بر اساس آمارها مردم در سال گذشته ۹۱۰ میلیون بار به مراکز درمانی مراجعه کردند که برای این تعداد خدمات، در حدود ۱۳ هزار پرونده پزشکی تشکیل‌شده است. ۲۰۷ دادسرای انتظامی نظام پزشکی در کل کشور به شکایت‌هایی رسیدگی می‌کنند که مربوط به قصور پزشکی است.
کد خبر: ۷۸۱۹۱۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶ 22 September 2019

به گزارش تابناک کرمان، ملیحه محمودخواه؛ خطا و اشتباه در هر صنف و شغلی وجود دارد اما وقتی پای خطای پزشکی به میان می‌آید ماجرا شکل و شمایل دیگری به خودش می‌گیرد زیرا خطا و اشتباه در این حوزه شوخی‌بردار نیست و با جان و سلامتی افراد در ارتباط است.

وقتی صحبت از خطای پزشکی به میان می‌آید که فردی دچار نقص عضو و یا فوت می‌شود که احیا و نجات آن ممکن بوده است.

تجویز اشتباه دارو، بی‌تجربگی، عدم تعهد به شغل، پایین بودن کیفیت وسایلی که پزشک از آن استفاده می‌کند، همکاری با افرادی که تخصص کافی ندارند و پایین بودن سرعت عمل تیم پزشکی که در هنگام عمل جراحی می‌تواند جزو مصادیق خطاهای پزشکی باشد.

بریدن سر نوزاد در هنگام تولد، قطع دست کودک در هنگام خروج از رحم مادر، گچ گرفتن اشتباهی شکستگی که منجر به قطع دست کودک ۸ ساله شد، مرگ مادر پس از زایمان به دلیل عفونت شکمی، جا ماندن وسایل پزشکی در اعضا و جوارح بیماران در هنگام عمل جراحی ازجمله اشتباهاتی است که به مدد فضای مجازی خبرش رسانه‌ای شده و دست‌به‌دست می‌چرخد.

فاطمه مرادی دو سال پیش عمل جراحی زیبایی بینی انجام داده است اما اشتباه پزشکی سبب شده او از دیدن چهره خود در آینه خودداری کند و چند وقتی است پیگیر این ماجرا است

علی مسعودی از درد دندان به درد معده رسیده است و به گفته خودش یک سال پیش برای درمان ریشه به دندانپزشکی مراجعه کرده اما گویا درمان ریشه به‌درستی انجام‌نشده و دندان از داخل دچار عفونت شده است و مجبور به خوردن داروهای مسکن شده است همین قرص‌ها معده او را ناراحت کرده است.

مراحل شکایت از پزشکان چگونه است

۳ درصد اقدامات درمانی در دنیا منجر به شکایت و تشکیل پرونده می‌شود. در کشور ما این آمار ۶ هزارم درصد است که این رقم در استان‌های کشور باهم متفاوت است. بر اساس آمارها مردم در سال گذشته ۹۱۰ میلیون بار به مراکز درمانی مراجعه کردند که برای این تعداد خدمات، در حدود ۱۳ هزار پرونده پزشکی تشکیل‌شده است. ۲۰۷ دادسرای انتظامی نظام پزشکی در کل کشور به شکایت‌هایی رسیدگی می‌کنند که مربوط به قصور پزشکی است.

وقتی شکایتی در خصوص قصور پزشکان مطرح می‌شود مدارک لازم جمع‌آوری‌شده و طرفین دعوا در دادگاه حاضر می‌شوند تا محتوای پرونده رسیدگی شود، هرچند که در کنار آن آزمایش‌ها و معاینات بالینی نیز انجام می‌شود تا کارشناسان راحت‌تر در خصوص پرونده به نتیجه برسند.

اصولاً شکایت‌های پزشکی فرایند طولانی‌تری نسبت به سایر پرونده‌ها دارد و گاهی برخی از پرونده‌ها دو یا سه ماه زمان می‌برد تا به نتیجه برسد هرچند که پرونده‌های سنگین‌تر زمان بیشتری می‌برد و ممکن است پرونده‌ای تا یک سال نیز طول بکشد.

وقتی پرونده قصور پزشکی تشکیل می‌شود کیفرخواست صادر و پرونده به هیئت بدوی می‌رود در این هیئت ۱۳ نفر حضور دارند که متشکل از گروه‌های مختلف پزشکی، قوه قضاییه، نماینده جامعه پرستاری و نماینده سازمان پزشکی قانونی است.

با توجه به مدارک و بررسی‌هایی که انجام‌شده است کارشناسان به صدور رأی می‌پردازند. صدور رأی طبق ماده ۲۸ قانون از تذکر شفاهی شروع‌شده تا محرومیت موقت یا دائمی از طبابت است.

اما ممکن است به هر دلیلی طرفین دعوا نسبت به رأی اعتراض داشته باشند در چنین مواقعی مهلت ۲۰ روزه وجود دارد که هم شاکی و هم متشاکی به رأی صادره اعتراض کنند. پس از اعتراض، پرونده به مرکز استان و هیئت‌های تجدیدنظر می‌رود و مجدد مورد ارزیابی و کارشناسی قرار می‌گیرد و منجر به صدور رأی می‌شود.

اما به این مرحله که برسد و هیئت تجدیدنظر رأی خود را اعلام کند این نتیجه قطعی است مگر آرایی که به محرومیت پزشک منجر می‌شود دو هیئت عالی در تهران وجود دارد که کارشناسی نهایی در صورت تجدیدنظر به آن‌ها واگذار می‌شود و پس از بررسی نظر نهایی را اعلام می‌کنند.

بااینکه رأی هیئت عالی قطعی است اما باز دو طرف دعوا می‌توانند به رأی اعتراض داشته باشند و دادگاه تجدیدنظر استان نیز می‌تواند در خصوص آن نظر دهد.

بروز خطای پزشکی اجتناب‌ناپذیر است

اما بروز خطای پزشکی در هر جای دنیا اجتناب‌ناپذیر است اما نوع برخورد با پزشکان خاطی می‌تواند نقش تأثیرگذار در کاهش این خطاها داشته باشد.

محمدحسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع توجه کرده و معتقد است که پرداخت دیه و جریمه در این خصوص بازدارنده نیست و یک تشکیلات نظام‌مند در این زمینه نیاز است.

وی می‌گوید: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده که نظام گزارش دهی خطاهای بیمارستانی با معیارهای جهانی فاصله زیادی داریم.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی معتقد است لغو پروانه طبابت مجازات تعیین‌شده در کشورهای توسعه‌یافته برای برخورد با خطاهای پزشکی است.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار