رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات؛
رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: مصرف کنندگان قلیان، ۳ لیتر منوکسیدکربن وارد ریه های خود می کنند.
کد خبر: ۷۷۸۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸ 08 September 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از مهر، غلامرضا حیدری، با اشاره به افزایش بار بیماری های ناشی از مصرف دخانیات و میزان مرگ و میر وابسته به آن در دنیا، افزود: درمانگران حوزه اعتیاد باید در درمان دخانیات حین درمان مداخله داشته باشند و درمان ترک دخانیات باید به عنوان بخشی از مراقبت های پزشکی ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه تجربیات علمی در دهه های گذشته نشان می دهد ارائه خدمات ترک مواد و دخانیات با هم می تواند در درمان وابستگی به مواد مخدر کمک کند، گفت: در صورتی که مقدار مصرف داروی نگهدارنده مواد مخدر کمتر شود، میل و رغبت به مصرف مواد کاهش می یابد و در ادامه میزان موفقیت در ترک مواد مخدر افزایش یافته و احتمال افزایش و یا قطع درمان و برگشت به مصرف مواد کاهش می یابد.

حیدری با تاکید بر مضرات قلیان خاطرنشان کرد: حتما در پشت اتوبوس ها دیده و یا در رادیو شنیده اید که مصرف یک وعده قلیان برابر با ۱۰۰ نخ سیگار است، شاید در ابتدا این مطلب را نوعی گزافه گویی تلقی کنیم اما این موضوع مستندات علمی دارد به طوری که یک پک به سیگار با خلا و مکشی که در دهان فرد حاصل می کند در مقایسه با یک پک قلیان با خلا مکشی که در قفسه سینه توسط دیافراگم و عضلات بین دنده ای فرد حاصل می کند، ۱۰ برابر مضرتر و خطرناک تر است.

وی ادامه داد: یک سیگار به طور متوسط 7 الی 10 پک دارد ولی یک وعده قلیان برابر 70 تا 100 پک را شامل می شود که این موضوع ثابت می کند یک وعده مصرف قلیان برابر با مصرف ۱۰۰ نخ سیگار است.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: مصرف کنندگان قلیان جدا از دریافت مقادیر زیادی دود، برابر ۳ لیتر مونوکسیدکربن که ناشی از سوختن ناقص ذغال سر قلیان است را نیز وارد ریه خود می کنند.

وی با اشتباه خواندن این تصور که حالت سمی دود قلیان پس از عبور از درون آب از بین می رود، افزود: دود قلیان به دلیل نوع توتون و تنباکو دارای فلزات سنگینی است و نکته اینجاست که عبور دود قلیان از میان آب نه تنها تصفیه ای انجام نمی دهد بلکه با مرطوب شدن دود زمینه برای جذب دود و در پی آن مشکلات ریوی و خونی در بدن فرد سریعتر مهیا می شود. 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار