کانون دفاتر ازدواج و طلاق در نامه‌ای که موجب صدور بخشنامه شده مخالفت خود را با ترویج برگزاری عقد آریایی اعلام کرد.
کد خبر: ۷۷۸۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲ 05 September 2019

به گزارش «تابناک» کرمان به نقل از جامعه خبر چند سالی هست که عقد اریایی بین عروس داماد‌ها مد شده و اکثر عروس و داماد‌ها مایلن بعد از عقد عربی برای آن‌ها عقد آریایی خوانده شود تا با جملات فارسی به هم ابراز عشق کنند. عقد آریایی اتفاق قشنگی بوده و معمولا اجرا شدنش در مراسم عقد باعث می‌شود دختر و پسر احساساتی شوند و لحظات زیبایی ثبت شود، اما اینکه جای عقد رسمی و شرعی را بگیرد و شائبه‌های زیادی به همراه داشته باشد درست نیست و حتی چالش‌هایی را به همراه داشته است.
متن عقد آریایی 
– داماد: به نامه نامی یزدان
من تورا برگزیدم از میان همه خوبان
میان این گواهان بر لب آرم این سخن با تو
برای زیستن با تو
وفادار تو خواهم بود در هر لحظه و هرجا
پذیرا میشوی آیا؟
تو با من این چنین هستی که من با تو؟
– عروس: به نام نامی یزدان
پذیرا میشم مهر تو را از جان
هم اکنون باز میگویم میان انجمن با تو
وفادار تو خواهم بود، در هر لحظه، در هرجا
برای زیستن با تو
تو هم با من چنان با مهر پیمان کن، که من با تو
عروس و داماد: تو، چون هم آشیان خواهی شد با من
تمام عمر خواهم بود یک جان در دو بدن با تو
بهشت عشق سازم خانه را
سرشار از مهرو نورو عطرو یاسمن با تو
گواهان این پیوند: همایون باد این پیمان
همایون باد این پیوند
گرامی باد این سوگند
همایون باد
البته ناگفته نماند که عروس و داماد‌هایی وجود دارند که تنها برای بالا بردن کلاس عروسیشان و ثبت کردن این لحظات اقدام به برگزاری عقد آریایی جداگانه و به صورت اختصاصی در باغ و یا مکانی خاص می‌کنند. حتی در بعضی موارد هزینه زیادی نیز برای اینکار پرداخت می‌شود و البته باید بدانید که برگزاری عقد آریایی کاملا اختیاری است و به هیچ عنوان ممنوع و یا نیاز به مجوز خاصی ندارد و همانطورکه ذکر شد، هر شخصی میتواند برگزاری آن را بر عهده بگیرد و به عنوان عاقد در مراسم حاضر شود. البته پیشنهاد آن شخص به مفاهیم عقد آریایی و جملاتی که باید ذکر شود و همچنین ترتیب آن آگاه باشد.
لازم به توضیح است محیط برگزاری عقد آریایی با عقد شرعی نیز متفاوت است. اگر خودتان قصد برگزاری عقد آریایی دارید، باید بدانید که به ۳ مورد (محیط آرام با نور کم، شمع آرایی سفره عقد و مه) احتیاج دارید. مه باید طوری ایجاد شود که اطراف عروس و داماد را بگیرد. سپس عروس و داماد رو به روی یکدیگر ایستاده و دستان همدیگر را میگیرند و عاقد شروع به خواندن خطبه عقد آریایی می‌کند. هر جمله‌ای که از طرف عاقد گفته می‌شود را عروس و داماد باید تکرار کنند. جملات ابتدا به صورت پرسشی از طرف داماد با شعری زیبا آغاز می‌شود و بعد از آن، نوبت به عروس خانم می‌رسد که جواب داماد را با یک شعر زیبای دیگر بدهد در انتها که جملات عروس و داماد به پایان رسید، حال نوبت به مهمانان حاضر در مراسم می‌رسد که با جمله: همایون باد این پیمان / همایون باد این پیوند / گرامی باد این سوگند / همایون باد، همایون باد، همایون باد مراسم را به اتمام میرسانند. البته در این میان، عاقد نیز وظیفه سنگین تری نسبت به عروس و داماد و مهمانان حاضر دارد. متنی طولانی که باید با صدایی زیبا و خوانا از طرف عاقد خوانده شود در این متن، دعایی برای عروس و داماد به زبان فارسی خوانده می‌شود.
کانون سردفتران ازدواج و طلاق در مورد اقدام برخی دفاتر ثبت ازدواج و سالن‌ها و اتاق‌های عقد غیرقانونی نامه‌ای به سازمان ثبت اسناد زده که در جوابیه تبدیل به بخشنامه شده است.
در این بخشنامه بازرسان به شدت با این اقدام برخورد می‌کنند.
متن بخشنامه
انتهای پیام/*
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار