پدافند غیرعامل برای به روز نمودن قنواتی که میراث بیش از هزار سال قبل نیاکان ما هستند،، چگونه حفاظت و نگهداری شوند که بعنوان منابع تأمین کننده آب ماندگار و پایدار نسلهای آینده را هم شاد و شادمان نمایند.
کد خبر: ۸۱۵۷۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶ 20 January 2020

«تابناک کرمان»، حسن اشرف گنجویی؛ حفاظت از منابع آب از مصادیق پدافند غیر عامل است بنابه اعلام روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، کهنوجی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی این سازمان گفت آب قنوات معمولاً جهت شرب انسان یا دام یا پرورش ماهی استفاده می‌شود و در مسیر انتقال آب قنوات چاه‌هایی وجود دارد که راه دسترسی به قنات را هموار می کند و ممکن است افرادی بخواهند آب را آلوده سازند، حفاظت از حریم قنوات و چاه‌ها از جمله مسائل مهم و حیاتی در پدافند غیر عامل و حفاظت از منابع آب است. وی تصریح کرد: در این راستا با همکاری دولت و بهره برداران راه‌های آلوده‌سازی آب مسدود گردد. (کد خبر 7708 مورخ 12/8/98 سایت خبری سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان). وقتی‌ که گزارش فوق را آنهم از زبان مدیریت آب و خاک و امور فنی و مهندسی مطالعه کنید چند سؤال مطرح می‌گردد با توجه به سطح تحصیلات یا دامنه تجارت کارشناسی و توان بکارگیری آنها برای پدافند غیر عامل قنوات تا چه حد بی‌خاصیت دارد تعریف و معنی می‌گردد زیرا اگر پدافند غیرعامل کاملتر و جامع‌تر معنی می‌شد امروزه همه قنوات استان دائر و اثر بخش بودند و حداقل مشکل تأمین آب شرب در سراسر استان نداشتیم.
حالا که قنوات استان همه و همه به سمت تخریب و بائر شدن سوق داده شده‌اند. پدافند عامل را می‌توان فراتر از آنچه که مطرح شده ، بررسی و ارزیابی نمود به عبارت دیگر بهتر بود مدیر و مسئول راهکارهای اعمال پدافند غیرعامل را در ارتباط با موارد ذیل جمع‌بندی و به زبان ساده برای تفهیم در سایت سازمان درج می نمود تا در وهله اول شخصاً الگوی کار مدیریتی قرار می‌داد.
1- برای بکار گرفتن اعتبارات قنوات در جهت احیاء و مرمت آنها پدافندهای غیرعامل چگونه تعریف می‌شوند؟
2- برای دخالت دادن و بکار گرفتن مقنیان کهنه‌کار و با تجربه قنوات و جذب پیمانکاران محلی بجای بیگانه نسبت به قنات و قنات‌داری پدافند غیرعامل را تعریف و برای اجرا راهنمایی می‌نمود.
3- برای تشویق کشاورزان روستاهایی که بواسطه بی‌توجهی به قنواتشان ناگزیر به ترک روستا شده‌اند، پداند غیرعامل را تعریف می‌نمود.
4- عملکرد در جهت اهداء صدور پروانه چاه به جای قنات را بررسی و روشهایی که پدافند غیرعامل را برای نجات قنوات لازم بود، تعریف و توصیه می‌نمود.
5- تعریف پدافند غیرعامل را برای توسعه قنوات و تأمین آب بهتر و بیشتر عنوان و قنات داران را شاد و تشویق به قنات و قنات داری می‌نمود.
6- پدافند غیرعامل برای به روز نمودن قنواتی که میراث بیش از هزار سال قبل نیاکان ما هستند،، چگونه حفاظت و نگهداری شوند که بعنوان منابع تأمین کننده آب ماندگار و پایدار نسلهای آینده را هم شاد و شادمان نمایند.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار