هرسال برای واردات سیمان چاه نفت به کشور ۶ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود. سیمانی که از آن برای محافظت از لوله‌های استخراج نفت و گاز در مقابل فشار‌های ناشی از لایه‌های زمین و حملات یون‌های مخرب موجود در خاک و آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شود.
کد خبر: ۷۷۸۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹ 09 September 2019

به گزارش «تابناک» کرمان به نقل از جوان آنلاين، هرسال برای واردات سیمان چاه نفت به کشور ۶ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود. سیمانی که از آن برای محافظت از لوله‌های استخراج نفت و گاز در مقابل فشار‌های ناشی از لایه‌های زمین و حملات یون‌های مخرب موجود در خاک و آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شود. محصولی که برای بومی‌سازی آن شرکت‌های دانش‌بنیان به کمک شرکت‌های تولیدکننده سیمان کرمان آمده‌اند و قصد دارند با دست‌یابی به تکنولوژی این محصول مهم، ایران را از نیاز به واردات سیمان چاه نفت بی‌نیاز کنند.
عمده مصرف سیمان چاه نفت در صنایع نفت و گاز است. این سیمان برای لوله‌های استخراج نفت به کار می‌رود تا جلوی فشار‌های ناشی از لایه‌های زمین و حملات یون‌های مخرب موجود در خاک و آب‌های زیرزمینی را بگیرد. از همین‌رو ادامه فعالیت صنایع نفت و گاز بدون سیمان چاه نفت دور از انتظار است و با توجه به اینکه تاکنون تکنولوژی این محصول نیز در داخل بومی‌سازی نشده بود، تمام سیمان چاه نفت مصرفی در کشور از طریق واردات تأمین می‌شد. وارداتی که سالانه منجر به خروج حداقل ۶ میلیون دلار ارز می‌شد. بنابر این با توجه به حجم بالای ارزبری، ضرورت کنترل میزان خروج ارز از کشور برای کنترل اقتصاد داخلی و از همه مهم‌تر توجه به بیانات مقام معظم رهبری در راستای ضرورت حمایت از تولید داخل و پیش‌رفتن صنایع به سمت بومی‌سازی، شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت داخلی‌سازی فناوری این محصول حرکت کردند و حالا سیمان چاه نفت داخلی‌سازی شده است. داخلی‌سازی که با توان تولید سالانه ۵٠ هزار تن سیمان، ضمن صرفه‌جویی در خروج ارز، توانمندی آن را هم دارد که کلیه نیاز داخلی را پوشش دهد.

کیفیت بالای محصول داخلی

براساس بررسی‌های کارشناسی انجام شده کیفیت سیمان بومی‌سازی شده به نسبت سیمانی که از خارج از کشور وارد می‌شد بهتر است. چرا که به گفته کارشناسان مشخصه‌های یک سیمان چاه نفت خوب پایین بودن ویسکوزیته و قابلیت پمپاژ بالای آن است تا دوغاب بتواند در جای مناسب در درون چاه قرار گیرد و بلافاصله به استحکام لازم برسد. استاندارد‌هایی که گفته می‌شود سیمان چاه نفت کرمان سطح بهتر و بالاتری از آن را دارد. در این راستا مدیر آزمایشگاه و کنترل کیفی سیمان کرمان ضمن تشریح ابعاد فنی و تخصصی این محصول جدید به سیمان‌خبر گفت: «سیمان حفاری فراساحل کرمان در کلیه شاخص‌های فنی و تست‌هایی که با حضور کارشناسان شرکت‌های معتبر اروپایی و اماراتی صورت گرفته نتایج قابل توجه و بسیار بالاتر از حد استاندارد داشته و رکورد‌های کیفی این محصول به حدی بالاست که کمتر محصول مشابه خارجی توان رقابت با آن را دارد.» رضا فرازمند با اشاره به استفاده از این محصول افزود: «این محصول در فاز عملیاتی در چاه‌های فاز ١۴ پارس جنوبی توسط یکی از شرکت‌های حفاری مورد استفاده قرار گرفته که نتایج مطلوب و بالاتر از حد استاندارد به همراه داشته است.» وی با اشاره به ویژگی‌های مهم تولید این محصول در داخل ادامه داد: «علاوه بر کیفیت برتر و ممتاز، هزینه مقرون به صرفه، خودکفایی کشور و جلوگیری از خروج ارز، این سیمان در کمتر از ٧٢ ساعت از زمان ثبت سفارش توسط شرکت‌های حفاری به دست مشتری این صنعت می‌رسد.»

ضرورت ممنوعیت واردات تولیدات دانش‌بنیان

سیاست‌مداران امریکایی روزی که تحریم‌های خصمانه خود بر علیه ایران را به اجرا در آوردند فکر این را نمی‌کردند که دانشمندان و مهندسان جای جای کشور به این تهدید‌ها به عنوان فرصتی مهم نگاه کنند و بومی‌سازی را در صنایع مختلف پیش بگیرند. هدفی که اکنون نه فقط در صنایع مستقر در کلان‌شهر‌های کشور بلکه در تمام استان‌ها از جمله کرمان هم در حال پیگیری است و یکی از نتایج آن همین موضوع بومی‌سازی مواد اولیه مورد نیاز استخراج صنعت نفت و گاز به نام سیمان چاه نفت است. محصولی که به طور قطع ظرفیت تولید آن طی سال‌های آینده افزایش می‌یابد و به‌جای واردات حتی امکان صادرات هم پیدا خواهد کرد. البته گفتنی است که برنامه‌ریزی برای بومی‌سازی این صنعت به گفته فریدون رحمانی مدیرعامل کارخانه سیمان کرمان از سال ۷۸ آغاز شده بود و حالا کارشناسان این حوزه به دانش فنی سیمان چاه نفت دست یافته‌اند. از همین رو برای تولید و رسیدن به مرحله صادرات نیاز است متولیان از این بخش حمایت کنند. اولین گام برای حمایت از این بخش هم جلوگیری از واردات سیمان چاه نفت است. سیمانی که از این پس نمونه با کیفیت‌تر و ارزان‌تر آن به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور تولید می‌شود.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار