در پی شایعات و سوالات متعدد شهروندان در خصوص حذف قبوض کاغذی برق؛
ماموران آموزش های لازم داده شده است با توجه به هر منطقه از شهر و محله مشکلات و سوالات مشترکین ما مأموران برق موظفند راهنمایی های لازم را به مشترکین بدهند ، از هر راهی که برای مشترکین راحت تر باشد آموزش های لازم به آنها داده می شود
کد خبر: ۷۸۵۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۰ 07 October 2019

به گزارش «تابناک» کرمان، در راستای حذف قبوض کاغذی که از ابتدای مهرماه سال جاری در کشور اجرا شده است مشکلاتی برای شهروندان در استانمان ایجاد کرده و سوالاتی در این زمینه مطرح است که نیاز به شفاف سازی بیشتری دارد به همین علت در زمینه اطلاع رسانی بیشتری داشته باشد با آقای امیر جهانشاهی مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شمال استان کرمان در این زمینه گفتگویی داشتیم که خدمت شما خوانندگان عزیز آورده شده است.

به هیچ عنوان هزینه اضافی دریافت نکرده ایم

در راستای دولت الکترونیک و صرفه جویی این طرح اجراء می شود

جناب آقای جهانشاهی با عرض سلام و خدا قوت برای ما بفرمائید علت اجرای این طرح چه بوده است ؟ آیا تا به اینجای کار به آن اهداف برنامه ریزی شده رسیده اید ؟
ـ با سلام عرض می شود که حذف قبوض کاغذی در راستای سیاست های دولت الکترونیک و جزء برنامه های وزارت نیرو بوده که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته از ابتدای مهر ماه سال جاری برای هیچ کدام از مشترکین برق ، قبض کاغذی صادر نشده است باید گفت : این یک طرح بزرگ و جامع در سطح کشور است که نیاز به زمان برای حل کاستی های آن و جا افتادن آن بین مشترکین دارد ، تا به این زمان طبق برنامه و حتی می توان گفت جلوتر از برنامه تدوین شده پیش رفتیم البته در ابتدای امر ممکن است سوالات و مشکلاتی برای مشترکین ایجاد شود که از طریق اطلاع رسانی های گسترده و همچنین کارشناسان و مأمورین آموزش دیده در صدد رفع آنها هستیم.

هدف اصلی از اجرای این طرح بزرگ در سطح کشور چه بوده است ؟ و آیا توانسته اید به این هدف برسید؟

ـ هدف از اجرای این طرح در درجه اول صرفجویی در همه زمینه ها بوده است از جمله : صرفجویی در هزینه های توزیع و مصرف کاغذ ، کاهش قطع درختان و حفاظت از محیط زیست ، پاکیزه نگه داشتن محیط زیست ، کاهش تردد مشترکین و مأموران برق ، سرعت در انجام امور و... می توان نام برد
باید گفت : از ابتدای اجرای این طرح چیزی حدود 300 میلیارد تومان در کل کشور صرفه جویی شده است . که این مبلغ به خرید بسته لوازم التحریر برای دانش آموزان مدارس در مناطق محروم و کمتر برخوردار اختصاص داده شده است که در شهر کرمان دو منطقه به عنوان پایلوت ( شهرک سعیدی و ا...آباد ) انتخاب شده اند که در این دو منطقه 900 بسته پخش شده است و 1100 بسته دیگر در بخشی هایی از شهرستان های کوهبنان ، راور و سایر شهرستان های شمالی کرمان توزیع خواهد شد، .با صرفه جویی در بخش های نیرو می توان کارهای بزرگی به نفع مردم انجام داد و مردم را تشویق به صرفجویی کرد و از هدر رفت منابع ملی جلوگیری کرد.

مردم به شایعات توجه نکنند

درصد مشارکت مردم کرمان در اجرای این طرح به چه صورت بوده ؟ آیا همکاری لازم با دستگاههای اجرایی را داشته اند ؟

در اجرای طرح حذف قبوض کاغذی در شمال و جنوب استان کرمان 98 درصد مشارکت کردند یعنی دو درصد بالاتر از میانگین کشوری استان کرمان مشارکت داشته است بالحمداا... ما مردم فهیم و دلسوزی داریم و خیلی خوب با ما همکاری داشته اند که جای دارد نهایت قدردانی از طرف خود و همکارانم را از آنها داشته باشیم.

شایعاتی در فضاهای مجازی و جامعه در خصوص افزایش هزینه برق مصرفی بوجود آمده است شما برای رد یا قبولی این شایعات چه توضیحاتی دارید ؟

 

ـ در اجرای طرح حذف قبوض کاغذی یکسری مشکلات برای شهروندان بوجود آمده از جمله : نارضایتی برای افزایش رقم قبوض پرداختی که مبلغ بالایی اعلام شده است و متأسفانه در شبکه های اجتماعی و مجازی شایعاتی پخش شده است ( همدستی اداره برق با مخابرات و صدا و سیما برای مردم و سوء استفاده و گرفتن هزینه های اضافی از مردم و ... ) که این موارد کذب توسط سخنگوی مرکز صنعت برق آقای دکتر رضوی مشهدی چندبار از شبکه خبر سیما پخش و منتشر شد چندین بار جوابیه دادند که چنین چیزی نیست و دلایل افزایش قبوض برق مصرفی شهروندان سه دلیل است :
1 ـ طرحی که اجرا شده است در تابستان بوده در تابستان به دلیل مصرف زیاد وسایل سرمایشی مغازه ، منازل و مراکز دولتی مقدار مصرف بالا بوده است به تبع آن قبض مصرفی افزایش پیدا کرده است
2 ـ در اردیبهشت بخشنامه ای صادر شد توسط وزارت نیرو و هیئت وزیران که در این بخشنامه آمده مشترکین بالای 300 کیلو وات برق مصرفی در ماه 23 درصد مشمول جریمه مصرفی می باشند.
3 ـ متاسفانه بعضی از مشترکین و سرپرست های خانواده زمانی که پیامک قبوض برای آنها آمده است روی آن حساسیت نداشتند و آن را نادیده گرفتند در نتیجه مقدار مصرفی روی هم انباشته شده است و برخی از مشترکین با رقم پرداختی بالایی مواجه شده اند که باعث شده این فکر در آن ها ایجاد شود که شاید با افزایش بی رویه رقم پرداخت هزینه اضافی گرفته اند . که به کلی ما آن را رد می کنیم.

افراد فاقد تلفن همراه و سواد و سالمندان به پُست بانک مراجعه کنند راهنمایی می شوند

آقای جهانشاهی از راههای پرداخت قبوض الکترونیکی برایمان بگویید ؟

ـ به پیامک پرداختی که دقت داشته باشید در انتهای قبوض برق آدرس سایت وجود دارد که می توان با وارد شدن به این لینک مشترکین میتوانند قبض خود را مشاهده کنند و اقدام به پرداخت آن کنند و فایل pdf آن را ذخیره کنند.
و سایر اپلیکیشن ها هم مانند اپلیکیشن همراه برق ملی که در سایت توانیر وجود دارد میتوانند وارد آن شوند و قبوض خود را پرداخت کنند و یا با نصب اپلیکیشن روبیکا ، تاب آپ ، سکه و ... می توانند به راحتی قبوض خود را پرداخت کنند البته در این بین ما مشترکینی داریم که به دلیل کهولت سن یا بی سواد بودن یا نداشتن تلفن همراه ، عدم دریافت پیامک به مشکل بر میخورند که برای آنها هم راهکار هایی اتخاذ شده این افراد می توانند با مراجعه به دفاتر طرف قرارداد در سراسر استان قبوض خود را پرداخت کنند و از آنها در رفع مشکلات خود راهنمایی بگیرند.
در روستاها هم که پُست بانک دارند می توانند با مراجعه به این مراکز قبوض خود را صادر کنند و اقدام به پرداخت آن نمایند ، پیشنهاد بنده این است که همه مشترکین در طول دوره پرداخت ماهانه به این پُست بانک ها مراجعه کنند به وسیله این پُست بانک ها می توانند راهنمایی بشوند و اپلیکیشن های مورد نظر رو دریافت کنند و قبوض خود را پرداخت کنند.

جز رسانه ها برای مشترکین در شهرها هم آموزش های لازم را در نظر گرفته اید ؟

بله ـ با اجرای این طرح شاید اینگونه به نظر برسد که ماموران برق در خانه های مشترکین نمی روند باید بگویم که ماموران ما برای قرائت قبوض طبق روال قبل مراجعه می کنند به این ماموران آموزش های لازم داده شده است با توجه به هر منطقه از شهر و محله مشکلات و سوالات مشترکین ما مأموران برق موظفند راهنمایی های لازم را به مشترکین بدهند ، از هر راهی که برای مشترکین راحت تر باشد آموزش های لازم به آنها داده می شود ما قبول داریم برای اجرای این طرح یک سری نواقص و کاستی ها هست توصیه من به شهروندان این است که عواید این طرح می ارزد که چند ماه تحمل بیاورند تا کاستی ها و مشکلات این طرح رفع شود.
گفت و گو از : کمالی فرد
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار