تصمیم گیری پشت در‌های بسته نه تنها کمکی به بهبود تصمیم گیری‌ها و سیاست گذاری‌ها نمی‌کند، بلکه راه را برای هرگونه شفاف سازی بسته و اعتماد عمومی را سلب می‌کند.
کد خبر: ۷۸۲۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 25 September 2019

به گزارش «تابناک» کرمان، همانگونه که حضور خبرنگاران در جلسات شورا باعث آگاهی مردم از مصوبه‌های پارلمان شهری است و همچنین اطلاع رسانی دقیق و شفاف سازی موجب توسعه و آبادانی شهر می‌شود.
جلسات شورای اسلامی شهر در برخی از مواقع غیر علنی برگزار می‌شود که فقط در این صورت و بر اساس موازین قانونی حضور خبرنگاران در جلسه منع قانونی دارد که آن نیز قبلا اطلاع رسانی می‌شود.
چرا مانع از  ورود خبرنگاران به جلسات شورای شهر رفسنجان می‌شوند؟
تصمیم گیری پشت در‌های بسته نه تنها کمکی به بهبود تصمیم گیری‌ها و سیاست گذاری‌ها نمی‌کند، بلکه راه را برای هرگونه شفاف سازی بسته و اعتماد عمومی را سلب می‌کند.
حال این سوال مطرح می‌شود چرا با وجود اینکه بیش از دو سال از آغاز به کار شورای اسلامی پنجم می‌گذرد و همچنین در خواست‌های زیادی که از سوی خبرنگاران برای وارد شدن به جلسات علنی شورا داده شده است، اما باز هم مانع ورود آن‌ها به جلسات می‌شوند؟
شورا‌ها نهاد‌هایی هستند که مردمی بوده و خود مردم در انتخابات، اعضای شورا را انتخاب می‌نمایند؛ بنابراین مردم حق دارند از عملکرد اعضای شورا مطلع شده و نقد نمایند و همین حق آگاهی مردم از نحوه کارکرد کارگزاران سبب شده است اصل علنی بودن به عنوان اصل ضروری در قوانین اساسی پیش‌بینی گردد.
لازمه‌ی علنی بودن جلسات شورا، حضور خبرنگاران و رسانه‌ها در جلسات شورا است؛ بنابراین اگر خبرنگاران از حضور در جلسه شورای شهر محروم شوند اصل علنی بودن جلسه زیرسوال می‌رود پس خبرنگاران می‌توانند به عنوان نماینده مردم در جلسات علنی شورای شهر حضور داشته باشند.
اینگونه نشان می‌دهد که شورای شهر اسلامی رفسنجان رسانه‌ها را به عنوان حلقه وصل شورای شهر با مردم به رسمیت نمی‌شناسد.
نگارنده: طیبه کریمی
انتهای پیام/*
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار