

رشدی افزود: مصرف سوپ گشنیز، آش غوره، خورشت کرفس، کدو، هویج، لوبیا سبز، خورشت آلو و آب دوغ خیار نیز در تابستان توصیه می شود.

وی با اشاره به چاشنی‌های مناسب برای مصرف در غذا، بیان کرد: زرشک، تمر هندی، آب انار ترش، رب انار، آبغوره و آبلیمو چاشنی های مناسب برای استفاده بوده و همچنین استفاده از شربت ریواس، انار، لیمو، آلبالو، به، نارنج و سکنجبین به صورت خنک در فصل تابستان توصیه می شود.

رشدی با اشاره به میوه‌های مناسب برای استفاده در این فصل، گفت: استفاده از میوه های آلبالو، گیلاس، آلو، آلوچه، توت سیاه، سیب متمایل به ترش، هندوانه، خربزه و خیار و همچنین استفاده از سبزیجاتی همچون کاهو، کدو، اسفناج و گشنیز توصیه می شود.

وی افزود: در فصل تابستان باید از خوردن غذاهای گرم و خشک، غذاهای تند و شور و غذاهای خیلی شیرین همچون خرما، حلوا و باقلوا پرهیز کرد.

رشدی با اشاره به سایر نکات تغذیه ای، بیان کرد: بهتر است از مایعات در حد متعادل و متناسب و از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده شود؛ همچنین باید دانست که ادرار صبحگاهی باید به رنگ زرد لیمویی باشد.

وی افزود: رنگ ادرار خیلی زرد نشان دهنده افزایش صفرا در بدن بوده و در این صورت باید از مایعات زیاد استفاده کرده تا بدن پاک سازی شود.

این متخصص طب سنتی با تاکید بر این‌که هر تدبیر درمانی باید با تجویز پزشک انجام شود، اظهار کرد: از انجام تدابیر درمانی بدون مراجعه به پزشک و به صورت خودسرانه همچون استفاده از دارویی که اسهال ایجاد می کند، حجامت و فصد باید پرهیز کرد چرا که این موارد خشکی بدن را افزایش می دهد.

وی با اشاره به تدابیر درمانی برای افرادی که خون دماغ می شوند، گفت: این افراد در ابتدا باید آزمایش خون داده و از نداشتن مشکل پلاکت و بیماری های خاص مطمئن شوند؛ شایع ترین و خوشبینانه ترین علت خون دماغ شدن در فصل تابستان، خشکی بینی است.

رشدی افزود: به این افراد توصیه می شود تا با استفاده از یک قطره روغن بنفشه یا روغن بادام شیرین بینی خود را چرب کنند؛ این کار علاوه بر افزایش رطوبت بدن، بدن را آرام کرده و جلوی خونریزی را می گیرد./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار