نشست رسانه‌ای جشنواره موسیقی نواحی در تهران برگزار شد؛
نشست رسانه‌ای «دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران» یکشنبه (۱۲ آبان ماه) با حضور محمد اله‌یاری (مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جشنواره)، محمدرضا علیزاده (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان) و احمد صدری (دبیر علمی) در دفتر موسیقی در تهران برگزار شد.
کد خبر: ۷۹۴۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۶ 05 November 2019

هدف صرفا برگزاری جشنواره نیست
به‌ گزارش تابناک کرمان به‌ نقل از ایسنا، در ابتدای این نشست، محمد اله‌یاری گفت: «جشنواره موسیقی نواحی یکی از سه‌گانه‌های جشنواره ملی در کنار جشنواره موسیقی جوان و جشنواره موسیقی فجر است. موضوع موسیقی نواحی با باورهای دینی و اجتماعی پیوند دارد و این وظیفه را بر دوش ما قرار می‌دهد که تفکیکی بین این جشنواره با دیگر جشنواره‌ها داشته باشیم. می‌خواهیم به حفظ و اشاعه این نوع موسیقی کمک شود. این جشنواره از پنجشنبه تا یکشنبه برگزار خواهد شد و برای برنامه‌ریزی‌های لازم چندین جلسه در تهران و کرمان برگزار شد».

بودجه جشنواره هنوز مشخص نیست! / آغاز اولین گام‌های گردشگری موسیقی در کرمان / از میزان بازخورد مردم در سال‌های گذشته آمار دقیقی نداریم
اله‌یاری خاطرنشان کرد: «همچنین در جلسات کرمان استاندار استان و مدیریت او حضور داشتند. برای ما جالب بود که مسوولی در بدنه کار اجرایی باشد. امیدواریم این تلاش‌ها به توسعه موسیقی نواحی و تکریم بزرگان این سبک کمک کند. چراکه هدف صرفا برگزاری جشنواره نیست».
در ادامه از مدیرکل دفتر موسیقی خواسته شد که درباره‌ی میزان بازخورد مردم از جشنواره طی سال‌های گذشته آماری را ارائه دهد که پاسخ داد: «درباره‌ی میزان بازخورد مردم در سال‌های گذشته آمار دقیقی نداریم.».
او همچنین گفت که برگزاری جشنواره در دیگر شهرهای ایران باید بررسی شود تا متوجه شویم که چه سودی برای آن شهر و جشنواره خواهد داشت. در کل ایران تنها تهران نیست.
الهیاری ادامه داد: «دستمزد گروه‌ها افزایش ۵۰ درصدی خواهد داشت، ولی بودجه‌ی جشنواره هنوز مشخص نشده است. برای تعیین محل برگزاری جشنواره در سال آینده باید منتظر ماند تا جشنواره تمام شود».

آغاز اولین گام‌های گردشگری موسیقی در کرمان
سپس احمد صدری، دبیر علمی دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران نیز در سخنانی درباره‌ی تغییرات این جشنواره توضیح داد: «جشنواره موسیقی نواحی، هویتی‌ترین نوع جشنواره موسیقی است و تنها جشنواره‌ای است که در سطح ملی در این حوزه برگزار می‌شود. در این دوره بالاترین رده‌های شهری کرمان در شورای سیاست‌گذاری حضور داشتند و نوید این را می‌دهد که امسال بتوانیم به لحاظ کیفی جشنواره بهتری را برگزار کنیم. اولین جلسات این جشنواره آذر سال گذشته آغاز شد و با حضور آقای اله‌یاری شکل جدی‌تری پیدا کرد. تصمیم گرفتیم محل برگزاری را تغییر دهیم و با پیگیری‌های شدید استاندار کرمان بار دیگر اعضای سیاست‌گذاری قانع شدند جشنواره در کرمان برگزار شود. در سال‌های گذشته مدیران شهری کرمان حضور نداشتند و مشکلاتی را داشتیم، مثلا در حوزه‌ی میراث کمی مشکل داشتیم ولی امسال در دسترس بودند».
وی ادامه داد: «در این دوره اولین گام‌های گردشگری موسیقی در کرمان آغاز شد تا به یک مقصد گردشگری موسیقایی تبدیل شود و در آینده شرکت‌های خصوصی بتوانند اسپانسر جشنواره شوند؛ چون یکی از مشکلات ما میزان بودجه این رویداد است. به نظر می‌رسد اگر بخش‌های خصوصی حمایت کنند می‌توان با وسعت و هنرمندان بیشتری در خدمت عزیزانمان باشیم. شهرداری و اداره کل ارشاد کرمان نیز امسال به طور کامل در این رویداد حضور داشتند. امسال علاوه بر اشخاص حقوقی وجود اشخاص حقیقی مانند علی‌اکبر شکارچی (آهنگ‌ساز و نوازنده) یا محمدرضا درویشی (کارشناس موسیقی) نیز در سیاست‌گذاری جشنواره به ما کمک کرد».
صدری با بیان این‌که محوریت این دوره به منظومه‌خوانی تغزلی اختصاص داده شده است، گفت: «هدف، دادن تذکری درباره‌ی این محتوای موسیقایی بود؛ چون رپرتوار مهمی در موسیقی اقوام است، انواع ملودی و ریتم‌ها در آن وجود دارد و می‌تواند کلیت موسیقی یک منطقه را به فرد آموزش دهد. همچنین امسال نفرات اول جشنواره جوان در رده‌ی سنی «ج» حضور خواهند داشت. یکی از نکات دیگری که در این دوره به آن توجه شد، بخش خاندان‌های هنر بود. در واقع خاندان‌هایی که به صورت چکیده (پدر، پسر و …) کار هستند را روی صحنه خواهیم داشت. حضور بانوان نیز به صورت گروه‌نوازی یا ترکیبی با آقایان حضور بیشتر خواهد شد. همچنین ۳۸ دانشجوی موسیقی‌شناسی حضور دارند و کارهای پژوهشی در حوزه‌ی موسیقی نواحی برای آن‌ها تعریف شده که انجام خواهند داد».
وی ادامه داد: «در این دوره نمایشگاهی از سازهای موسیقی اقوام و نمایشگاه عکسی از نوازندگان اقوام را خواهیم داشت که مسوولیت نمایشگاه را عکاسی در ایلام پذیرفته است و موزه موسیقی کرمان نیز فضایی را برای برگزاری این دو نمایشگاه در اختیار ما قرار داده است. همچنین برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب و سی‌دی صوتی و تصویری موسیقی نواحی را خواهیم داشت. در مراسم افتتاحیه‌ی جشنواره نیز تصمیم داریم از کتاب جشنواره رونمایی کنیم. همچنین جلسات و نشست‌های پژوهشی را برگزار خواهیم کرد که محوریت آن‌ها منظومه‌های تغزلی خواهد بود».
وی همچنین درباره‌ی علت حضور تنها دانشجویان رده‌ی سنی «ج» از جشنواره موسیقی جوان، گفت: «سن این دانشجویان به گونه‌ای است که می‌توانند بدون همراه حضور داشته باشند و جشنواره نمی‌تواند هزینه‌های همراهان را نیز تقبل کند».

طرح انتقادهایی به حضور دانشجویان در جشنواره
مریم قره‌سو، سرپرست دانشجویان کارشناسی موسیقی در این جشنواره نیز گفت: «فرهنگ موسیقی ایران به شکل کلی یک فرهنگ شفاهی است. پژوهش و مطالعه‌ی این موسیقی انواع سنت‌های موسیقی را حفظ خواهد کرد. امسال توانستیم این کار را با تعدادی از دانشجویان موسیقی‌شناسی دانشگاه تهران و هنر انجام دهیم. این کار کمک می‌کند تا بسیاری از گونه‌های موسیقی شناخته شود. رویکرد اول ما قوم‌نگارانه است تا دانشجویان هرچه را می‌بینند ثبت کنند و از افرادی که شرکت می‌کنند بیوگرافی کاملی داشته باشیم».
او یادآور شد که تحقیقاتی که صورت می‌گیرد در نهایت به نام خود اشخاص منتشر می‌شود و ما تنها به عنوان سردبیرهای کار نظارت خواهیم داشت.
در این نشست با توجه به کمبود بودجه‌ی جشنواره انتقادهایی درباره‌ی حضور دانشجویان وجود داشت که قره‌سو اطمینان داد نتیجه‌ی مثبتی حاصل خواهد شد.

برگزاری ۳۰ اجرا در استان کرمان
همچنین محمدرضا علیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در سخنانی با بیان این‌که امیدوار است امسال میزبانی خوبی را با تدابیر انجام شده داشته باشند، گفت: «به دلیل تنوع اقلیمی کرمان، این تنوع را در موسیقی آن نیز می‌بینیم. ویژگی شورای سیاست‌گذاری و ترکیب آن از ویژگی‌های امسال این دوره بود. امسال استان کرمان در کنار این جشنواره است و نه اداره کل ارشاد استان. امسال با حضور استاندار، مدیر کل صدا و سیما، استاندار کرمان و … شورای سیاست‌گذاری قوی را داشتیم و این ویژگی باعث شد جشنواره امسال شاخصه‌های متفاوتی داشته باشد».
وی بیان کرد: «در مجموع تلاش‌ شد تا مشکلات سال‌های قبل حل شود، محور گردشگری هنری مورد توجه ویژه قرار بگیرد و مخاطبینی را از سراسر کشور داشته باشیم. به طور کلی ۳۰ اجرا در سطح استان خواهیم داشت. همچنین امسال افتتاحیه و اختتامیه خواهیم داشت. با همت انجمن موسیقی کرمان پویش ثبت تصاویر مردمی نیز برگزار می‌شود. دو گروه موسیقی از ترکیه و یک گروه از افغانستان و جمعا ۱۳ هنرمند خارجی نیز در جشنواره حضور خواهند داشت. استان کرمان نیز با هفت گروه حضور دارد».
علیزاده اعلام کرد که اختتامیه‌ی جشنواره از تاریخ ۱۹ آبان در دانشگاه خواجه‌نصیر فرهنگیان و از ساعت ۷ تا ۹ شب برگزار می‌شود.

هزینه‌ای برای گروه‌های خارجی صورت نگرفت
در پایان کیوان فرزین، منتقد درباره‌ی گروه‌های خارجی که در این جشنواره حضور خواهند داشت، گفت: «امسال به یکی دو گروه خارجی بسنده شد و تصمیم این بود که امکانی پیش آید تا موسیقی نواحی ما در جهان شناخته شود. امیدوارم مدیران این امر را جدی بگیرند. چراکه هزینه‌ای برای گروه‌های خارجی صورت نگرفت و خود افراد آن را تقبل کرده‌اند».
به‌گزارش ایسنا؛ متولیان فرهنگی کشور در حالی به شناساندن موسیقی نواحی ما در سطح جهانی می‌اندیشند که در دوازدهمین دوره از این جشنواره که چهار روز دیگر آغاز می‌شود، به صرف حضور یک یا دو گروه خارجی بسنده شده است!
شایان ذکر است؛ دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از تاریخ ۱۶ تا ۱۹ آبان در شهر کرمان و در گستره‌ی ملی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به صورت غیررقابتی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار