معاون اقتصادی وزارت امور خارجه در کرمان:
کد خبر: ۷۹۳۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۹ 02 November 2019

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: «آن‌چه که می‌تواند گردشگری را تقویت کند حمایت از زیرساخت‌ها است، حداقل باید هر کدام از شهرهای هدف گردشگری در کرمان یک هتل در حد استاندارد هتل رفسنجان داشته باشد، نگین کار سفر ما هتل رفسنجان بود که بسیار شکیل و آبرومند بود».

تجار کرمانی همسایگان را در اولویت بگذارند
به گزارش تابناک کرمان خبرنگار فردای کرمان نوشت، غلام‌رضا انصاری در نشست بررسی پتانسیل‌های توسعه‌ی روابط اقتصادی فرامرزی در کرمان که با حضور تعدادی از سفرا و رایزنان اقتصادی کشورهای خارجی برگزار شد، با اشاره به حضور سفرا در کرمان، اظهار کرد: «در این سفر مهمان‌نوازی کرمانی‌ها را از نزدیک لمس کردیم و گرمی حضور مردم بسیار الهام‌بخش بود و امیدواریم این سفر به کارهای عملی ویژه‌ای با کشورهایی که از ظرفیت‌های کرمان مطلع شدند بینجامد».
وی با بیان این‌که بیش از ۵۰ درصد مراودات تجاری ایران با همسایگان است، افزود: «از تجار کرمانی و همه‌ی فعالان اقتصادی کرمان می‌خواهم همسایگان را در اولویت بگذارند، همسایگان و بازارهای بسیار خوبی در اطراف ما است و ما در این بازارها مزیت‌های خوب و دسترسی ساده داریم، نزدیکی‌های فرهنگی با این مجموعه داریم و بنابراین باید ۱۵ همسایه در اولویت کاری باشند و هرجا شرایط را مناسب می‌بینیم نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم».
وی اضافه کرد: «تجارِ واردکننده و صادرکننده باید توجه داشته باشند که اساس این مراودات باید بر اساس یک قرارداد حقوقی قوی و چارچوب‌دار باشد».
انصاری توضیح داد: «متاسفانه یکی از ضعف‌هایی که در تجارت خارجی ما وجود دارد توجه نکردن به قراردادهای قوی و چارچوب‌دار است، لذا درخواست دارم اتاق بازرگانی در بخش حقوقی حتما یک حوزه‌ی مشاوره بگذارد و به تجار مشاوره بدهد زیرا این به وزارت امور خارجه کمک می‌کند وقتی این افراد با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند بتوانیم آن‌ها را دنبال کنیم».
وی ادامه داد: «الان شاهد هستیم به علت شرایط تحریم، مشکلاتی برای تجار به‌وجود می‌آید که متاسفانه به دلیل نبودن قراردادهای چارچوب‌دار عمدتا متضرر می‌شوند».
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه با تاکید بر تجارت با همسایگان، گفت: «مراودات ما با همسایگان با مشکلات کمتری روبه‌رو خواهد بود مخصوصا در فعالیت‌ها و نقل‌وانتقالات بانکی، ضمن این که باید قبل از آغاز هر تجارتی سازوکار نقل‌وانتقالات مالی را در آن تعریف کنیم، با همسایه‌ها این کار ساده‌تر انجام‌شدنی است».
وی با بیان این‌که با اکثر کشورهایی که مراودات تجاری داریم سعی می‌کنیم از پول‌های ملی استفاده کنیم، اظهار کرد: «این مساله نیاز ما را به نقل‌وانتقالات بانکی اگرچه صفر نمی‌کند اما کمتر می‌کند».
انصاری ادامه داد: «اولویت بعدی تجارت باید کشورهایی باشد که دسترسی راحت‌تری به آن‌ها از نظر رفت و آمد و نقل‌وانتقالات کالا و پول وجود دارد».
انصاری خاطرنشان کرد: «کشف بازارهای جدید و کشف بازارها در حوزه‌های قابل دسترسی باید از اولویت‌های اتاق باشد».
وی با اشاره به سازوکارهای صادراتی، گفت: «امیدواریم سال آینده سال توسعه‌ی صادرات نام‌گذاری شود، امسال سال تولید بود و در این حوزه کارهای بسیار خوبی انجام شده است و آن‌چه باید گام بعدی را برای آن برداریم بحث صادرات و بازاریابی است».
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه یادآور شد: «کرمانی‌ها در حوزه‌ی پسنه تجربیات بسیار خوبی دارند و من درخواستم از کرمانی‌ها این است که این تجربیات را منتقل کنند و آن را به سایر حوزه‌های بازاریابی گسترش بدهند».
وی ادامه داد: «متاسفانه ما تصورمان در بعضی از حوزه‌ها این است که اگر تولید افزایش یابد، حتما صادرات شکل می‌گیرد اما صادرات ابزار خودش را دارد ما باید سازوکارها را ایجاد کنیم تا بتوانیم صادرات داشته باشیم، تولید بدون صادرات یعنی ورشکستگی، تنها با هدف بازار ایران نمی‌توان تولید را افزایش داد».
انصاری خاطرنشان کرد: «یکی از سازوکارهای صادارات، صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات است و باید به تجار این آموزش را بدهیم که تجارت را بدون تکیه بر سازوکارهای صادراتی انجام ندهند زیرا بسیار با ریسک‌های بالایی روبه‌رو خواهند شد».

لزوم احداث هتل در شهرهای هدف گردشگری
وی یکی از نقاط قوت کرمان را مهمان‌نوازی و گردشگری آن بیان کرد و افزود: «ایران در گردشگری ملی و بومی خود موفق بوده و در سال‌های اخیر شاهد بودیم که میلیون‌ها نفر بین شهرها رفت‌وآمد می کنند و این بایستی به ایجاد زیرساخت‌های خوب برای گردشگری کمک می‌کرد».
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه بیان کرد: «آن‌چه که می‌تواند گردشگری را تقویت کند حمایت از زیرساخت‌ها است، حداقل باید هر کدام از شهرهای هدف گردشگری در کرمان یک هتل در حد استاندارد هتل رفسنجان داشته باشد، نگین کار سفر ما هتل رفسنجان بود که بسیار شکیل و آبرومند بود».
وی یادآور شد: «نباید انتظار داشته باشیم سرمایه‌گذار در یک شهرستان کوچک تمام سرمایه‌ی خود را به هتل اختصاص دهد، استاندار و فرماندار باید ببینند در سایر نقاط دنیا چگونه هتل می‌سازند و چطور به افراد امکانات می‌دهند که هتل بسازند».
انصاری گفت: «در یکی از کشورهای همسایه بیش از هفت هتل بالای پنج ستاره ساخته شده که نمی‌دانم مشتری آن را از کجا جذب خواهند کرد اما زمانی که شما از سرمایه‌گذار سوال می‌کنید که چرا این هتل را ساختی، می‌گوید دولت زمین را مجانی در اختیار من قرار داده است، وام داده و چند سال تنفس داده، اگر ما هم این شرایط را فراهم کنیم سرمایه‌گذار پیدا می‌شود اما اگر قرار باشد زمین را به نرخی در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهیم که تمام سرمایه‌ی فرد در آن زمین خلاصه شود و بعد عده‌ای نیز گلایه کنند چرا تسهیلات و زمین در اختیار آن قرار دادند، کار پیش نمی‌رود».
وی ادامه داد: «مردم باید بدانند یک هتل خوب یعنی زیربنای گردشگری، امروز گردشگرانی که به استان کرمان می‌آیند دوست دارند امکانات بسیار خوبی داشته باشند».
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان این‌که زیباسازی شهرها زمینه‌ی گردشگری است، اظهار کرد: «آثار تاریخی صرف نمی‌تواند پاسخگوی بخش گردشگری باشد اگرچه می‌تواند پاسخگوی گردشگری ملی باشد اما گردشگری بین‌المللی که هدف اصلی ما است باید زیرساخت‌های قوی‌تری داشته باشد که آن هم امکانات بیشتر بانک‌ها، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها را می‌خواهد تا شرایط برای سرمایه‌گذاران فراهم شود».
وی یکی از ظرفیت‌های کرمان را وجود نیروهای انسانی تحصیل‌کرده و باتجربه بیان کرد و افزود: «این نیروها بسیار ارزشمند هستند که باید روی آن‌ها بیشتر کار شود برای ارائه‌ی امکانات به آن‌ها و تلاش در حوزه‌های دیگر».
وی در ادامه یکی از فرصت‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را کشت فراسرزمینی بیان کرد و گفت: «دعوت کشورهای مختلف برای اعزام افراد برای کشت فراسرزمینی انجام می‌شود و در حال حاضر در بعضی کشورها که تعداد قابل‌ملاحظه‌ای هستند افرادی در حال کشاورزی هستند که محصول تولیدی خود را به ایران یا سایر کشورها می‌فروشند».
انصاری توضیح داد: «کشورهایی هستند که بدهی‌های درازمدتی به ما دارند و پیشنهاد آن‌ها این است که می‌توانند به جای پرداخت این پول، برای کشاورزی زمین در اختیار ما قرار دهند حتی در کشورهای همسایه، زمین آماده است برای این که در اختیار کشاورزان گذاشته شود».
وی با تاکید بر این‌که تعادل در تجارت باید حفظ شود، گفت: «وقتی تجارت سالم است که از بالانس خوبی برخوردار باشد. هم واردات باشد و هم صادرات».

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار