در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مطرح شد:
کد خبر: ۸۰۰۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷ 28 November 2019

شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان همچنان در جست‌وجوی یافتن آمار واقعی معتادین متجاهر استان است؛ آماری که از پنج هزار نفر بهزیستی تا صفر دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در نوسان است!
به گزارش تابناک خبرنگار فردای‌کرمان نوشت؛ دبیر شورای ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان، بعدازظهر سه‌شنبه، پنجم آذرماه در نشست این شورا با اشاره به مصوبات نشست قبل این شورا، اظهار کرد: «یکی از مصوبات نشست، آمار واقعی از معتادان متجاهر استان بود که هنوز آمار واقعی به دست ما نرسیده، بهزیستی آمار کلی ارائه داده، پلیس مبارزه با مواد مخدر جمعیت معتادین متجاهر استان را هزار و ۸۰۰ نفر اعلام کرده، دانشگاه هنوز آمار خاصی ارائه نداده و دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان آمار صفر را اعلام کرده است!». وی بیان کرد: «در خصوص نشت متادون نیز گزارش واصل نشده است».

آمار واقعی معتادان متجاهر استان معلوم نیست!

آمار بهزیستی دربارۀ معتادین متجاهر اشتباه است
مدیرکل بهزیستی استان کرمان هم در این نشست در بخشی از گزارشی که ارائه کرد توضیح داد: «در مرکز ماده‌ی ۱۶ مردان از ابتدای سال، یک‌هزار و ۴۹۹ نفر پذیرش شدند که ۴۳۵ نفر از این افراد شاکی خانواده داشتند».
عباس صادق‌زاده با بیان این‌که سه‌هزار و ۴۹۲ نفر از ابتدای سال جاری به مراکز کارشناسی یا DIC مراجعه کردند، گفت: «تصور ما این است با توجه به این تعداد، استان می‌تواند به طور میانگین حدود پنج هزار معتاد متجاهر داشته باشد».
اسماعیلی، رئیس اداره نظارت دانشگاه علوم پزشکی کرمان اما نسبت به آمار معتادین متجاهر ارائه شده توسط بهزیستی واکنش نشان داد و با بیان این‌که این آمار اشتباه است، گفت: «یک کار تحقیقاتی با سه گروه از بخش بهداشت و روان دانشگاه علوم‌پزشکی انجام شده که با سه دیده‌بانی و سه میدانی کار شده کل آمار معتادین تزریقی‌ ما بیش از ۲۰۰ نفر هستند».
وی ادامه داد: «بر اساس تعداد پاتوق‌هایی که در شهر کرمان بررسی شده نشان می‌دهد ۳۰ درصد برای ماندن و اسکان آمده بودند و بی خانمان تلقی می‌شوند».
اسماعیلی گفت: «از این تعداد حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر متجاهر بودند، البته متجاهر خارج از دیدگاه پلیس و سیستم قضایی، با سه شاخص ولگرد، بی‌خانمان و کسی که آلات مصرف را به همراه داشته باشد، بنابراین آمار پنج‌هزار نفر بسیار رقم بالایی است».
اسماعیلی اما اظهار کرد: «۳۰ درصد کسانی که پاتوق‌ها مراجعه می‌کنند بی‌خانمان هستند».
مدیر کل بهزیستی پاسخ داد: «این آمار بر اساس مراکز DIC است و اگر بر اساس پاتوق‌ها محاسبه شود آمار بسیار پایین است».
صادق‌زاده توضیح داد: «با علائمی که در تعریف آمده و سه شاخص را برای آن مشخص کرده حتی تعدادی در پاتوق‌ها هم متجاهر محسوب نمی‌شوند زیرا تعدادی صرفا برای اسکان آمده‌اند».
‌رئیس اداره نظارت دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: «در حال حاضر ۲۰ مرکز DIC داریم که همه‌ی آن‌ها تجمعی هستند، آمار اشتباه می‌تواند تحلیل و برنامه‌ریزی اشتباه به دنبال داشته باشد».
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان نیز ارائه‌ی آمار متناقض از تعداد معتادین متجاهر استان را به دلیل تعاریف مختلف از تجاهر دانست و اظهار کرد: «قبل از این‌که بهزیستی، نیروی انتظامی و علوم پزشکی آمار ارائه دهند باید در خصوص معنا و مصداق متجاهر به جمع‌بندی برسند و بعد آمار ارایه شود».
محمدصادق بصیری گفت: «قبل از جلسه‌ی آینده، کمیته‌ای در این رابطه شکل بگیرد و در نشست بعدی گزارش آن ارائه شود».
وی با بیان این‌که یک ناآرامی به نام مواد مخدر زیرپوست شهر داریم، گفت: «این مشکلی به صورت خزنده وارد می‌شود و اگر آن را جدی نگیریم به همه‌ی ما صدمه می‌زند». 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار