رئيس شوراي جهاني صنايع دستي منطقه آسيا و اقيانوسيه گفت: يكي از نتايج ثبت جهاني گليم، صادر كردن 80 درصد از توليدات اين نوع صنايع دستي از استان كرمان و شهر سيرجان است.
کد خبر: ۷۹۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱ 28 October 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از ایرنا، غدا هیجاوی روز پنجشنبه در آیین جشن ثبت جهانی گلیم سیرجان افزود: ثبت سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم برای آیندگان نیز ماندگار و موجب افتخار خواهد بود.  
وی بیان کرد: یکی از فعالیت‌های مهم بخش دولتی و خصوصی شهر سیرجان راه اندازی موزه، خیابان، بازار و پارک گلیم است که جای تقدیر دارد.
 
80 درصد صادرات گليم ايران از سيرجان كرمان است
رئیس شورای جهانی صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه تصریح کرد: یکی از فعالیت‌های مهم بخش دولتی و خصوصی شهر سیرجان راه اندازی موزه، خیابان، بازار و پارک گلیم است.  
وی ادامه داد: در یک ماه گذشته ثبت گلیم مردم سیرجان که مانند رویا بود به واقعیت پیوست و گلیم سیرجان به نام شهر دارستان ثبت شد.  
وی اظهار کرد: ثبت سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم برای آیندگان نیز ماندگار و موجب افتخار خواهد بود.  
هیجاوی تاکید کرد: اکثریت هنرمندان صنایع دستی در شهر‌های ثبت جهانی را زنان و مادران تشکیل می‌دهند که موجب افتخار و موجب اشتغالزایی می‌شود.  
وی گفت: جهانی شدن گلیم مسئولیت سنگینی بر شانه‌های فرماندار سیرجان خواهد گذاشت که از بخش خصوصی و هنرمندان حمایت کند که این هنر جهانی به نام شهر سیرجان و استان کرمان معرفی شود.  
وی تصریح کرد: یکی از کار‌های مهم وارد کردن بحث آموزش به دانشگاههاست که موجب تغذیه علمی در زمینه تولید گلیم می‌شود و باید دایره المعارفی نوشته شود که در موزه گلیم در اختیار بازدید کنندگان قرار گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: در دولت تدبیر و امید به بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توجه خاصی شده و استان کرمان اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه‌ها شاهد بوده است.  
محمود وفایی افزود: با پیگیری‌ها و همت مسئولان، امروز استان کرمان با بیش از ۶ اثر بر قله ثبت آثار جهانی در کشور ایستاده است.  
وی با بیان اینکه مرحله اول ثبت جهانی و ملی گلیم سیرجان انجام شد اظهارکرد: ان شاالله جشن ثبت جهانی گلیم هر سال نهادینه و برگزار شود تا بتوانیم دستاورد جدیدی را عرضه کنیم.  
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تاکید کرد: در مرحله سوم و اساس کار، باید قدر جهانی شدن گلیم سیرجان را بدانیم و در گذران روزگار این صنعت دستخوش بی مهری‌ها و کم لطفی‌ها نشود و امروز رسالت اصلی ما این است بکوشیم این صنعت زنده، پویا و در مسیر بسیار خوبی قرار گیرد.  
وی افزود: معتقدیم تولیدکنندگان و صادرکنندگان باید در بحث ارتقای کمیت و کیفیت بکوشیم و ممکن است عده‌ای از سودجویان هر تولید نازلی را به نام گلیم سیرجان ارائه کنند لذا باید همه استاندارد‌ها را رعایت کنند.  
وفایی گفت: تولیدکنندگان و بافندگان گلیم سیرجان بیش از ۴۰۰ سال این صنعت و هنر را زنده نگه داشتند و باید از همه فعالان و صنعتگران این هنر بسیار زیبا باید تشکر کنم.  
شهرستان سیرجان یکی از با سابقه‌ترین مناطق گلیم بافی در ایران به شمار می‌رود که صرف نظر از عشایر و روستاییان، بسیاری از زنان و دختران شهرنشین نیز به این کار مشغولند.  
گلیم شیریکی پیچ از شاخص‌ترین دست بافته‌های زنان روستایی و عشایری شهرستان سیرجان است که خاستگاه اصلی آن روستای دارستان در ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان سیرجان است.  
شورای جهانی صنایع‌دستی در شهریور ماه بعد از بررسی گزارش ارزیابان اعزامی به ایران، با ثبت سیرجان و مریوان به‌عنوان شهر‌های جهانی گلیم و کلاش و روستای کلپورگان به‌عنوان دهکده جهانی سفال موافقت کرد.  
استان کرمان در طول فعالیت دولت تدبیر و امید شاهد ثبت جهانی پنج اثر تاریخی و جاذبه طبیعی روستای تاریخی و دستکند میمند، کویر لوت شهداد، و قنات‌های گوهر ریز چوپار، قاسم آباد و اکبر آباد بم بوده است.  
سیرجان در فاصله ۱۸۰ کیلومتری غرب کرمان قرار دارد.  

انتهای پیام/*
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار