تپه‌های شنی واقع در شهرستان‌های فهرج و ریگان استان کرمان هر ساله همچون آرام بخشی قوی امراض توریست‌ها و گردشگران داخلی و خارجی را التیام می‌بخشد.
کد خبر: ۷۸۱۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴ 24 September 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سالیان سال است که مردم برای درمان بیماری‌های خود به سراغ شیوه‌های مختلف درمان و پیشگیری در طب مدرن یا مکمل هامی روند، به کمک روش‌هایی نظیر طب سوزنی، رایحه درمانی، زالو درمانی و... تلاش می‌کنند تا احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را در طول زندگی کمرنگ‌تر کنند. یکی از روش‌هایی که امروزه برای درمان بسیاری از امراض به کار می‌رود ریگ درمانی است، مردم جنوب تا اسم ریگ به زبان آورده می‌شود یاد طوفان‌های شنی می‌افتند که روز‌های آن‌ها را به شب‌هایی تاریک تبدیل می‌کند ،ریگ‌ها و شن‌هایی که علاوه بر زحمت برای ساکنان شهرستان‌های فهرج و ریگان رحمت را هم به ارمغان آورده اند و برای درمان بعضی از بیماری‌ها کاربرد دارند.

آرام بخشی قوی در دل کویر!

هاله تاج الدینی متخصص طب سنتی ایرانی در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: طب سنتی ایران راهکار‌ها و تدابیر بسیار ارزشمندی برای بهبود کیفیت زند‌گی و کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌ها و اختلال‌های جسمی و ذهنی را دارد، به شرط آنکه تدابیر و نکات حفظ‌الصحی‌اش مورد توجه مردم و خانواده‌ها قرار بگیرد و در زند‌گی به کار گرفته شود، این روز‌ها ریگ درمانی در استان از جمله روش‌هایی است که ما به بیماران برای درمان بیماری هایشان توصیه می‌کنیم.

او افزود: یکی از شیوه‌هایی که از زمان‌های دور برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته، ریگ درمانی بوده است و کاربرد درمانیِ آن برای درمان بیماری‌های پوستی و مفصلی در جای جای جهان چشمگیر است.

از تأثیر درمانی خاک و شن غافل نشویم

او بیان داشت: متاسفانه امروزه به دلیل افزایش میزان آلوده‌گی محیط زیست، بسیاری از مردم تصور می‌کنند که خاک و شن (ریگ) را باید در گروه کثیف‌ترین چیز‌ها در طبیعت دانست و تا حد امکان باید از تماس با آن پرهیز کرد. به این ترتیب، خانواده‌ها ترس دارند که کودک شان به خاک و شن دست بزند در حالی که همین تماس ، آن‌هم خاک و شنی که از سلامت و بهداشت آن در طبیعت مطمئن باشیم، می‌تواند تاثیرات موثر و درمانی ویژه‌ای بر سلامت افراد داشته باشد.

آرام بخشی قوی در دل کویر!

تاج الدینی گفت: ریگ درمانی عموما برای درمان درد مفاصل و روماتیسم، ناراحتی‌های پوستی، بیماری‌های روماتیسمی، سیاتیک و درد‌های مزمن توصیه می‌شود.

او تصریح کرد: بر اساس متون طب سنتی تمرغ یا خوابیدن درشن یا اندفان در شن (ریگ) یکی از راه‌های درمانی برای بیماری‌ها است، خصوصا در بیماری‌هایی که ناشی از رطوبت بوده است برای مشکلات ناشی از مفاصل یکی از درمان‌های مفید ذکر می‌شود.

مکانی در استان کرمان با شن های روان

شهرستان‌های ریگان فهرج ازجمله شهر‌های استان کرمان هستند که پذیرای توریست‌ها و گردشگران داخلی و خارجی برای شن درمانی و بازدید از تپه های شنی هستند.

امین باقری فرماندار شهرستان ریگان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: بلندترین تپه‌های شنی ایران با ارتفاع ۱۰۰متر و وسعت۳۰کیلومتر مربع در روستای علی آباد پشت ریگ قرار دارند که همه ساله میزبان گردشگران زیادی برای ریگ درمانی هست، این تپه‌های شنی در ۱۲کیلومتری از مرکز شهرستان قرار دارند که به جز جاذبه گردشگری خاصیت درمانی نیز دارند.

او افزود: جهت رفاه حال گردشگران خانه بوم گردی در جوار این تپه‌های شنی راه اندازی شده است که تاکنون از ۱۰کشور از این تپه‌ها وخانه بوم گردی بازدید نموده اند.

فرماندار ریگان تصریح کرد: سند جامع تپه‌های شنی ریگان تدوین شده است که با تخصیص اعتبارات در این منطقه اجرایی خواهد شد، در حقیقت تپه‌های شنی که روزگاری مشکلاتی را برای اهالی منطقه ایجاد نموده بودند اکنون مکانی جهت درآمد زایی برای اهالی شهرستان هستند.

باقری گفت: مهمترین جاذبه گردشگری ریگان تپه‌های شنی این شهرستان است که به عنوان بزرگترین تپه‌های شنی جهان شهرت دارند و مکان مناسبی برای توریست درمانی هستند.

آرام بخشی قوی در دل کویر!

باقری بیان داشت: برای ریگ درمانی در این تپه‌های شنی ۴سایت در نظر گرفته شده است که به زودی عملیات احداث آن‌ها با مشارکت دهیاری روستا انجام خواهد شد.

امیر باقری زاده فرماندار شهرستان فهرج در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: ریگ‌ها یلان بزرگ‌ترین تپه‌های شنی کشور هستند که در کویر شهرستان فهرج واقع شده و دارای دو راه ورودی اند که یکی از راه‌ها از طرف شهداد و راه دیگر که در شرق استان و ورودی شهرستان فهرج است.

او افزود: وسعت تپه‌های شنی واقع در شهرستان ۱۵۰ در ۷۰ کیلومتر برآورد شده است که این تپه‌ها در حاشیه روستا شاهرخ آباد که خالی از سکنه است قرار دارند.

باقری زاده بیان داشت: برای رونق گردشگری شهرستان، خانه‌های بوم گردی برای راحتی حال گردشگران و توریستانی که برای ریگ درمانی به اینجا می‌آیند احداث کرده ایم.

او تصریح کرد: بلندترین تپه‌های شنی کشور در دشت لوت با ارتفاع ۵۵۰ متر قرار دارند به همین جهت پایگاه جهانی لوت در ورودی فهرج در حال احداث است.

شن هایی بدون مار و عقرب مناسب برای درمان بیماری

ریگ درمانی برای درمان بیماری‌های مختلف توصیه می‌شود ،و جالب بدونید درمحل ریگ درمانی هیچ گونه عقرب یا مار وجود ندارد مردم می‌توانند از این نعمت خدادادی برای درمان بیماری‌های خود استفاده کنند.

بدون شک وجود تپه‌های شنی در ریگان و ریگ‌های یلان در فهرج می‌توانند هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب کنند.

رضا بردبار معاونت سرمایه گذاری و سرپرست معاونت گردشگری میراث در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: تعداد کل گردشگرانی که شش ماهه اول ازجاذبه‌های گردشگری فهرج بازدید داشته اند نزدیک به ۳۸۰۰۰ نفراست که از این تعداد حدود ۲۳۰۰ نفر از ظرفیت شن درمانی بخش نگین کویر فهرج استفاده کردند.

او افزود: در شهرستان ریگان طی شش ماه اول سال نزدیک به ۵۰۰۰۰ نفر گردشگر حضور داشته است که از این تعداد نزدیک به ۵۰۰۰ نفر از ظرفیت تپه‌های شنی آن استفاده کرده اند.

در حقیقت استان کرمان به تپه‌های شنی و ریگ‌های یلان در دشت لوتش معروف است.

مجید نظری مسئول امور بیابانی سازمان منابع طبیعی استان کرمان هم گفت: سطح ماسه‌ای و تپه‌های شنی شهرستان فهرج ۳۷۹۵۷ هکتار برآورد شده است.

او افزود: در شهرستان ریگان تپه‌های شنی که فاقد مالچ پاشی هستند ۱۰۰۰ هکتار است و مساحت کل تپه‌های شنی استان که بیشتر به دشت لوت مرتبط است ۶۳۵۶۸۸ هکتار برآورد شده است.

اما هر چه که از فاید شن درمانی بگوییم بهتر از نظر مردمی که به این منطقه آمده اند نیست پیرزنی که از استان های مجاور برای دیدن تپه های شنی به ریگان آمده است گفت: این تپه‌ها شنی واقعا درد زانوهایم را آرام کردند و دوست دارم که حداقل سالی یک مرتبه برای ریگ درمانی به شهرستان‌های فهرج و ریگان بیایم.

گزارش از فاطمه جابری نسب

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار