سفر رئیس‌جمهوری به یزد و کرمان؛
نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی در نشست اقلیت ‌های دینی یزد با دستیار ویژه رییس جمهوری از علی یونسی خواست مطالبات جامعه زرتشتی این استان مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۷۹۶۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰ 10 November 2019

اسفندیار اختیاری عصر شنبه گفت: جشن سده در کرمان توسط شهرداری آن شهر برگزار می شود ولی در یزد باید آن قدر پیگیری کنیم تا به ما مجوز برگزاری این جشن ملی را بدهند.

وی با بیان اینکه جامعه زرتشتی یک جامعه سیاسی نیست بلکه یک جامعه فرهنگی است و دغدغه فرهنگی دارد تصریح کرد: سده و مهرگان همانند نوروز، جشن‌های ایرانی هستند و چون این جشن ها دغدغه های فرهنگی ما هستند برای حفظ فرهنگ ایرانی از آنها کوتاه نمی‌آییم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه وقف از آن زرتشتیان و شیعیان است، گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد موقوفات یزد متعلق به زرتشتیان است.

وی با بیان اینکه اداره کل مسکن استان می‌خواهد ۱۸۵ هکتار زمین موقوفه زرتشتیان را برای ساخت مسکن استفاده کند، از نماینده رییس جمهور خواست تا به مدیرکل مسکن استان بگوید شکایتش را از انجمن زرتشتیان یزد پس بگیرد.

اختیاری افزود: سرانه شهدای زرتشتی از شهدای دیگر اقشار بیشتر است و حال سوال این است که چند مدیر زرتشتی در استان یزد داریم؟.
رئیس انجمن زرتشتیان یزد هم در این نشست گفت: یزد پایتخت فرهنگی زرتشتیان است و اصلی ترین زیارتگاه های معاصر زرتشتیان در یزد قرار دارد.

سپنتا نیکنام با اشاره به اینکه زرتشتیان و مسلمانان در طول سال ها زندگی مسالمت آمیزی در یزد باهم داشتند، گفت: تمایز انسان ها قبل از آنکه به لحاظ دین باشد از نظر اندیشه و کردار است در حالی که همه ایرانی هستیم.

وی به مشکلات زرتشتیان در یزد اشاره کرد و گفت: زمین دخمه، وقف است و بعد از انقلاب به دانشگاه یزد واگذار شده که نتوانستیم آن را پس بگیریم.

عضو شورای اسلامی شهر یزد از بی نام و نشان بودن پارک مارکار انتقاد کرد و گفت:  فردی که زمین را به پارک واگذار کرده خواسته است تا نام او بر روی پارک بماند.

نیکنام با بیان اینکه درخواست داده بودیم تا بلوار جلوی دخمه را به نام بلوار شهدای زرتشتی بگذارند تا بدانند زرتشتیان هم برای خاکشان شهید دادند، گفت: این موضوع به امری برای تخریب من تبدیل شد و گفتند این کار تبلیغ محسوب می شود.

جشن سده موضوع دیگری بود که رییس انجمن زرتشتیان یزد از آن انتقاد کرد و گفت: چرا باید برای جشن سده حساسیت ایجاد شود در حالی که این یک جشن ملی و ایرانی است و نباید جشنی مختص زرتشتیان به حساب آید.

وی پنجاه درصد علت ثبت جهانی یزد را آثار زرتشتیان خواند و گفت: دو مورد را برای ثبت جهانی یزد پذیرفتند که یکی از آن زندگی زرتشتیان در یزد بوده است.

نیکنام از نماینده ویژه رئیس جمهور خواست تا کمیته ای با حضور مسئولان استان جهت بررسی مشکلات زرتشتیان تشکیل شود و به صورت مدام مسائل آنان را پیگیری کند.

در سفر روز یکشنبه رییس جمهوری به استان یزد 500 طرح مختلف بهره برداری می شود.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
به ادیان احترام بگذراید همه الهی هستند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار