زاهدی خطاب به هیئت وزیران در مورد رژیم حقوقی خلیج‌فارس هشدار داد؛
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از دولتمردان خواستار تأمین آب از طریق خلیج‌فارس و دریایی عمان شد و گفت: به حسب آنچه که ما اطلاع پیدا کردیم برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال این هستند که رژیم حقوقی برای خلیج فارس تدوین و در مجامع بین‌المللی تصویب کنند.
کد خبر: ۸۰۰۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵ 27 November 2019

به گزارش خبرنگار «تابناک»؛ محمدمهدی زاهدی در بازدید از طرح ملی انتقال آب خلیج فارس به کرمان، گفت: بازدید بسیار خوبی بود امروز از خط انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان همچنین وی اعلام کرد: در ادامه‌اش اگر مازادی باشد به استان یزد، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه کار بسیار سنگینی بود، افزود: چند هزار میلیارد تومان هزینه این ابر پروژه بود چون از ۷۰ پروژه کوچیک تشکیل شده است.

وی ادامه داد: بحث آب، برق، جاده، لوله و خیلی مشکلات الحمدالله کارها به خوبی پیش می‌رود، سرعت بسیار خوبی دارد از آنچه که گزارش شد امیدواریم تا پایان سال انتقال آب به گل‌گهر صورت بگیرد و سال آینده تا شهریورماه آب به سرچشمه برسد.

نماینده مردم کرمان و روار در مجلس دهم تصریح کرد: این یک موفقیت بسیار بزرگ و تجربه بسیار بزرگی بود برای کشورمان خوشبختانه بسیاری از کارها به دست ایرانیان صورت گرفت که خود باب جدیدی را باز کرده در اجرای چنین پروژه‌هایی که متکی به بخش خصوصی داخل کشور است.

زاهدی اضافه کرد: از این بابت تشکر می‌کنیم هم از سرمایه‌گذاران و هم هلدینگی که در این زمینه تشکیل شده است کار خوبی را انجام داده‌اند به خصوص جهاد نصر استان کرمان همچنین سرمایه‌گذاران گل‌گهر و شرکت ملی مس.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ادامه داد: اما یک نکته بسیار ظریفی را باید اینجا عرض بکنم فوق‌العاده برای کشورمان مهم است و می‌طلبد دولتمردان و هیئت وزیران روی این صحبت من کار کنند که هرچه زودتر اقدامات لازم را انجام دهند به حسب آنچه که ما اطلاع پیدا کردیم برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال این هستند که رژیم حقوقی برای خلیج فارس تدوین و در مجامع بین‌المللی تصویب کنند.

زاهدی تأکید کرد: اگر این اتفاق بیفتد محدودیت‌های زیادی برای ما ایجاد خواهد شد در برداشت آب از خلیج فارس جالبه بدانید امارات الان سال حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب دارد آب به همین طریق از خلیج فارس می‌برد و شیرین می‌کند عربستان هم حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب, این آبی که ما الان می‌خواهیم بیاوریم حدود ۱۸۰ میلیون مترمکعب است ببینید چقدر اختلاف دارد اگر اون بحث حقوقی رژیم خلیج فارس انجام بشود حتماً ما با یک چالش مواجه می‌شویم لذا از دولت محترم و بخصوص وزارت نیرو می‌خواهیم هرچه زودتر برنامه‌ریزی بکند که ما در نقاط مختلف خلیج‌فارس و دریای عمان برای تأمین آب چه برای مصرف صنعت، شرب و کشاورزی اقدام بکنند.

زاهدی یادآور شد: یک امر اجتناب ناپذیر است که باید تسریع بشود در صدور مجوزها من یک مثال ساده‌ای را بزنم که سالها پیش که ما می‌خواستیم ماهواره را به فضا پرتاب بکنیم واقعاً مشکل داشتیم مجبور بودیم، برویم برخی مدارها را در بالای جو و فضا اجاره بکنیم چون بسیاری از کشورها رفته بودن آن مدارها را ثبت کرده بودند به نام خودشان و ما دچار مشکل شدیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: کاری نکنیم که در بحث بهره‌برداری از آب خلیج‌فارس و دریای عمان ما دچار محدودیت بشویم و ناچار بشویم ، برویم دست به دامن واحدهای بین‌المللی بشویم برای اخذ مجوز جهت بهره‌برداری از آب دریا انشالله دولتمردان‌مان این صحبت‌ها را جدی بگیرند.

انتهای پیام/حسن عباسی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار