کد خبر: ۷۹۴۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲ 06 November 2019

به گزارش «تابناک کرمان»؛ نماینده مردم کهنوج در مجلس خطاب به رئیس جمهور با احداث سد بر روی رودخانه هلیل حق آبه زیست محیطی و کشاورزان جنوب کرمان را قطع کردند. مردم به ناچار در اراضی موروثی چند هزار ساله خویش، مجبور به حفر چاه شدند. اکنون نه پروانه چاه می‌دهند و نه سوخت مردم را تأمین می‌کنند. ( 22 مهرماه 1398 خبرگزاری ایسنا)

انتقادی که نماینده کهنوج در انتقاداتش جا افتاد
براساس گزارش تابناک؛ شرکت بین المللی مطالعه کننده پروژه سد بتنی هلیل پس از انجام محاسبات و مطالعات دقیق از وسعت حوزه آبریز، میانگین بارندگی با مشابه سازی منطقه هلیل هم‌مدار و موقعیت جغرافیایی مشابه در سطح جهان و تهیه و تنظیم آمار مناسب با بارندگی و دما و میانگین آورد سالیانه را محاسبه نمودند.
سپس با بررسی های کارشناسی دقیقی از وسعت باغکاری ، کشت و کارهای آبخور رودخانه هلیل قبل از ساختمان سد با تعیین نیاز آبی کشاورزان و حق آبه بران پائین دست سد، سدی را با چنین مشخصاتی طراحی و منطبق با همه ارزیابی‌های زمین شناسی، هیدرولوژی، هواشناسی، نظارت و اجرا نمودند.
در سنجش نیاز آبی و تنظیم ارتفاع و حجم مخزن، شرکت احیاء اراضی سد هلیل که توسط وزارت نیرو بعد از ساختمان سد راه اندازی شد لحاظ نشده و جایگاهی برای آن در نظر گرفته نشده بود. همچنین آماری از سدهای خاکی و یا طرح هایی که بعنوان آبخیزداری ولی در عمل برای ذخیره آب در سراسر وسعت حوزه آبریز سد هلیل راه اندازی شده است ، قبل از طراحی سد برای شرکت مطالعه کننده عنوان و یا در طراحی منظور نشده است. با گذشت زمان طرح سد صفارود و انتقال آب شرب به شهر کرمان هم وصله ای نامتناسب بود که بدون پیش بینی شدن در مطالعات سد هلیل مطرح و پیگیری گشت. باتوجه به مسائل فنی و مهندسی مطروحه آیا بهتر نیست که نماینده مردم کهنوج درمجلس با طرح چنین سوالاتی چگونگی تصمیم گیری وزارت نیرو را در گذر زمان نسبت به راه اندازی شرکت احیاء اراضی سد هلیل در پائین دست ، چگونگی صدور مجوز طرحهای آبخیزداری و سدهای خاکی در حوزه آبریز سد هلیل و یا سد صفار را رسماً و کتباً از وزیر نیرو خواستار گردد.
بدیهی است که با طرح مسائل علمی و کارشناسی، حقایق اهمال و بی‌تفاوتی وزارت نیرو در ایجاد بحران آب استان کرمان نه تنها در زمینه سد هلیل بلکه در ارتباط با چاه‌های غیرمجاز سراسر استان، چاه به جای قنات با تبدیل مجوزهای حفر چاه کوره با آبدهی دو متر مکعب در شبانه روز به 20 با 30 لیتر در ثانیه، بی تفاوتی در مقاوم ذخیره سازی و مهار آب‌های سطحی، اختیار دادن به ذوب مس برای پمپاژ آب‌های زیر زمینی برای شستشو سنگ‌ها و در کنار آن ذخیره نمودن در مخزن سدی به ارتفاع هفتاد متر، بی تفاوتی نیست و نابود نمودن قنوات استان، روشن گردد. شاید صدای جنابعالی در مجلس به جایی برسد که کمیسیونهای متعهد مجلس به فکر چاره اندیشی برای استان کرمان بیافتند.

انتهای پیام/حسن اشرف گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار