کد خبر: ۷۹۴۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۲ 06 November 2019

به گزارش «تابناک کرمان»؛ متن نامه مهندس حسن اشرف گنجویی کارشناس آب به شهر ذیل است؛

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر فدائی استاندار محترم استان کرمان

نامه ذیل در مورخ22/8/97 پس از ملاقات حضوری که با مدیر مسئول هفته نامه هفتواد ، در دفتر کارتان داشتیم بنابه تأکید جنابعالی تهیه وتقدیم نمودم. درست دویست و چهل وشش روز از تاریخ تقدیم نامه می‌گذرد وتاکنون علی رغم مراجعت مکرر جواب معینی ارائه نشده است آیا:

1-سیستم مدیریتی تحت نظر استانداری قادر به تهیه پاسخ نیستند؟

2-گزارش ارائه شده نامفهوم هست؟

3-چرا گزارش به وزارتخانه‌های نیرو و یا جهاد کشاورزی فرستاده نشده تا قابلیت پیگیری پیدا کند؟

 

نامه دوم:
بسمه تعالی
جناب اقای دکتر فدایی

استاندار محترم استان کرمان
باسلام و عرض ادب:
احتراماً: پیرو مذاکرات حضوری مورخ20/8/1397 در محل دفتر کار جنابعالی در خصوص مسائل آب استان موارد ذیل را به استحضار می‌رسانم.
از آنجایی که این تحلیل و به همراه آن پیشنهادات ارائه شده، بنیانی ترین روش‌ها برای مهارفوری بحران آب می‌باشند منحصرا زیر نظر و با همکاری مستقیم جنابعالی حاضر به پیگیری آنها هستم.

الف-مقدمه: مختصر گزارشاتی در زمینه مسائل آب و خاک استان کرمان تهیه و تنظیم و پس از اینکه مدیران روزنامه ها چندین بار بررسی و ارزیابی نمودند، نیز پس از مصاحبه های پی در پی، کنترل سوابق کاری، بصورت آزمون و خطا در صفحات روزنامه ها درج نمودند.
پس از بررس نظرات خوانندگان مطلب بعدی و تا حدی که گزارش نمودند: ایده خروج از بحران آب زیر پای دولتی‌ها له شد. در دفتر مطالعات آب و خاک معاونت امور زیر بنایی وزارت کشاورزی واقع در کرج مشغول به کار بودم، اشراف کامل به تمامی مسائل امور زیر بنایی ، آب و خاک سراسر کشور داشتم، در کلیه ماموریت‌ها و بازدیدهای صحرایی سایر استانها را در ارتباط با سدهای خاکی، کانالسازی، تسطیح اراضی، پخش سیلاب، قنوات، آبخیزداری پیشرفته تر از استان کرمان می دیدیم، این مسئله همیشه فکر مرا مشغول کرده بود تا اینکه مصصم شدم که چون کرمانی هستم و به عمران و آبادی استانم علاقه دارم به کرمان منتقل شوم. وقتی که این مسئله با معاون امور زیربنایی وقت وزارتخانه سال (1372) مطرح نمودم , بشدت مخالفت و شش ماه پیوسته پیگیری کردم تا اینکه موافقت نمود و پس از هماهنگی با رئیس سازمان کشاورزی وقت استان کرمان در سال 1373 کرمان آمدم. از آن روز به بعد همیشه در ارتباط با امور اداری رشته کارم را دنبال می نمودم. تمامی گزارشات و مطالبی که از سال 1373 تهیه نموده و پس از هر ماموریت به مدیران و مسئولین استان ارائه نمودم چون نسخه دوم آنها را داشتم جمع بندی و مستندسازی کردم. خیلی دوست داشتم که برای حل مشکلات آب و خاک استان راه حل پیدا کنم، به همین جهت بازدیدهای صحرایی و پیدا کردن شناخت از امور اجرایی سازمان‌ها و ارگان‌ها را مهم می‌دانستم. به صرف بازدید و اظهار نظر سطحی به هر طرحی نگاه نمی‌کردم، حتماً سعی می کردم که از طرح های بازدید شده گزارش کارشناسی تهیه نمایم، ابهامات و مشکلات را گاهاً که لازم می دیدم با اساتید و همکاران معاونت امور زیر بنائی مطرح و از آنها راهنمایی می‌گرفتم. این شیوه و روش کار کردن در استان کرمان بسیار سخت و گاهاً غیر ممکن بود. با آشنا شدن با سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، احساس کردم که مطالبی که تهیه نموده ام ارزش دارند. مسئولین بسیج آنها را بخوبی مطالعه و بهترین تشویق نامه را اعطاء نمودند.از آن به بعد فکر کردم که مطالبی که تهیه کرده ام مورد ارزیابی قرار گرفته و محک می خورند. سعی بیشتری نمودم، دغدغه هایی که نسبت به مسائل آب و خاک استان داشتم بیشتر با مسئولین بسیج مطرح نمایم. تا جائیکه مرا به بسیج رسانه معرفی و اولین مصاحبه را انجام دادند. با پخش شدن مطلب مطروحه شور و شوق بیشتر کارکردن را پیدا کرده و همه مطالبی که تا این تاریخ در روزنامه های یک صفحه ، هفتواد، کرمان امروز، ندای وحدت، سرای وطن و گلدشت ملاحظه فرموده اید تهیه نمودم. نیز برای باخبر نمودن مسئولین استان ، تمامی گزارشات جدیدم را در بازرسی استانداری، دفتر امام جمعه محترم ، دفتر نمایندگان محترم کرمان بصورت کامل ارائه نمودم. به دلیل اینکه کلیه گزارشاتی که مطرح نموده ام دغدغه های واقعی و پس از بررسی های 24 سال کار پیوسته ام از سال 1373 در استان کرمان است، برای همگی آنها ارزش قائلم. آمادگی کامل دارم که برای اجرائی نمودن آنها با استانداری محترم به نحو احسن همکاری نمایم. اعتقاد دارم که راهکارهای ، آب‌های ژرف، بارور کردن ابرها، انتقال آب از بیکران‌های دور، همه و همه وقت تلف کردن برای تأمین آب حالت بحرانی استان کرمان هستند .اگر محور شناخت ما از مسائل آبی متمرکز به پتانسیل‌ها و امکانات موجود استان باشد، شکی نیست که قادر خواهیم بود به عالی ترین شکل بحران اب استان را مهار ومتناسب با شرایط اب و هوائی و کمبودهای استان و همچنین تلاش برای اجرائی نمودن پروژه های طولانی مدت سازگاری پایدار ایجاد نمائیم.

ب-وضعیت موجود
استان کرمان، وسیعترین استان کشورکه درعرصه های کشاورزی، صنعت، معادن ازپتانسیل‌های بالقوه برخوردار است.به دلایل ذیل در حال حاضر بحرانی ترین دوران قدمت تاریخی خود را سپری مینماید.

1- ناکارآمدی مدیرانی که مسئولیت‌های اجرایی تعیین کننده داشته، ولی قبل از شناخت مشکلات و برنامه ریزی برای مرتفع نمودن آنها سعی در سرپوش گذاشتن و مخفی نمودن را داشته‌اند تا دوره مسئولیت آنها تمام شود.

2-عدم شناخت از منابع تأمین کننده آب موجود استان و چگونگی بهره برداری از آن.

3-بکار نگرفتن تکنولوژی پیشرفته در تأمین آب (احیاء ومرمت قنوات,، مهار آب‌های سطحی، سیستم‌های آبیاری نوین)

4-طرح تئوری چاه بجای قنات,، اآزاد گذاشتن چاه‌های کوره و صنعتی برای افزایش آبدهی تا حد تبدیل پروانه آنها از صنعتی به کشاورزی.

5-مطرح نبودن معیارهای کارشناسی برای ارزیابی پروژه ها و طرح‌هایی که در چند دهه گذشته برنامه ریزی و اجراء شده‌اند.

6-سیاست‌های غلط و مخرب شرکت سهامی آب منطقه‌ای و شرکت‌های اقماری ان که به منظور سود جوئی و اختصاصی نمودن اعتبارات و درآمدها، چنان برای هموار نمودن چاه و چاه زنی دستورالعمل‌های خاص صادر نموده که تأمین آب از سفره‌های زیر زمینی استان کرمان برای نسل‌های آینده بصورت بنیادی ریشه کن شده است.

طرح مسائل مرتبط با مهار بحران آب از آب‌های ژرف، بارور کردن ابرها، انتقال آب و شیرین نمودن آب دریاها، کوچ شهر کرمان مواردی هستند که وزارت نیرو وسیله شرکت‌های اقماری آب خود در استان کرمان صرفاً به منظور دور نمودن اذهان عمومی از خرابکاری‌های خود در چند دهه گذشته است. توجه به مطالعه و اجرای پروژه‌هایی همچون آب‌های ژرف، بارور کردن ابرها، انتقال آب از بیکران‌های دور‌ که همه و همه قابل طرح و پیگیری هستند با مرور تاریخچه عملکرد وزارت نیرو قابل قبول برای هر تحصیلکرده‌ای که بنیه کارشناسی در امور آب استان کرمان را دارد نیست تنها وتنها راهکاری جدید برای سودجویی‌های بسیار کلان است.

ج-پیشنهادات

به منظورعبور از مسائل بحران ساز و ناملایمات پیش رو پیشنهادات ذیل مطرح می‌گردد.امید است که با تعمق کارشناسی کارشناسان ذیصلاح و اهمیت پیدا کردن در نظر استاندار محترم، مجمع محترم نمایندگان استان، مسئولین محترم کشوری هر چند که زمان برای هر کاری از دست رفته گامی برای مهار بحران آب برداشته شود.

1-ارزیابی کلیه پروژه‌های آب و خاک (آبیاری تحت فشار، آبخیزداری، قنوات، انتقال آب) اجراء شده در سراسر استان و تطبیق راندمان آنها با اعتبارات هزینه شده.

2-اعلام رسمی مالکان چاه‌های غیر مجاز استان و تعیین پراکندگی سهام یا حق آبه‌ها بین عوام و کارمندانی که بعد از مشغول به کار شدن در وزارت نیرو صاحب سهام شده‌اند. خاتمه بخشیدن به مالکیت آنها و ساماندهی عوام و تأمین آب انها.

3-کنترل دقیق کلیه کوره‌ها و چاه‌های صنعتی تأمین کننده آب که بتدریج از دو متر مکعب در شبانه روز به بیست یا بیشتر لیتر در ثانیه افزایش آبدهی پیدا کرده‌اند. لغو همه اضافه برداشت‌ها و تجدید صدور پروانه برای بهره برداریهای اولیه در حد نیاز کاری.

4-تعیین تیمی کارشناسی برای تهیه آمار دقیق از چاه‌های مجاز و غیر مجاز و میزان آبی که در هر ثانیه به کارخانه ذوب مس و شرکت‌های اقماری آن از آب سفره‌های زیر زمینی منتقل می‌گردد. همزمان برآورد و تعیین میزان مصرف استاندارد اآب همه مجموعه‌های ذوب مس، سپس برنامه‌ریزی برای اضافه برداشت‌ها در تأمین آب شرب شهرها و روستاهای مسئله دار مجاور نیز اقدام مشابه برای سایر مراکز صنعتی استان.

5-برنامه ریزی برای احیاء و مرمت قنوات استان با ارگانی مقتدر و متعهد و با هماهنگی حق آبه بران و مغنیان محلی.

6-به رسمیت شناختن رشته قنات و قنات داری و راه اندازی این رشته در دانشگاه ملی استان به منظور تحلیل تمامی بی تفاوتیهای گذشته و به روز نمودن این دانش بعنوان پشتوانه ای برای ارج نهادن به آثار ماندگار اجداد و نیاکانمان در ابداع این روش ماندگار تأمین آب.

7-بازنگری در کار همه طرح‌های سدخاکی، آبخیزداری، پخش سیلاب‌های اجرا شده ویا در دست اجرا اصلاح روشهای مطالعات و یا اجرایی در صورتی‌که قابلیت اصلاح دارند. ویا تخریب آنها قبل از اینکه مشابه فاجعه سدخاکی گروه راین فاجعه ای قویتر تکرار گردد.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
کدخدایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
سلام جناب مهندس
من یک کشاورز روستایی هستم میخوام بایک کارشناس قنات مشاوره ای داشته باشم.میخواهیم قناتمون رورفع مشکل کنیم ولی نمیدانم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار