کد خبر: ۸۱۲۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷ 10 January 2020

حادثه تلخ جان باختن بیش از 60 هموطن عزیزمان در مراسم تشییع سردار قاسم سلیمانی در شهر کرمان خبر ناگواری بود که دل همه را بدرد آورد.

در اینجا ذکر چند نکته ضروری است؛ باید به صراحت گفت روز گذشته آنطور که باید در خصوص برگزاری مراسم تشییع، تدابیر لازم اندیشیده نشده بود. با توجه به حضور گسترده مردم در شهرهای اهواز، تهران، قم و مشهد در مراسم تشییع سردار سلیمانی بایستی این پیش بینی صورت می گرفت که جمعیت قابل ملاحظه ای در شهر کرمان حضور پیدا خواهند کرد، در این مراسم از استان های همجوار کرمان به مانند: فارس ، هرمزگان، اصفهان، یزد و... و حتی شهرهای دیگر آمده بودند اما مرکز آغاز مراسم تشییع در میدان آزادی به طور واضح نشان می دهد که گنجایش حجم این جمعیت را نداشته‌ است. به عنوان خبرنگار شاهد فشردگی جمعیت در میدان آزادی و کوچه های اطراف میدان و خیابان شریعتی بودم. بچه ها، کودکان، جوانان، پیرمردها و پیرزن ها، زنان و مردانی که به عشق سردار به خیابانها آمده بودند که هرجا مسیر تنگتر می شد مردم بر اثر فشار جمعیت به زمین می خوردند و زیر دست و پا له می شدند که هر آن امکان وقوع هر اتفاق ناگواری می رفت. حتی من و همکارم لحظه ای در یکی از کوچه های منتهی به میدان آزادی در میان جمعیت گیر افتادیم. شروع مراسم از میدان آزادی و فضای کوچک میدان که گنجایش این حجم از جمعیت را نداشت، و در حرکت معکوسی که جمعیت به سمت میدان می آمدند که بعضی از افراد، مردم را برای خروج از این فشردگی به کوچه های اطراف هدایت می کردند که باز هم با مسیری پر از ازدحام و مسدود برخورد می کردند که نه می توانستند جلو بروند و نه به عقب بازگردند که بستن مسیر بعضی از کوچه ها عملا راه خروج و کاهش تراکم جمعیت را بسته بود. خیابان شریعتی به دلیل عرض کم و نداشتن راه خروجی مناسب، جمعیت را در اطراف میدان در منگنه قرار داده بود که سبب شد در یکی از همین کوچه ها این حادثه تلخ رخ دهد.

آیا کمیته برگزاری مراسم و استانداری پیش بینی چنین جمعیتی را نکرده بود؟ به نظر می رسد اگر درست برنامه ریزی شده بود و از استانهای همجوار کمک خواسته بودند، اطلاع رسانی دقیق صورت گرفته بود و مسیری غیر از میدان آزادی و خیابان شریعتی برای شروع مراسم انتخاب شده بود چنین حادثه تلخی رخ نمی داد.

نکته دوم، مقامات مسئول در استان و مسئولان کمیته برگزاری این مراسم در سکوتی عجیب فرو رفته اند و نه از چگونگی و دلائل این اتفاق غم انگیز حرف می زنند و نه اینکه یک جمله پوزش و عذرخواهی از زبان آنها شنیده شده است. لااقل به خود زحمت می دادند و در یک جمله از خانواده های داغدار جانباختگان حادثه دیروز معذرت خواهی می کردند تا کمی از درد، آلام و رنج این خانواده ها تسکین پیدا می کرد.

اما نکته آخر نمایندگان استان باید در خصوص این اتفاق از وزیر کشور بخواهند که به طور ویژه و فوری موضوع را بررسی کند و جزئیات حادثه و علل وقوع آن را به اطلاع مردم برساند و در این باره پاسخگو باشد و با مسئولان و مدیرانی که در استان سهل انگاری کرده اند، برخورد جدی صورت گیرد.

به حتم روح سردار شهید قاسم سلیمانی از اتفاق دیروز آزرده خاطر است، جان مردم برای سردار دل ها، مهم و ارزشمند بود و هست، سردار سلیمانی برای حفظ جان هموطنانش از جان خود گذشت./ هفته نامه شایورد رفسنجان
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار