کد خبر: ۷۸۰۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱ 17 September 2019

به گزارش «تابناک» کرمان، هفته گذشته بود که جمعی از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان مقاطع مختلف رشته‌های تخصصی علوم آزمایشگاهی در نامه‌ای به سازمان نظام پزشکی خواستار لغو یکی از مصوبات این سازمان شدند.
این فارغ‌التحصیلان و دانشجویان با ارسال متنی به کیهان ضمن ارائه توضیحاتی درباره مشکل مذکور خواستار برطرف شدن آن شده‌اند.
درتوضیحات این فارغ‌التحصیلان و دانشجویان آمده است: «در مصوبه شانزدهمین جلسه شورای عالی سازمان نظام پزشکی مقرر شده است که فارغ‌التحصیلان دوره دکتری تخصصی رشته‌های تخصصی علوم آزمایشگاهی در صورتی مجاز به دریافت شماره نظام پزشکی هستند که حتما دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را نیز در رشته‌های مرتبط دریافت کرده باشند.
این مصوبه در حالی است که برخی از مقررات و مصوبات مربوط به این حوزه مغایر با مصوبه اخیر سازمان نظام پزشکی است.
بر اساس فصل دوم از قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی مصوب سال 1383 مجلس شورای اسلامی، این سازمان نقش مشورتی و تا حدودی نظارت بر اجرای برخی از قوانین حرفه‌های پزشکی را دارد و اختیاراتی در حیطه قانونگذاری و تعیین صلاحیت مشمولان عضویت در سازمان نظام پزشکی را نداشته و مطابق با قانون موظف به صدور شماره نظام برای همه مشمولان دارای صلاحیت از وزارت بهداشت می‌باشد.
بر اساس ماده 4 از فصل سوم قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی، کلیه‌ اتباع‌ ایرانی‌ پزشک‌، دندانپزشک‌، دکتر داروساز و متخصصین‌ و دکترای‌ علوم‌ آزمایشگاهی‌ (حرفه‌ای‌ یا متخصص‌) تشخیص‌ طبی‌ و لیسانسیه‌های‌ پروانه‌دار گروه‌ پزشکی‌ به‌ استثناء گروه‌ پرستاران‌ می‌توانند عضو سازمان‌ باشند. همانطور که ملاحظه می‌شود در این ماده پایه‌های تحصیلی قبل از دکترای علوم آزمایشگاهی ملاکی برای تعیین صلاحیت برای عضویت در سازمان نمی‌باشد.
بر اساس اصلاح ماده 3 و همچنین تبصره 3 الحاقی ماده 1 قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و داروئی و خوردنی و آشامیدنی، صلاحیت حرفه‌ای در امور پزشکی و رشته‌های پروانه‌دار توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌گردد و دخالت سازمان نظام‌ پزشکی در این امر غیرقانونی است. این موضوع نیز در تاریخ 2/7/1397 توسط وزارت خانه مربوطه به سازمان نظام پزشکی تاکید گردیده است که متاسفانه سازمان نظام پزشکی تن به اجرای قانون نداده و از اعطای شماره نظام پزشکی به فارغ‌التحصیلان دکتری تخصصی یاد شده امتناء می‌نماید. همچنین در تاریخ 3/10/97 معاون حقوقی مجلس وزارت بهداشت طی نامه‌ای از سازمان نظام پزشکی خواسته است، اعطای شماره نظام به دارندگان مدارک دکترای تخصصی PhD را به روال سابق برگرداند، در این نامه به صراحت اعلام شده که تعیین وظایف و صلاحیت شاغلان حرفه‌های پزشکی و وابسته باید با هماهنگی این وزارت خانه صورت گیرد، که متاسفانه سازمان نظام پزشکی از پاسخ به این نامه نیز خودداری نموده است.
ماده 3 و 5 آئین‌نامه تاسیس و اداره امور آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی، رشته‌های یاد شده  فوق را معادل دکتری تخصصی رشته‌های علوم آزمایشگاهی دانسته و اجازه تاسیس آزمایشگاه و تصدی فنی در بخش مربوطه را به آنها داده و عضویت این افراد در سازمان نظام پزشکی یکی از شرایط احراز مسئولیت فنی است.
براساس مواردی که گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که دریافت مدرک دکتری تخصصی به عنوان صلاحیت حرفه‌ای برای دریافت شماره نظام پزشکی کافی است و مطلقا صحبتی از مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد نشده است، زیرا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی قبل از آزمون ورودی، رشته‌های مرتبط را غربالگری کرده و اجازه شرکت به رشته‌های نامرتبط را از ابتدا نداده است. در ضمن پس از ورود دانشجویان به مقاطع مذکور وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با ارایه دروس کمبود به صورت جبرانی، موجب هم ترازی علمی برای فارغ‌التحصیلان دکتری تخصصی با هر پایه تحصیلی می‌گردد.»
گفتنی است، فارغ‌التحصیلان معترض به این مصوبه معتقدند مسئولان سازمان نظام پزشکی با این اقدام، صلاحیت وزارت بهداشت و برد‌های تخصصی رشته‌های مختلف را مردود اعلام کرده و بصورت مستقل اقدام به تصویب مصوبه فوق‌الذکر نموده است. تا قبل از تصویب این مصوبه، تمامی فارغ‌التحصیلان دکتری تخصصی علوم آزمایشگاهی با عنوان رشته‌های پروانه‌دار وزارت بهداشت، قادر به دریافت شماره نظام پزشکی بودند اما با مصوبه اخیر این افراد از ادامه فعالیت شغلی و علمی باز می‌مانند.
به نظر می‌رسد آنچه در این میان گم شده، معرفی مرجع قانونی برای ارائه شماره نظام پزشکی است و صد البته دانشجویانی که بعد از سال‌ها تحصیل به یکباره و با یک مصوبه برنامه تحصیلی و شغلی خود را برباد رفته می‌بینند.

انتهای پیام/کیهان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار