جهانگیری در جلسه شورای‌عالی آب:
معاون اول رئیس جمهوری گفت: «تامین بخشی از آب مصرفی کشور از دریا باید در دستور کار شورای‌عالی آب باشد و این شورا با کمک رسانه‌ها و مراجع اجتماعی موثر، فرهنگ سازی لازم در این زمینه را انجام دهد».
کد خبر: ۷۹۴۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۲ 05 November 2019

به گزارش تابناک کرمان، به نقل از ایرنا، معاون اول رئیس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه ۱۳ آبان‌ماه در چهلمین جلسه‌ی شورای‌عالی آب با تاکید بر مدیریت منابع آبی و برنامه‌ریزی برای تامین آب مورد نیاز کشور، اظهار کرد: «تامین بخشی از آب مصرفی کشور از دریا باید در دستور کار شورای‌عالی آب باشد و این شورا با کمک رسانه‌ها و مراجع اجتماعی موثر، فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه را انجام دهد».
وی با بیان این‌که همه‌ی سازمان‌ها و نهادها با محوریت شورای‌عالی آب موضوع انتقال آب دریا به مناطق مرکزی و کم آب کشور را به عنوان یک اولویت و مساله اساسی در نظر بگیرند، افزود: «دستگاه‌های مختلف ملاحظات اجرای این دستور از جمله نحوه‌ی بهره‌برداری از آب دریا، نمک‌زدایی و مصرف بهینه‌ی آب شیرین شده را مورد بررسی دقیق قرار دهند و در صورت لزوم مصوبه‌ی مورد نیاز از مجلس شورای اسلامی نیز اخذ شود».
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که سواحل جزو توسعه‌یافته‌ترین بخش‌های هر کشور به شمار می‌رود، ادامه داد: «توسعه‌ی سواحل کشور در دولت‌ یازدهم و دوازدهم موضوعی حائز اهمیت بوده و اقدامات مناسبی به‌ویژه در حاشیه‌ی خلیج فارس و دریای عمان و سواحل مکران انجام شده است و تلاش گردیده تا با استفاده از آب دریا، فعالیت‌های اقتصادی و صنایع نیازمند آب در این مناطق رونق و توسعه پیدا کند».
جهانگیری با تاکید بر ضرورت ارتقای فرهنگ مصرف بهینه و پرهیز از مصرف بی‌رویه‌ی آب در کشور، بیان کرد: «باید از همه‌ی فناوری‌ها و روش‌های موفق دنیا در زمینه‌ی استحصال و مصرف صحیح آب استفاده کنیم».
وزیر نیرو نیز در این جلسه با اشاره به میزان نزولات جوی در سال جاری و پیش‌بینی‌ها از میزان بارندگی، گزارشی از چگونگی تامین کسری آب شرب و صنعت برای ۱۷ استان کشور از دریای عمان و خلیج فارس ارائه کرد.
وزیر جهادکشاورزی نیز با اشاره به بارش‌های روزهای نخست سال ۹۸ اظهار کرد:‌« باید در بلندمدت با اجرای طرح‌هایی بتوانیم منابع آبی کشور را به خوبی مدیریت کنیم».
بر اساس گزارش وزارت نیرو؛ کمبود سالانه‌ی آب شرب و صنعت مجموعا به میزان ۱۹۲۵ میلیون متر مکعب برای افق ۱۴۲۵ محاسبه و مقرر شده است با همکاری بخش خصوصی تامین این کمبودها با اجرای طرح‌های نمک‌زدایی و انتقال صورت پذیرد.
در این جلسه همچنین بر اساس تصمیمات قبلی شورای عالی آب مطالعات تامین آب شرب برای برخی از استان‌ها در فلات مرکزی ایران مطرح شد و مورد موافقت قرار گرفت تا وزارت نیرو مطالعه تفضیلی و اجرا را به انجام رساند.
در این نشست بر اساس تصمیمات شورای عالی آب، ریاست کارگروه‌های احیاء زاینده‌رود و نیز ساماندهی کارون بزرگ به معاون اول رئیس‌جمهوری محول شد.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار